Začátek školního roku může být pro některé děti zátěží, se kterou se jen obtížně vyrovnávají. Zásadní změna životního stylu a zvládání povinností spojených se školní docházkou je pro mnohé školáky spojená se stresem. Pokud se nedokážou nové situaci přizpůsobit do jednoho měsíce, jejich rodiče by se měli obrátit o pomoc na odborníky v pedagogických či psychologických poradnách, radí primářka dětské psychiatrie pražské Fakultní Thomayerovy nemocnice Jana Šplíchalová. Slabší prospěch či jiné problémy ve škole podle ní může mít každé páté či dokonce čtvrté dítě.

"Nejčastější problém je porucha přizpůsobení, kdy děti obtížně zvládnou nástup do školy. Buď jsou nedostatečně školsky zralé, to znamená nezvládnou odloučení od rodičů a neumějí navázat vztah ke spolužákům a učitelům. Nebo intelektuálně nezvládají zátěže, které jsou na ně kladené," řekla Šplíchalová.

Zkušenosti z poraden podle ní ukazují, že až 15 procent dětské populace má menší nadání nebo inteligenci, a tudíž za školní potíže nemohou ony samy, ale ani rodiče, učitelé či školský systém. Těžkosti mají také tři až pět procent dětí kvůli lehké mozkové dysfunkci a jedno až dvě procenta školáků trpící specifickými poruchami učení, například dyslexií či dysgrafií. Má-li dítě dobrý intelekt, specifické poruchy učení zvládne a vystuduje bez vážných problémů i vysokou školu, dodala lékařka.

Za rizikovou skupinu jsou považovány děti, u kterých byly již v předškolním věku patrné neurotické projevy, ale i děti velmi neklidné, neposedné, takzvané děti s lehkou mozkovou dysfunkcí. Mohou mít problémy s prospěchem, ale i se vztahy ke spolužákům či učitelům. Na zátěž, kterou nezvládají, mohou reagovat nejen podrážděností, kolísáním nálad, úzkostí, lhaním a ztrátou zájmu o učení, ale i zdravotními potížemi. Může se u nich projevit pocit únavy, bolesti hlavy či břicha, poruchy spánku či nechutenství.

Velkou pomocí pro tyto děti je pozornost a zájem rodičů, ale i jejich trpělivost. Velmi účinné je školáka setrvale povzbuzovat a chválit. "V žádném případě by neměli rodiče děti školou strašit, ale pěstovat v něm pocit bezpečí a jistoty, že je milované," podtrhla Šplíchalová.