Jana Byczkowska (37 let) vystudovala psychologii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Pro PwC pracuje od října loňského roku. Problematice práce s lidskými zdroji se věnovala nejdříve v oblasti IT a maloobchodu, od roku 2001 ve farmacii - nejdříve jako personální ředitelka a pak rok jako ředitelka obchodu. Je kvalifikovaným koučem.

Online rozhovor

  Obnovit
Čtenářský dotaz
Dobrý den, s prominutím půjdu rovnou k jádru věci. Zajímá mě CO KONKRÉTNĚ právě vy jako "Human Capital Leader" v PwC (+ "Senior Consultant & Coach" v QED) můžete nabídnout a co nabízíte, přičemž mám na mysli OPRAVDOVÉ REÁLNÉ HODNOTY a nikoli marketingové, PR, HR aj. články, "povídky", řeči atd.? V čem se lišíte od obrovského množství jiných "moderních" tzv. koučů, tzv. HR specialistů apod.? V čem jste lepší? Proč by mě měly zajímat právě vaše články a možná i postřehy a názory? Proč právě vy? Chci od vás konkrétní odpovědi a nikoli "obezličky", výmluvy a řeči - "prodejte se", prosím a nesnažte se jen zviditelnit. Děkuji předem a zdravím.
Jana Byczkowska
Dobrý den, pokud jde o to, jakou hodnotu jsem firmě konkrétně já schopna dát, tak jako HR manažerka se snažím pochopit realitu společnosti, ve které působím, a zaměřit se na to, co mohu ze své pozice ovlivnit. Nyní je to zejména posílení důrazu na firemní kulturu, motivaci, koučování a osobní rozvoj. Jako kouč se snažím dívat se na svět očima koučovaného, vybudovat vzájemnou důvěru a otázkami koučovanému pomoci najít další možnosti, jak situaci řešit. Dva z mých loňských koučovaných klientů byli povýšeni do top managementu svých firem. Vystudovala jsem psychologii a jako kouč mám vzdělání od Erickson College, které má akreditaci mezinárodní federace koučů (ICF).
Čtenářský dotaz
Kouč pro absolventa? Myslela jsem si, že koučink se hodí spíše pro lidi s praxí a zkušenostmi, kteří se dostali do úzkých a potřebují povzbudit a motivovat. Navíc se domnívám, že kouč je pro mladého člověka po škole poměrně drahý...
Jana Byczkowska
V PricewaterhouseCoopers si každý zaměstnanec nejpozději na konci zkušební doby stanoví svůj plán rozvoje a pracovní cíle. Tento plán si nastavuje ve spolupráci s koučem. Tím bývá zkušenější kolega na vyšší pozici než koučovaný. Kouč ho podporuje při nastavení smysluplných osobních a pracovních cílů. Formou koučování pak pomáhá svému kolegovi či kolegyni tyto cíle naplnit. Koučování nevnímáme jen jako nástroj na řešení náročných situací, ale je to forma osobního rozvoje, kterou podle naší studie mladí absolventi velmi oceňují. To, že se naši lidé sami učí koučovat, pomáhá i zlepšovat komunikaci ve firmě a firemní kulturu jako takovou. Samozřejmě je to běh na dlouhou trať.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, jak se projevuje krize na nenaměstnanosti absolventů? Přepokládal bych, že firmy, pokud budou nabírat, budou se zajímat hlavně o lidi s praxí.
Jana Byczkowska
Mohu mluvit za společnost PricewaterhouseCoopers, resp. společnosti podobného typu. Náš obchodní model je založen mimo jiné na tom, že každý rok nabíráme čerstvé absolventy VŠ. Je to pro nás důležité proto, že mají nový pohled na věc a nové nápady. Kromě toho je naše práce specifická a řadu věcí musíme své lidi sami naučit, takže je pro nás výhodné najmout skupinu mladých lidí, kteří mají velkou motivaci se učit a studovali různé obory, a naučit je to, co pro naši práci potřebují. Proto s náborem absolventů nepřestaneme ani v časech krize. Co se týče nezaměstnanosti absolventů, zatím jsou k dispozici jen čísla za 2. a 3. čtvrtletí loňského roku a ta ukazují nárůst, z 1,4 na 2%. 4. čtvrtletí bude k dispozici až na konci března.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, v praxi jsem poslední dobou potkávala mladé lidi, kteří toho mnoho neuměli, ale chtěli zaměstnání za hodně peněz a s mnohými výhodami. Je to zkušenost jen tuzemská, nebo se ekonomická konjunktura takto projevovala i ve světě?
Jana Byczkowska
Dobrý den, můžeme mluvit za země střední a východní Evropy, se kterými jsme v užším kontaktu. Máte pravdu, že se s tímto problémem setkávají i kolegové v dalších zemích našeho regionu. Nechceme ale dělat obecné závěry, jelikož opravdu vždy záleží na konkrétním přístupu každého z uchazečů. Právě proto se snažíme v rámci výběrového řízení odhalit skutečný potenciál a motivaci daného kandidáta.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, jsem studentkou posledního ročníku VŠB v Ostravě a otázka pracovního uplatnění je pro ně nyní velmi aktuální. Se společností PWC jsem se setkala již minulých letech, ale až letos se mě to přímo dotýká. Mám k Vám několik dotazů: 1.V souvislosti s hromadným propouštěním, které se dotklo i společnosti PWC mě zajímá, kolik absolventů budete letes přijímat do oddělení auditu v Ostravě, nebo v Praze? 2.Odrazí se finanční krize na nástupních platech? Jaké budou letošní nástupní platy? Děkuji Ilona (Ostrava)
Jana Byczkowska
Dobrý den Ilono, musím Vás na úvod opravit – v PwC žádné hromadné propouštění neproběhlo. I v letošním roce budeme nabírat několik desítek absolventů do oddělení auditu, daní a poradenství. Pokud máte zájem o oblast auditu v ostravské pobočce, určitě se přihlaste, šanci máte i letos. Nástupní plat pro absolventské pozice se nebude oproti loňskému roku snižovat. Celkové ohodnocení zůstane na stejné úrovni.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, jsem studentkou sociální práce a zajímalo by mě, jaké možnosti lepšího uplatnění s tímto oborem můžu mít?Předem díky za odpověď
Jana Byczkowska
Hezké odpoledne Markéto, u absolventských pozic v PwC nehraje roli obor Vašeho studia, nýbrž Váš potenciál a motivace. To znamená, že se u nás uplatní i absolventi jiných než ekonomických oborů. Důležitější tak bude Vaše ochota učit se nové věci a zájem o oblast auditu, daní či poradenství. Vzhledem k Vašemu oboru by pro Vás ve firmě našeho typu mohly být zajímavé i pozice mimo samotné poradenství – například v personálním oddělení či v oddělení pro školení a rozvoj.
Čtenářský dotaz
V jaké platové relaci, se dneska pohybují nástupní platy absolventů?
Jana Byczkowska
Dobrý den, nástupní platy absolventů v PwC jsou nadstandardní a pohybují se nad 30 000 Kč měsíčně. Částka je pouze část celkového ohodnocení a je třeba připočíst i nefinanční benefity, jako jsou např. odborné vzdělávání a certifikace, členství v odborných organizacích, ale i mimopracovní aktivity jako vstupy do fitness center, možnost využívat privátní kliniku pro zaměstnance atd. Zaměstnanci vítají i drobnosti jako páteční popracovní setkání s kolegy v naší střešní kavárně, kdy mají možnost dát si pivo na účet PwC.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, podle jakých kritérií přijimí PwC absolventy? Procházejí výběrovým řízením? Musejí mít nějaké zkušenosti, nebo jim bude stačit zapracování ve vašich týmech?
Jana Byczkowska
Dobrý den Kamilo, kritéria pro výběr absolventů jsou především ukončené vysokoškolské vzdělání (všechny obory VŠ), komunikativní znalost angličtiny a analytické schopnosti. Výběrové řízení probíhá formou tzv. assessment centra, které se skládá z logických a verbálních testů, angličtiny a skupinové případové studie. Poté Vás čeká pohovor s manažerem oddělení, do kterého se hlásíte, a zástupcem oddělení lidských zdrojů. Finálním krokem je setkání s partnerem/ředitelem oddělení. Díky assessment centru u nás máte možnost získat zpětnou vazbu na svůj výkon ve všech částech výběrového řízení. Nové kolegy pak čeká úvodní zaškolení.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, měli by na manažerské pozici být přijímáni lidé pouze formou výběrového řízení, nebo stačí, když je budoucí nadřízení "znají", popřípadě důvěřují referencím, které si člověk opatří? V naší firmě je uplatňována ta druhá forma... Děkuji za názor.
