Patří logistika mezi základní produkty naší obchodní jednotky? Pakliže ne, je ideální se zamyslet nad možností logistické funkce outsourcovat. Výsledná úspěšnost takovéhoto rozhodnutí může být měřena jak finančně (pokles výše nákladů spojených s touto aktivitou), tak pomocí různých kvalitativních parametrů, jejichž růst má přímý dopad na zákazníkovu spokojenost.

Důvody pro outsourcing
Správně realizovaný outsourcing snižuje náklady, zvyšuje kvalitu, umožňuje managementu soustředit se na klíčové aktivity, zvyšuje flexibilitu, předchází nedostatku interních kapacit, zvyšuje obrat, snižuje zásoby a zvyšuje jejich obrátkovost, zlepšuje cash flow a nabízí řadu další výhod, čímž má pozitivní vliv na hodnotu podniku.
Příklon ke kompletnímu outsourcování logistických služeb přiměl firmy původně specializované na skladování, zasilatelství či kamionovou přepravu k rozšíření portfolia jejich služeb. Tím vznikl tzv. 3PL (3rd Party Logistics) - provider nabízející řešení šitá na míru zákazníka, která se skládají z obecných standardizovaných produktů a produktových modulů (viz schéma).
Stanovit přesné pravidlo, které by pomohlo se správně rozhodnout, má-li se přistoupit k externímu pokrytí logistických aktivit, lze jen těžko. Pokud je význam logistických aktivit (náklady, vliv na image) nezanedbatelný, je jistě na místě o outsourcingu uvažovat. V této souvislosti je třeba zdůraznit, že mezi logistické náklady nepatří pouze náklady přímé (cena logistických služeb), ale i náklady nepřímé, tedy převážně ty spojené s nesprávným výkonem těchto služeb. Jedná se zejména o vázané prostředky v zásobách nebo pokles prodeje způsobený nekvalitním servisem. Dalším důvodem pro outsourcing může být nedostatečná variabilita nákladů vlastního logistického systému, a tedy neschopnost reagovat na sezónní vlivy. Neschopnost adaptace interních logistických řešení v měnícím se prostředí může být vážným blokem i při realizaci nové podnikové strategie.

Kritéria rozhodování
Co je směrodatné v okamžiku, kdy firma začne zvažovat outsourcing logistických služeb? Je to vyhodnocení výkonu současného logistického systému. Podle čeho však tento výkon stanovit? Odpovězme si na následující otázky:
Je výše našich logistických nákladů v porovnání s naším obratem srovnatelná s výsledky konkurence? Jsme schopni sledovat stav našich objednávek v jejich různých stavech? Používáme moderní nástroje a standardizované postupy (jaké)? Jsme nadále schopni držet krok s vývojem těchto nástrojů a postupů (jak dlouho)? Sdílíme se svými klíčovými zákazníky a partnery data v reálném čase? Spolupracují naše IT aplikace mezi sebou a mezi aplikacemi partnera (do jaké míry)? Měříme a vyhodnocujeme výkonová kriteria (která, jakých výsledků dosahujeme)? Zvyšujeme adaptabilitu a schopnost reakce? Je naše logistické řešení schopné kopírovat měnící se průběh poptávky? Nejsme zatíženi pouze fixními náklady bez schopnosti tyto náklady variabilizovat? Využíváme aktivity zaměřené na průběžné snižování nákladů a eliminování neefektivních postupů?
Je zjevné, že položit si uvedené otázky má smysl pouze tehdy, můžeme-li odpovědi na ně porovnat s aktuálními parametry, které se vztahují k našemu odvětví a odpovídají námi stanovené cílové pozici naší firmy na trhu.
Jestliže takové srovnání nemáme k dispozici nebo naše odpovědi nedopadly ve zmíněném porovnání uspokojivě, je dobré se obrátit na poskytovatele logistických služeb, který by měl vytvořit optimální řešení požadovaného logistického systému navržené přímo pro naše potřeby, a tím pak zlepšit klíčové parametry logistického systému. Tyto parametry, obsažené v předchozích otázkách, je třeba jasně definovat, což významně usnadní budoucí rozhodnutí, zda outsourcing ano či ne. Takovými kritérii mohou být například: poměr přímých logistických nákladů k obratu firmy, doba od zaevidování objednávky po doručení této objednávky, podíl chybně doručených dodávek, ztracený prodej způsobený nedostatkem zboží atd.

Finanční efekt je měřitelný
Vhodnost nabídnutého řešení bude závislá na tom, má-li oslovený 3PL k dispozici ve svém portfoliu dostatek služeb a produktů v takové kvalitě, aby byl schopen optimálně pokrýt naše potřeby za konkurenceschopnou cenu. V tomto případě může dojít k paradoxu, že 3PL bude nabízet řešení, které bude maximálně využívat jeho stávající služby a produkty, ale přitom nebude optimální z pohledu klienta. V této situaci přichází na scénu tzv. 4PL (4th Party Logistics) - provider, který se vzdává výkonu a řízení dílčích služeb a produktů. Omezuje se pouze na sestavení logistického řešení pro klienta z produktů ostatních subjektů pohybujících se na trhu a takové řešení nadále řídí a průběžně optimalizuje. Protože jeho řešení není závislé na jeho vlastních logistických produktech, měl by dosáhnout optimálního poměru cena/kvalita, tedy skutečného řešení šitého na míru.
Navržení optimálního logistického řešení není otázkou jedné návštěvy či několikahodinové přípravy. Obtížnost takového návrhu je přímo úměrná složitosti požadovaného řešení.
Podle zkušeností DHL Solutions má vhodné logistické řešení pozitivní efekty, které je možno finančně kvantifikovat: snížení přímých logistických nákladů (o 10-40 %); zvýšení obratu díky zvýšení kvality (10 %); snížení fixních nákladů na administrativu (15 %), snížení pracovního kapitálu díky řízení stavu zboží (10-50 %).

TM0405s32 ()

 

 

TM0405s32a ()Igor Zahradníček

je generálním ředitelem DHL Solutions v ČR a SR