Podle výzkumu Elektro 2012, provedeného agenturou Incoma GfK, se v posledním roce pozice řetězců výrazně mění. Zejména se to týká "velké trojky" kamenných řetězců specializovaných na elektroniku. Zatímco Electro World a Datart si vedou u zákazníků skvěle, slabších výsledků dosahuje firma Okay.
Nejvíce si čeští zákazníci oblíbili řetězce Datart a Electro World. Electro World má nejvyšší návštěvnost (69 % oslovených respondentů odpovědělo, že jej navštívilo, druhý Datart má 66 %). Datart zas pro změnu těsně vede před Electro Worldem jako nákupní místo (44 % oslovených v něm nakoupilo - Electro World je těsně druhý s 42 %). S větším odstupem následují Okay, Euronics a Planeo.
S nákupním chováním zákazníků souvisí hodnocení cen a sortimentu řetězců. Velmi dobré hodnocení cen i sortimentu získal internetový obchod Alza.cz. Electro World a Datart získávají zákazníky zejména dobrým hodnocením sortimentu (druhé a třetí místo mezi všemi prodejci), ale i dobrým hodnocením cen (mezi kamennými řetězci se dělí o druhé a třetí místo).
Z velkých řetězců naopak letos mezi zákazníky příliš neuspěl Okay - v hodnocení respondentů, kteří prodejny znají osobně, se z hlediska cen i sortimentu umístil až na 11. místě mezi všemi prodejci elektro zboží a předstihli jej jak hlavní "kamenní" konkurenti, tak i internetové obchody.
Při nákupech elektroniky je pro stále náročnějšího českého zákazníka důležitá nejen cena a výběr, ale také příjemné a inspirující prostředí prodejny. Na prvních příčkách se (ze specializovaných řetězců) umístily prodejny Datart, Electro World, Planeo a Expert; Okay je až desátý.
Výkony řetězců se projevují i ve znalosti značky ("top of mind"). Zatímco nejúspěšnější hráči Electro World a Datart jsou spontánně jmenovaní jako první v pořadí 22 % a 21 % respondentů, zmíněný Okay je na tom skoro dvakrát hůř - jmenuje jej na prvním místě pouhých 12 procent respondentů. Tento ukazatel dobře indikuje, jak rychle se dá ztratit přízeň zákazníků. Když budeme parafrázovat: "Jste drazí a nevybereme si - zapomínáme na vás".
Zdroj: Incoma GfK
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist