Celkem se v pojištění orientuje jen čtvrtina české populace. Muži o 14 % lépe než ženy. Naopak 11 % má znalosti nedostatečné. Vyplývá to z průzkumu, který pro Českou asociaci pojišťoven mezi více než tisícovkou respondentů ve věku 18 až 50 let zpracovala agentura NMS Market Research.

Muži častěji sjednávají smlouvy, ženy se naopak více starají o jejich pravidelnou revizi a jsou pečlivější při čtení pojistných podmínek. Při komunikaci s pojišťovnou ženy upřednostňují osobní kontakt, velkou váhu přisuzují doporučení. Naopak muži se rozhodují zásadně podle informací, které si sami opatří.

Muži i ženy pak nejvíce tápou v produktech životního pojištění, překvapivě však také v problematice pojištění motorových vozidel.

Ve srovnání výdajů na životní i majetkové pojištění v ČR a v Evropě je stále patrný výrazný rozdíl. Z pohledu podílu předepsaného pojistného vůči výdajům domácností na konečnou spotřebu jsou před Českem všechny vyspělé státy západní Evropy. V životním pojištění stojí ČR i za Polskem a Chorvatskem.

Zatímco pro lidi v zemích EU představují hlavní zdroj informací internetové srovnávače (48 %) a pro Slováky je to rada známých nebo příbuzných (54 %), Češi preferují osobní doporučení poradce (55 %), nejraději si však informace individuálně vyhledávají z oficiálních zdrojů (58 %).

Téměř polovina Čechů má podle průzkumu zkušenost s pojistnou událostí. Na dvě třetiny poškozených byly spokojeny s průběhem likvidace i výší plnění. Na 56 % populace považuje likvidaci škody za nenáročnou záležitost a dvě třetiny za poměrně krátkou. Likvidaci řeší častěji muži než ženy. Za mladé lidi do 30 let ji ve 22 procentech vyřizují rodiče. Sedmina z nespokojených klientů uvedla, že neměli pojištěné riziko, které nastalo.

Zajímavým zjištěním jsou čísla o tuzemském životním pojištění. Za posledních pět let změnila v ČR poskytovatele životního pojištění čtvrtina klientů proti osmi procentům v ostatních státech EU. "Nejčastěji to bylo z důvodu doporučení finančního poradce," upřesnila manažerka komunikace asociace Marcela Kotyrová.

Fakt, že 25 % respondentů stále neví nic o nevýhodách, které s sebou nese předčasné zrušení smlouvy, a nechá se zlákat na nevýhodné přepojištění, ukazuje podle ní na potřebu většího finančního vzdělávání veřejnosti.