Jedná se o 106 kreseb vytvořených pro encyklopedii Člověk a země, která vycházela ve Francii v letech 1904 až 1908. V době vzniku nebyl Kupka slavný a i tyto kresby fantasticky demonstrují jeho obrovský umělecký talent,“ říká majitel Galerie Kodl Martin Kodl.

Na vaší jarní aukci jste prodali 98 procent položek. Předpokládám, že letošní rok hodnotíte zatím velmi úspěšně. 

Navzdory covidové pandemii představuje období od července 2020 do konce letošního června nejúspěšnější rok v historii českých aukcí. V sálových aukcích se v tomto období prodala umělecká díla za 1,7 miliardy korun. Těší mě, že jsme v květnu zdařile navázali na výsledek loňské listopadové aukce, která se stala tou nejúspěšnější v historii Česka vůbec. Poprvé byla totiž překonána hranice 400 milionů v jedné aukci. Na jaře byla vyvolávací částka 160 milionů navýšena takřka na 320 milionů a prodalo se už zmíněných 98 procent položek. Pro mě je právě celkové procento úspěšnosti zásadní měřítko a příklad kvalitní práce aukční síně. Ukazuje na správný výběr a dobrý odhad.

Pořádali jste také Letní výtvarný salon, na němž byla k vidění díla umělců, která se budou dražit v londýnské Sotheby’s v listopadové aukci. O které autory se jedná?

Po loňské covidové pauze se na Letním salonu opět podařilo sestavit kolekci od výrazných solitérů české i zahraniční scény a vytvořit tak jedinečný soubor prezentující to nejlepší ze současné výtvarné produkce. Svá díla představili Rudolf Burda, Zbyněk Sedlecký, Michal Škapa, Mária Švarbová a Zdeněk Trs. Mezinárodní rozměr výstavy přinesla účast světoznámého streetartového umělce Banksyho. Ve druhé polovině salonu jsme veřejnost seznámili s obrazy, které se budou dražit v Londýně na podzimní on‑line aukci „20th Century Art: A Different Perspective“. Jedná se o tvorbu Ondřeje Basjuka, Vladimíra Houdka, Jana Kalába, Martina Krajce, Pavly Malinové, Jiřího Petrboka, Karla Štědrého, Michala Škapy, Jakuba Špaňhela, Márie Švarbové a Zdeňka Trse.

Jedním z představených autorů byla zmiňovaná slovenská fotografka Mária Švarbová. Pozorujete narůstající zájem o investice do uměleckých fotografií? 

Umělecká fotografie je ve světě respektované umělecké médium. U nás je zatím brána „tak napůl“, mnoho sběratelů ji stále nepovažuje za plnohodnotnou uměleckou disciplínu. Což je škoda, protože od dob prvorepublikového Františka Drtikola tu má velkou tradici.

Čím to je, že si Češi ještě k uměleckým fotografiím nenašli cestu?

Osobně si myslím, že to je způsobeno neexistencí trhu po dobu čtyřiceti let, což způsobilo, že veškeré práce na papíře měly takřka nulovou hodnotu. To bohužel platilo ještě v 90. letech minulého století. A fotky jsou mnohými ještě stále vnímány jako práce na papíře. Jsem ale optimista, my rozhodně budeme v naší galerii s fotografií pracovat stále více. Chceme se zabývat „mladou“ fotografií a věnovat se rovněž jakési osvětě v tomto směru.

Současnému umění se věnujete prostřednictvím sekce Kodl Contemporary, o kterou se starají vaše tři děti. O které umělce je nyní největší zájem?

Asi nejvíce dnes rezonují jména jako Ondřej Basjuk, Jakub Špaňhel nebo Jan Kaláb. Streetartová tvorba posledně jmenovaného je opravdu výjimečná. Kaláb patří přesně mezi ty umělce, kteří jsou mnohem známější v zahraničí než u nás a pravidelně vystavuje po celém světě.

Jak se díváte na trend NFT neboli unikátních tokenů, které představují způsob digitálního nakupování a prodeje umění? 

V NFT určitě spatřuji příležitost. Jedná se o další umělecké médium, které mohou aukční domy nabízet a jež může přitáhnout pozornost i nových sběratelů. Ne náhodou se doposud nejdražší NFT vydražilo v tradiční aukční síni Christie’s. NFT ve světě už definitivně pasovalo digitální umění na rovnocenný umělecký směr a není důvod, aby tomu tak v dohledné době nebylo i v Česku. 

