Každý gurmán nás láká nejprve vůní, potom pastvou pro oči a posléze vše vrcholí chuťovými vjemy. Všimněte si také toho, že některý člověk nám " voní" a jiný zase "nevoní". Bez použití parfemace dokážeme dobře odhadnout, s kým si budeme rozumět a kdo nám je protivný. Nos nás spolehlivě informuje a nikdy nezradí. Staří Římané voněli dokonce psy a koně. Kleopatra nechala namočit lodní plachty Markovi Antoniovi ve vonné lázni při rozloučení, aby v něm zakořenila vzpomínku na sebe ještě dlouho po vyplutí.

V Egyptě vonnými parfémy prosytili prostor hrobek v pyramidách. Součástí mzdy dělníků, kteří stavěli pyramidy, byly vonné oleje a masti. Dokonce existovalo nařízení aplikovat parfém jedenkrát týdně.

Napoleon objednával kolínskou po litrech

Slovo parfém pochází z latinského PER (skrz, od) a FUMUS ( kouř). Parfémem kdysi bylo kadidlo, zapálená a kouřící směs z pryskyřice. Vonné směsi se používaly též v Mezopotámii při obřadech, ceremoniích a balzamování. A mnohem později byl známý Napoleon tím, že si objednával kolínskou po litrech a denně jednu lahvičku spotřeboval.

Čich, jako jediný z pěti smyslů má přímé napojení na limbický systém mozku. Z toho důvodu má velký vliv na náladu, uvolnění, napětí či psychickou rovnováhu. Příjemná vůně může pozitivně působit, pronikavá intenzivní vůně zneklidňuje a může nás rušit, či bránit spánku (například lilie v ložnici). Vědecký výzkum zjistil, že některé vůně podporují produktivitu práce jako šálek kávy. Mohou též umocňovat koncentraci, chuť riskovat, jiné tlumit podráždění.

Citrusová vůně nám zvyšuje produktivitu a soustředění o 54 %, též tvůrčí činnost. Na druhém místě zvýšení pozornosti figuruje jasmínová vůně se svými 33 % úspěšnosti. Za pozornost stojí i vůně levandule, která je velmi příjemná a má 21% zvýšení pozitivních vjemů. U levandule ještě můžeme připomenout, že nám pomůže po náročném dni zklidnit myšlenky, uvolnit se a také lépe usnout.

Pro náš každodenní život jednoduše zakoupíme aroma-lampu a esence, které nejvíce budeme používat. Pokud potřebujeme snížit stres a zmírnit únavu, kombinujeme levanduli s heřmánkem. K navození dobré nálady nám pomůže citrus, cypřiš a jasmín. Jestliže potřebujeme zlepšit paměť, pomáhá ylang-ylang, meduňka, cedr a tymián. A nakonec vůně růží v podobě éterických olejů, svící a samotných růží. Tato vůně obsahuje fenyletamin, což je přírodní aktivátor pocitu štěstí, podobně jako čokoláda.

Kouzlo je ve vrstvení vůně

Mnozí z vás si mohou nyní povzdechnout: " to je všechno hezké, ale kdyby někteří lidé znali alespoň základní hygienická pravidla". Ano, i v dnešní době se najdou jedinci, kteří tvrdí: " správný chlap má smrdět". Naštěstí je to rčení spíše starší generace, vývoj jde dopředu a mladí muži jsou už běžně zvyklí příjemně vonět. Také už vědí, že deodorant je pouze k navonění, ale antiperspirant omezuje pocení a zabraňuje zápachu. A jeho účinek je nejlepší na čerstvě omytou, dobře vysušenou kůži.

Používání své osobité vůně má svá pravidla. Kosmetický průmysl je v současnosti obrovská alchymie. Nejefektivnější je takzvané vrstvení vůně. Pokud máme svoji oblíbenou vůni, používáme například nejprve sprchový gel, poté pevný nebo kuličkový deodorant ( či antiperspirant) a nakonec toaletní vodu stejné značky. Nejvýhodnější soupravy jsou ke koupi před Vánoci. A jak vybírat dárek či novou vůni pro sebe? V případě dárku blíže popíšeme prodavačce darovaného člověka: věk, temperament a vzhled. Také je třeba vnímat rozdíl čichu mužů a žen. Muži mají oproti ženám slabší čich, proto si vybírají intenzivnější vůně. Ženy naopak inklinují k vanilce, pro muže často příliš sladká vůně. Tudíž pozor na dárky, nechte si poradit odborníkem, který zná nejoblíbenější značky.

Pro denní použití jsou nejpříjemnější vůně sportovní, květinové, ovocné a svěží. Na večer se hodí těžší, zemitější, smyslné a kořeněné vůně. A jedno tajemství na závěr: ženy milují "voňavé chlapy".


Ateliér JB image