Problematiku rovných příležitostí vztahují manažeři často pouze k zaměstnanosti žen. Generální ředitel společnosti Zentiva si dokonce myslí, že úloha ženy je především v její roli matky a manželky a jeho podnik se snaží tuto roli podporovat vytvářením vhodných podmínek. Naproti tomu generální ředitel společnosti Microsoft hovoří o přínosu různě strukturovaných týmů, o nutnosti několika úhlů pohledu a o kombinaci zkušeností a schopností.

Flexibilita v čase i prostoru
Na problematiku rovných příležitostí z hlediska znalostní základny se můžeme dívat i úhlem skutečnosti, že 50 % talentů ve světě je ženského pohlaví. To je neoddiskutovatelné a důležité i z hlediska byznysu. Jednoznačným trendem je také nárůst počtu žen iniciujících vlastní byznys. Výzkumy potvrdily, že ženy jsou úspěšnými podnikatelkami v sektoru malého a středního podnikání a že v loňském roce založily o 35 % podniků více než muži. Když dáme tuto skutečnost do souvislosti s daty od IDC, která potvrzují, že sektor malých a středních firem je nejrychleji rostoucím segmentem ve světě informatiky, tak se důležitost pozice žen v byznysu ještě zvýrazní.
Další výzkumy dokládají, že ženy v rodinných firmách dělají 70 % finančních rozhodnutí, včetně rozhodnutí o nákupech. Pozor ale, abychom pohled příliš nezužovali. Vytváření rovných příležitostí totiž neznamená jen zvýšení počtu žen, jedná se o rovnoměrné zastoupení různých skupin - nejen podle pohlaví, ale i podle věku, zkušeností, schopností, pohyblivosti apod. Mnozí vedoucí pracovníci si třeba ani neuvědomují, že ve své firmě mají zavedenu řadu programů, které právě rovné příležitosti podporují, a hlavně, že do rozvoje moderních forem podnikání takové programy automaticky zapadají. Každá firma má svou marketingovou strategii, v jejímž středu musí být zákazník. Při obsluze zákazníků se může zaměřovat na různé taktiky: nejkvalitněji, nejrychleji, nejspolehlivěji apod., v řadě případů ale vedení firem nehledá nové možnosti, ale pouze zlepšuje stávající zaběhnuté systémy. Přitom rozvoj informačních a dalších technologií dokonale umožňuje zásadní změny v přístupu k zákazníkovi a zároveň zlepšení podmínek pracovníků. Vezměme si jako příklad flexibilní pracovní dobu a místo výkonu práce. Dnes nejste rozhodně limitováni svým psacím stolem v kanceláři, pokud máte připravit plán, napsat článek, telefonovat zákazníkovi, zpracovat faktury či tisíce dalších úkonů. Vzdálené připojení je v mnoha firmách samozřejmostí, přesto existují vedoucí pracovníci, kteří své podřízené hodnotí nikoliv podle výsledků práce, ale podle jejich přítomnosti na pracovišti.

Pozitivní motivace v praxi
Dalším příkladem je systém vzdělávání. Distanční vzdělávání (e-learning) představuje obrovské úspory času i nákladů a zároveň dává zaměstnancům možnost učit se a rozvíjet v době pro ně nejvhodnější, bez omezení času a místa. Třeba i během péče o nemocné či malé dítě. V každé profesi existuje celá řada kurzů, které lze bez problémů převést právě do této formy a nechat pracovníky, aby se učili bez přítomnosti lektora. Technologie samozřejmě umožňují nejen skládání testů, ale i eventuální konzultace, opakování, diskusní fóra a další součásti klasického vzdělávacího procesu.
Oba zmíněné programy odbourávají celou řadu omezení i pro kolegy se sníženou schopností pohybu, tělesně postižené apod. Výhody pro firmy jsou ale nejen na straně zlepšeného přístupu k zákazníkům, neměli bychom zapomínat ani na výkonnost a motivaci zaměstnanců. Ti zaměstnanci, kteří nejsou zbytečně stresováni (nutností vyzvednout dítě v určitou hodinu, dodržováním určitého režimu apod.,) podávají mnohem stabilnější a lepší výkon. Zároveň si váží přístupu svého zaměstnavatele a jsou motivováni k rozvíjení jeho úspěšnosti i ke svému vlastnímu znalostnímu rozvoji.
Společnosti a firmy, které si výše uvedené skutečnosti uvědomují, se nezaměřují na kvóty a tabulky, pouze se dívají na možnosti svého úspěchu v širších souvislostech - a v tom je tajemství jejich úspěchu. Nejde o to, vyhrát soutěž, ale mít spokojené zákazníky, kteří se rádi vracejí, a motivované zaměstnance, pro něž je úspěch jejich firmy důležitou součástí pracovního života.

Monika Pavlíčková pracovala do roku 2004 ve společnosti IBM, v současné době je obchodní ředitelkou firmy UPP.


Rovné příležitosti v praxi

  1. V rámci firemní kultury společnosti IBM je kladen důraz na slaďování pracovního a rodinného života a na posilování postavení žen ve firmě. Proto IBM organizuje speciální mentorovací programy pro ženy, networking a různé vzdělávací programy. Řada opatření, jako flexibilní pracovní doba, opatření pro ženy na mateřské dovolené atd., je uskutečňována na základě interního programu IBM Women Leadership Council. Například ve světě IBM organizuje technologické tábory, které mají vzbudit zájem o matematiku a vědu mezi dívkami a předvést jim výhody počítačů. I v České republice je tradičně průmysl informačních technologií spojován spíše s muži. Avšak v brněnském outsourcingovém centru IBM pracují desítky žen, které si před vstupem do IT světa samy sebe nedokázaly v takovém prostředí ani představit. Společnost IBM se v ČR stala vítězem soutěže vyhlašované Gender Studies o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi v ČR v roce 2004. 
  2. Příkladem podpory sladění profesního a rodinného života je i německá Commerzbank, a to především v jejích dvou programech: Telearbeit - flexibilní pracovní model pro práci doma a Comeback Plus - program znovuzapojení do práce po rodičovské dovolené. Banka dále podporuje péči o děti využitím Familienservice, finančních přídavků na péči o děti, podpor při ošetřování nemocných dětí, zajištěním péče v mimořádných situacích. Oddělení služeb rodině (Familienservice) zprostředkovává informace o jeslích a školkách v blízkosti, o volných místech v nich, pracovníci pomohou při hledání pečovatelky (chůvy, au-pair), které jsou vybírány na základě doporučení. Oddělení se stará také o různé akce a slavnosti pro děti, které banka pořádá, zjišťuje informace o možnostech pobytů a aktivit pro děti během prázdnin. Toto poradenství je pro všechny zaměstnance banky bezplatné, výlohy za školky nebo pečovatelky si platí rodiče, mohou na ně však dostat finanční příspěvek.