O galerii

Galerie KODL je aukční, prodejní a výstavní síň založená na více než stoleté rodinné sběratelské tradici. Zaměřuje se na nákup a prodej obrazů, kreseb, grafik a plastik českého výtvarného umění 19. a 20. století. Během roku pořádá tematické výstavy a Letní výtvarný salon. Zajišťuje také odborné konzultace, soudněznalecké posudky a expertizy, restaurování či rámování obrazů. Galerie si zakládá na záruce prodávaných uměleckých děl a na maximálně profesionálním přístupu. V čele špičkového týmu odborníků a historiků umění stojí současný vlastník, soudní znalec PhDr. Martin Kodl.

Na trhu se pohybujete už více než 30 let. Není vám líto, že se umění a jeho nákup často přesouvají do on‑line prostředí? 

Je mi to líto, ale svět se posouvá k novým možnostem a technologiím. Atmosféra sálových aukcí je ovšem nenahraditelná. Pro mě stále budou vzácnou a vznešenou společenskou událostí. Naše tradiční jarní a podzimní aukce budeme i nadále pořádat ve Velkém sále pražského Žofína, ale už vždy propojené s on‑line prodejem na naší vloni vytvořené aukční platformě artlimit.com. Protože jsem ze staré školy, nikdy dříve bych si neuměl představit, že je možné dosáhnout takových úspěchů jako na našich dvou posledních aukcích před prázdným sálem.

Jaké jsou nyní další trendy na trhu s uměním?

Jedním z nich je neustále stoupající zájem o české současné umění. V aukcích se objevuje v mnohem větším rozsahu a má stoprocentní úspěšnost prodejů. Mnoho našich klientů s krásnými a hodnotnými sbírkami malířů 19. století si v poslední době pořizuje současné umění. Také s radostí sleduji vzrůstající zájem o český postimpresionismus, Mařákovu školu, počátek 20. století. Další trend poslední doby ve světě i u nás ukazuje, že cenové rekordy nezávisí jen na jménech autorů, ale i na konkrétním díle či období. Spousta sběratelů a investorů si už nevšímá jen jmen, ale i jednotlivých obrazů. Autorské rekordy padají proto, že lidé začali kupovat kvalitní obrazy. Mnohdy se jedná o díla tvůrců, kteří nejsou až tak známí nebo byli trochu zapomenutí, ale oprávněně se dostali do centra zájmu.

Vaše galerie dlouhodobě přispívá na charitativní projekty. Které jste podpořili letos?

Při jarní aukci jsme podpořili dokonce čtveřici dobročinných projektů. Patnáct uměleckých děl bylo vydraženo ve prospěch Nadace Bátor Tábor – Česká republika. Výtěžek ve výši 2 350 000 korun pomůže této organizaci zlepšovat životy dětem s rakovinou nebo jinou vážnou nemocí. Finanční výtěžek 745 tisíc byl už podesáté předán Centru Paraple. Na charitativní účely byl použit také výtěžek ze dvou pro galerii velmi netypických aukčních položek. Vydražená částka 120 tisíc korun za briliantem osazené plnicí pero z dílny Koh‑i‑noor Hardtmuth putovala na podporu projektu Paměti národa. Rovný milion korun za dražbu motocyklu Jawa 650 Limited Edition byl připsán ve prospěch Charity Česká republika.

28. listopadu pořádáte vaši 86. aukci. Můžete trochu poodhalit, která díla na ní budete dražit?

Výběr děl do podzimní aukce právě vrcholí. Už nyní ale mohu upozornit na cyklus 106 kreseb Františka Kupky vytvořených pro encyklopedii Člověk a země, která vycházela ve Francii v letech 1904 až 1908. V době vzniku nebyl Kupka slavný a i tyto kresby fantasticky demonstrují jeho obrovský umělecký talent. Z důvodu rozsáhlosti této sbírky ji nemůžeme celou prezentovat v rámci předaukční výstavy spolu s dalšími draženými díly. S ohledem na jeho význam představíme celý konvolut veřejnosti na výstavě od 12. do 24. října. Bude to báječná událost a osobně se na ni moc těším.

Na co dalšího se můžeme na aukci těšit?

Uvedeme zde špičkovou tvorbu významných českých umělců. Silně bude zastoupeno 19. století v čele s velkoformátovým monumentálním plátnem Antonína Chittussiho, který se v takovém významu a rozměru ještě nikdy neobchodoval. Milovníky umění potěší kvalitní kolekce postimpresionismu v čele s francouzským plátnem Václava Radimského. Už klasicky bude zastoupena česká moderna. Návštěvníci se mohou těšit na vzácnou průřezovou kolekci tvorbou Emila Filly. Představíme i výjimečnou figurální tvorbu Václava Špály a rozhodně nesmím zapomenout na vynikající galerijní obraz Františka Foltýna.