Tragédii hokejistů klubu Lokomotiv Jaroslavl, jejichž letoun Jak-42 se zřítil při stratu mohlo zavinit nefungující komunikační zařízení.

Piloti se tak 7. září nemohli domluvit a vysvětlovalo by to, proč letoun neměl při startu potřebnou rychlost a něco jej mělo brzdit. Zatímco jeden z pilotů přidával na tahu motorů, druhý dupl na brzdy.

Možná příčina

S tímto "předběžným závěrem" z vyšetřování nehody přišel ruský list Komsomolskaja pravda. Deník se odvolal na nejmenovaný zdroj z Vyšetřovacího výboru Ruské federace, který vede kvůli nehodě trestní stíhání, nicméně své vysvětlení nehody opatřil otazníkem.

Dříve se v médiích objevil údajný přepis rozhovoru v pilotní kabině těsně před havárií. Někteří experti však upozorňovali, že kabina Jaku je výjimečně tichá, a tak prý piloti spolu často hovoří i bez mikrofonů a sluchátek, a pak "černé skříňky" nemohou tuto komunikaci zaznamenat.

Nejčernější den v historii hokeje. V troskách letadla zahynuli i Vašíček, Marek a Rachůnek - čtěte ZDE

"Po internetu koluje úryvek údajného přepisu rozhovorů kapitána a pilota, ale je nepochopitelné, odkud se mohl vzít. Máme oficiální údaje, že se rozhovory v kabině prostě nenahrávaly, protože zařízení bylo kvůli něčemu během startu vypnuté. Proto nelze zjistit, o čem piloti těsně před havárií hovořili," dozvěděli se reportéři listu ve Vyšetřovacím výboru.

"Kapitán a (druhý) pilot hovořili mezi sebou bez komunikačního zařízení. Možná proto mezi nimi vzniklo nedorozumění. Poté, co letoun minul stanovenou hranici na vzletové dráze, pilot navzdory zdravému rozumu spustil motory na maximální vzletový režim, ale kapitán ve stejné chvíli dupnul na brzdy, protože viděl, že letoun nevzlétá. Zjevně se kapitán rozhodl, že po tak nepovedeném dlouhém startu je lepší zabrzdit. V důsledku toho kapitán a pilot dali letounu dva protichůdné pokyny - nasadili na vzlet a současně brzdili. Při takovém 'startu během brzdění' se letoun mohl jen odlepit od země, ale narazil na anténu majáku, vzplál a zřítil se. Stopy po brzdné dráze byly nalezeny...," uvedl nejmenovaný vyšetřovatel.

Piloti spolu soutěžili

Pro verzi, že katastrofu zavinilo nekoordinované počínání posádky, podle deníku hovoří také to, že prý i jindy kapitán a druhý pilot, který dříve létal i jako kapitán letadla, propadali řevnivosti a soutěžili spolu. Jediný přeživší z katastrofy, palubní inženýr Alexandr Sizov, reportérům jen zopakoval, že si nic nepamatuje, jak řekl i vyšetřovatelům.

Objasnit příčiny nehody se z hlediska bezpečnosti letového provozu snaží experti ruského Mezistátního leteckého výboru (MAK). Trestní stíhání v souvislosti s havárií vede Vyšetřovací výbor Ruské federace, což je od nedávna samostatná instituce, dříve součást generální prokuratury. Ani jedno z vyšetřování zatím k oficiálním závěrům nedospělo.

Vyšetřovací výbor ve středu oznámil prohlídku v sídle firmy Jak-Servis, jejíž letoun u Jaroslavle havaroval, a vyšetřovatelé zabavili dokumenty, které mohou s havárií souviset. Firmě už byla odebrána licence.

V troskách letounu, který se ze zatím neobjasněných příčin zřítil při vzletu z Jaroslavle do běloruského Minsku, zahynulo 44 z 45 lidí na palubě.