Evropská komise se usnesla k zahájení rozhovorů mezi veřejností členských zemí EU a kandidátů vstupu. Cílem dialogu má podle komise být vytvoření určitých vazeb mezi oběma stranami, rozptýlení pochybností o kandidátských zemích a také povzbuzení debat o budoucnosti EU v široké společnosti. Evropský komisař pro rozšíření Olli Rehn usnesení komise vysvětlil potřebou naslouchání veřejnosti.
Nejdůležitější cíle dialogu
Rozhovory s veřejností by měly rozvířit debatu o rozšíření unie v rámci celé společnosti. Z dlouhodobého hlediska by mělo nové opatření připravit obyvatele EU a kandidátských zemí (Turecko, Chorvatsko) na vstup nových zemí do unie. Jádro usnesení tvoří především debata s Tureckem, o kterém panují v zemích EU mylné představy. Rozhovory s Chorvatskem by mělo přinést určitý stabilizační proces pro západní Balkán. Kromě tohoto těžkého úkolu má opatření za úkol podpořit určité bilaterální dohody mezi EU a přímořským letoviskem.
Jak by měl dialog probíhat?
Od roku 2006 bude Komise v rámci vstupního programu pro kandidátské země udělovat prostředky na výměnné projekty pro zájemce z Evropské unie i Turecka. Na tento účel má vyčleněno zhruba 40 milionů eur.
V rámci usnesení jsou stanoveny všeobecné směrnice. Podrobnosti jednotlivých projektů a jejich financování budou každoročně schvalovány v rámci budoucího programového plánu. Dialog s veřejností je představen jako „dlouhodobý proces, který by měl odpovídat a být rozvíjen v závislosti na potřebách a představách společnosti“.
EK očekává, že veřejnost a privátní organizace v EU i kandidátských zemích svojí účastí přispěje k výše zmíněnému dialogu. Komise bude podporovat budoucí aktivity, které přispějí k budoucímu civilnímu dialogu.
Kdo se může na dialogu podílet?
Účast na programech vychází z definice občanské společnosti. Mohou se jich tedy účastnit například organizace, zastupující společnost (spotřebitelské, podporující životní prostředí), nevládní organizace, církev nebo i média. Prioritou je navázání kontaktů mezi komunitami EU a kandidátských zemí.
Seznam dal jako první velká firma svůj vyhledávač za paywall. Chápu vaše totální naštvání, píše Lukačovič
Největší česká internetová firma zpoplatnila své služby po vzoru Facebooku. Uživatelům služeb jako Seznam Zprávy, vyhledávač Seznam.cz nebo...
30. 4. 2024 ▪ 4 min. čtení