Víra v úspěch je velmi pevně spojena s osobností a zejména se sebevědomím. Je smutné, že dnešní vzdělávací systém, namísto aby sebevědomí posiloval, ho naopak snižuje. Zatímco před vstupem do základní školy má asi osmdesát procent dětí zdravé sebevědomí, na konci školní docházky už je to jen třetina. A to ještě u dospělých lidí je sebevědomí občas uměle vypěstováno a založeno na falešných předpokladech. Mnoho obchodníků, ale i dalších zaměstnanců pociťuje sebevědomí jen proto, že jim „za zády“ stojí známá a vyhlášená firma.
Vyslechl jsem jednou před motorestem rozhovor dvou mladých obchodních zástupců, prodávajících nealkoholické nápoje. Jeden z nich vysvětloval, že se rozhodl osamostatnit a prodávat výrobky místní výrobny limonád. „Když si spočítám, kolik z obchodu dostanu jako zaměstnanec a kolik budu mít jako soukromník, nemám nad čím váhat,“ vysvětloval. „A kde máš jistotu, že budeš také tolik prodávat?“ zeptal se ho jeho kolega. „To je to nejmenší,“ mávnul nad tím obchodník rukou. „Mám přece dobré výsledky a je vidět, že umím, ne?“ Když odjížděli, viděl jsem, že jejich automobily mají barvy  nadnárodní nápojové společnosti. Co myslíte, na kolika procentech prodejních úspěchů onoho sebevědomého obchodníka měla podíl značka na dveřích jeho automobilu?
Jaký je rozdíl mezi sebevědomým člověkem a člověkem bez sebevědomí? Zásadní – jen sebevědomý člověk ve své práci i v životě uspěje.
Jak se ale z obyčejného pracovníka nebo podnikatele stává sebevědomý? Samozřejmě především úspěchy. Kdo je úspěšný, je i patřičně sebevědomý. No dobrá, ale vy možná ještě úspěchy nemáte a taková rada je vám tedy k ničemu. Co potom?
V první řadě vám pomůže právě plánování. Kdo má svůj plán, připravuje se podle něj a plní ho, tomu nebudou ubírat na sebevědomí chaos a zmatky. Každý stupínek, na který ve svém plánu vystoupíte, bude současně také stupněm, o který se zvýší vaše sebevědomí.
Dbejte také na svůj vzhled. Jdete-li na jednání se zákazníkem nebo svým nadřízeným v oděvu, který vám nepadne a škrtí vás, se zablácenými botami a pomačkanými podklady, jistě to vaše sebevědomí nepodpoří. Budete myslet jen na tyto své nedostatky a pokud je váš protějšek už nezpozoroval, z vašeho chování určitě brzy zjistí, že není něco v pořádku.
Stejné je to se znalostí etikety. Víte, komu máte podat ruku vy a kdo ji má naopak podat vám? Kdo první zdraví, kdo první vchází do restaurace? Někteří lidé se kvůli těmto pochybnostem cítí tak nejistí, že pokazí celé jednání. A nebo se mu už dopředu vyhýbají.
Ovládejte své emoce a využívejte je ke svému prospěchu. Nedovedete-li se ovládat, ostatní toho využijí ve váš neprospěch:
Jeden můj šéf se kdysi urazil kvůli jakési poznámce obchodních partnerů a odmítl s nimi dále komunikovat. Nebyl ochoten ani vyslechnout jejich vysvětlení a uvedení na pravou míru. Připravil se tak o obchod, jehož hodnota byla vyjádřena ve stovkách milionů!
Jste-li ve styku se zákazníky (ale i v ostatních případech vám to neuškodí), naučte se také základy rétoriky, tedy správného mluvení. Není to nic, co by patřilo do starého železa. Kdo umí dobře vést rozhovor, ten se nemusí obávat neúspěchu.
Pracujte usilovně na svých znalostech. Čím více toho víte, tím sebevědoměji můžete vystupovat. Nemusíte mít obavy, že vás nějaká otázka překvapí.
Všechny tyto vyjmenované faktory vám začnou pomáhat ve chvíli, kdy se pro vás stanou automatickými. Je to stejné, jako když jste se kdysi učili jezdit na kole. Nejdříve jste se museli soustředit na rovnováhu a na nic jiného vám nezbýval čas. Když vám ale udržování rovnováhy přešlo do podvědomí, přestali jste ho vnímat a mohli jste se konečně začít rozhlížet kolem sebe. Čím více se vám tedy takové věci jako vzhled, chování a vystupování stanou samozřejmostí, tím méně se budete muset obávat o své malé sebevědomí.
Ve vojenské terminologii bychom tento základ mohli nazvat „zajištěným týlem“. Neznamená to nic jiného, než že si o tyto věci nemusíte při samém jednání dělal starosti a tato jistota vás posiluje.
Průměrně sebevědomý člověk - pokud si stanovil odpovídající a kvalitní cíl – nemá proč nevěřit ve svůj úspěch. Víra je opravdu nutná. V praxi se však setkáváme s tím, že i člověk, věřící ve svůj úspěch, selže. Proč tomu tak je?
Zapalovali jste někdy v přírodě navlhlou hraničku dříví? Pokud ano, pak dobře víte, že nestačí škrtnout zápalkou. Musíte nejdříve podpálit papír, aby se velké plameny zakously do dřeva a dlouho ještě oheň rozfoukávat, aby konečně a bezpečně hořel. Kdybyste na začátku vstříkli do ohně třeba benzín, prudce by vzplanul, ale za chvíli by uhasl.
Stejné je to s vaší vírou v úspěch. Nestačí nějaká slabá víra, ta se zastaví na první překážce a tam také skončí. Jistě znáte ty lidi, kteří nejdříve opatrně říkají „Jenom to zkusím!“ a potom každému na potkání vysvětlují „Já to věděl, že to dopadne špatně!“ Ani mohutné nadšení, které brzy vyhasne – stejně jako ten benzínem podpořený oheň – není k ničemu. Vy potřebujete, aby vaše víra v úspěch byla pevná a vytrvalá.
Možná už jste někdy slyšeli o pravidle, které se vyjadřuje čísly: „20:80“ (Paretovo pravidlo). Toto pravidlo funguje v rozličných oborech lidské činnosti – například dvaceti procentům lidí patří osmdesát procent bohatství světa, dvacet procent zákazníků vám přináší osmdesát procent příjmů. Platí také třeba u obchodních pracovníků - jen dvacet procent z nich překoná jeden až tři počáteční neúspěchy, zbývajících osmdesát procent se vzdá. Ti, kteří vytrvají, pak ale uzavřou osmdesát procent všech zakázek.
Zmínil jsem tu už o překážkách. Často jsou považovány za něco velmi nepřátelského, za něco, co se vám staví do cesty, aby vás to přitisklo k zemi a zlikvidovalo. To ale není pravda. Myslíte si, že při běžeckých závodech jsou na trati překážky proto, aby si na nich závodníci polámali nohy a diváci tak měli nějaké povyražení? Samozřejmě ne, jsou tu proto, aby zvítězil ten nejlepší a aby i ostatní pocítili hrdost na to, jak obtížný závod zvládli.
Stejně tak jsou i pro vás překážky výzvou. Překonáte-li je, postupujete dále a výše. Posílíte své sebevědomí a svoji víru, že cíle dosáhnete.

Miloš Toman
lektor a poradce v oblasti managementu, marketingu a komunikace