Jana Byczkowska
Dobrý den, určitě je dobré budoucí manažery porovnat s tím, jak si vedou z hlediska požadovaných manažerských kompetencí, jinak je těžké předpovědět, jestli budou v nové roli úspěšní. To, že někdo velmi dobře funguje jako specialista, ještě neznamená, že bude dobrý i jako manažer. Proto je dobré částečně jim některé kompetence svěřit již před povýšením, a sledovat, jestli se jich zhostí odpovídajícím způsobem. Např. v PwC v oddělení auditu máme pozici Assistant Manager, která je předstupněm pro manažerskou pozici, a už na této úrovni má člověk na starosti také koučování kolegů a další „manažerské“ povinnosti jako plánování zakázek, rozdělování práce na projektu mezi juniorní členy týmu atd. Reference jsou důležité, ale měly by být jen jedním z faktorů, které budete posuzovat.
Čtenářský dotaz
Jak pomáhají služebně starší pracovníci - např. v PwC novým absolventům, kteří právě nastupují -nejsou jimi vnímáni jako konkurence, která může ohrozit jejich post a tudíž i "předávání" informací v tomto směru trochu "drhne"? Jak tomu předcházíte?
Jana Byczkowska
Hezké odpoledne, firemní kultura v PwC je založena na sdílení informací a týmové spolupráci. Toto opravdu není jen klišé. Po nástupu do společnosti je každému nováčkovi přidělen tzv. kouč, a dokonce i "Buddy". Buddy je Vaším průvodcem v prvních měsících ve společnosti a radí Vám v každodenních pracovních záležitostech. O koučovi se zmiňuji již v jedné z předchozích odpovědí.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, zdá se, že IT obory a řetězce stále trpí nedostatkem pracovníků, narozdíl od jiných oborů, které se lidí zbavují. Dá se hovořit o tom, že např. IT a telko nebude krizí postiženo?
Jana Byczkowska
Dobrý den, je velmi těžké předvídat vývoj dopadů krize, ale myslím, že už nyní je patrné, že se krize nějakým způsobem dotkne většiny oborů, včetně IT a telekomunikací.
Čtenářský dotaz
Jaká je v PwC fluktuace? Když si z absolventů vychováváte plnohodnotné členy svých týmů, byla by asi škoda, kdyby tito lidé odcházeli na lepší pozice? Jaká je vůbec u vás možnost kariérního postupu? Díky za odpověď a pěkný den.
Jana Byczkowska
Dobrý den paní Tůmová, naší snahou samozřejmě je zaměstnance si dlouhodobě udržet. V září jsme měli celofiremní setkání, na kterém jsme u příležitosti loňského 10. výročí od fúze chtěli poukázat na kolegy, kteří jsou u firmy déle než deset let. Chtěli jsme je vyjmenovat v prezentaci, ale ukázalo se, že jich je přes stovku. A zaměstnanců máme řádově osm set. Hodně jich zde pracuje dlouho. A pokud odcházejí, tak se to zpravidla děje mezi 3. a 5. rokem u firmy. Tou dobou už mají odbornou kvalifikaci a výborný přehled o trhu. Pracujeme totiž pro více než třetinu top českých firem. Někteří přecházejí na stranu klienta. Většině našich lidí vyhovuje, že jim práce v poradenském sektoru nabízí větší rozmanitost. Proto se občas stane, že se k nám někdo zase vrátí. Celkově úroveň fluktuace v naší společnosti odpovídá průměru na trhu a pohybuje se mezi 10 a 15 %. Pokud jde o možnost kariérního postupu, tak dvě třetiny našich manažerů u nás začínaly jako absolventi a platí to i pro řadu našich ředitelů a partnerů. Naše fungování je založené na tom, že kvalitní lidé postupují na zodpovědnější pozice, a mimo jiné i proto je pro nás důležité získat každý rok ty nejlepší absolventy. Důležitou součástí osobního rozvoje i kariérního postupu jsou také pracovní stáže v zahraničních kancelářích PwC. Pěkný den i Vám.
Související