Německá automobilka prochází restrukturalizací, která je vyvolaná tlakem globalizace a nadbytečnými kapacitami. Po zrušení 20 tisíc pracovních míst v Německu se automobilka rozhodla zastavit výrobu v Bruselu, kde se vyrábí model Golf. O práci by mělo přijít 4 tisíce lidí. Belgičtí politici hovoří o „národní katastrofě.“ Charles Pique, premiér bruselského regionu, řekl, že je „šokovaný restrukturalizačním opatřením.“ Právě belgická vláda poskytla německé společnosti štědrou pomoc, o to je větší zklamání ze současné situace. Zaměstnanci Volkswagenu na důkaz hněvu a frustrace pálili německé vlajky. Výroba z Belgie bude totiž přesunuta do dvou závodů v Německu, i přes to, že se tím zvýší mzdové náklady. Belgičtí politici hovoří o „nacionalistické motivaci“ rozhodnutí. Belgický premiér Guy Verhofstadt uvedl, že je „šokovaný“ tím, že „národní zájmy“ byly důvodem přesunutí továrny zpět do Německa.


Komisař pro sociální záležitosti Vladimír Špidla a komisařka pro regionální politiku Danuta Hübnerová zdůraznili „důležitost podpory pracovníků a pomoc při hledání jiných pracovních míst prostřednictvím aktivní politiky trhu práce a zkrácení období nezaměstnanosti na minimum.“ Přislíbili pomoc z Evropského sociálního fondu a sdělili, že Belgie za posledních šest let už z něj získala 1, 1 miliardy €. Komisařka Hübnerová se chce setkat s regionálními úřady, aby projednala možnosti využití strukturálních fondů EU na účel zvládnutí důsledků rozhodnutí Volkswagenu.