Podle výzkumu Elektro 2012, provedeného agenturou Incoma GfK, se v posledním roce pozice řetězců výrazně mění. Zejména se to týká "velké trojky" kamenných řetězců specializovaných na elektroniku. Zatímco Electro World a Datart si vedou u zákazníků skvěle, slabších výsledků dosahuje firma Okay.

Nejvíce si čeští zákazníci oblíbili řetězce Datart a Electro World. Electro World má nejvyšší návštěvnost (69 % oslovených respondentů odpovědělo, že jej navštívilo, druhý Datart má 66 %). Datart zas pro změnu těsně vede před Electro Worldem jako nákupní místo (44 % oslovených v něm nakoupilo - Electro World je těsně druhý s 42 %). S větším odstupem následují Okay, Euronics a Planeo.

S nákupním chováním zákazníků souvisí hodnocení cen a sortimentu řetězců. Velmi dobré hodnocení cen i sortimentu získal internetový obchod Alza.cz. Electro World a Datart získávají zákazníky zejména dobrým hodnocením sortimentu (druhé a třetí místo mezi všemi prodejci), ale i dobrým hodnocením cen (mezi kamennými řetězci se dělí o druhé a třetí místo).

Z velkých řetězců naopak letos mezi zákazníky příliš neuspěl Okay - v hodnocení respondentů, kteří prodejny znají osobně, se z hlediska cen i sortimentu umístil až na 11. místě mezi všemi prodejci elektro zboží a předstihli jej jak hlavní "kamenní" konkurenti, tak i internetové obchody.

Při nákupech elektroniky je pro stále náročnějšího českého zákazníka důležitá nejen cena a výběr, ale také příjemné a inspirující prostředí prodejny. Na prvních příčkách se (ze specializovaných řetězců) umístily prodejny Datart, Electro World, Planeo a Expert; Okay je až desátý.

Výkony řetězců se projevují i ve znalosti značky ("top of mind"). Zatímco nejúspěšnější hráči Electro World a Datart jsou spontánně jmenovaní jako první v pořadí 22 % a 21 % respondentů, zmíněný Okay je na tom skoro dvakrát hůř - jmenuje jej na prvním místě pouhých 12 procent respondentů. Tento ukazatel dobře indikuje, jak rychle se dá ztratit přízeň zákazníků. Když budeme parafrázovat: "Jste drazí a nevybereme si - zapomínáme na vás".

 

Zdroj: Incoma GfK

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist