Až 85procentní podíl Evropské unie na spolufinancování projektů v členských zemích je podle viceprezidenta Evropské investiční banky Wolfganga Rotha příliš velký. V budoucnu prý může vést k problémům v členských zemích. "Nebyl bych z 85 procent až tak šťastný, je to velký omyl," uvedl dnes Roth při setkání s novináři.

Příliš štědrý příspěvek unie podle něj může svést členské státy k přehnaným ambicím a přecenění sil, k vybudování až přílišného počtu dálnic a staveb, na jejichž údržbu a opravy však po čase budou chybět peníze. Podobně i v Německu zpustly stadiony a bazény, postavené před 20 až 30 lety ze pomoci unie. Za ideální poměr rozdělení nákladů mezi společnou pokladnu a členské státy by Roth považoval 50 ku 50 procentům.

Fond soudržnosti a strukturální fondy EU slouží především chudším regionům a zemím "pětadvacítky" k rychlejšímu dohánění bohatších krajů a tím i k posilování soudržnosti celého společenství. Prostředky z kohezního a strukturálních fondů EU nyní tvoří zhruba třetinu z rozpočtu EU v řádu 100 miliard eur ročně.

Tento podíl má v letech 2007 až 2013 vzrůstat. Zvýšení účasti EU až na 85 procent v příští finanční sedmiletce je jedním z výsledků prosincového summitu; ČR by do roku 2013 mohla získat až 685 miliard korun. Dohoda o rozpočtech však ještě potřebuje souhlas Evropského parlamentu, definitivně nejsou jasná ani příští pravidla čerpání.

Roth se současně postavil proti záměrům omezit "nováčkům" v unii možnosti využít evropské peníze pro lákání přímých zahraničních investic v obavě ze stěhování podniků ze západu na východ společenství. Opatrný postoj EK v citlivé věci odmítl jako "oportunistický".

"Mám na to hodně jiný názor, investice ve střední a východní Evropě jsou ku prospěchu i Západu. Jestli ho Východ dožene, všichni na tom vydělají," uvedl s připomínkou, že úvěry EIB pomohly třeba k zakotvení koncernu Volkswagen v Mladé Boleslavi a Bratislavě. "Ztratil snad Volkswagen trhy kvůli Mladé Boleslavi? Naopak, Škoda je obrovský příklad úspěchu, vyrábí půl milionu aut ročně, a to je rozhodně lepší, než kdyby zkrachovala. Volkswagen se přeci nepřestěhoval ani z Wolfsburgu do Bratislavy, ale bez této investice by byl slabší," argumentoval.

Podle průzkumů se až 84 Němců strachuje o své místo kvůli hrozbě přestěhování firmy. Ale podle Rotha by si jeho krajané měli místo obav raději vzpomenout na Marshallův plán, který jim umožnil vzchopit se z válečné porážky - a vydělali na tom nakonec všichni.

EIB je největší věřitel na evropském trhu, loni poskytla úvěry za více než 47 miliard eur, pro letošek počítá se sumou okolo 50 miliard eur. Banka je orgánem EU, jejími akcionáři jsou členské země, jimž poskytuje dlouhodobé úvěry za výhodnějších podmínek než na běžném trhu.