Co považujete ve svém životě za úspěch?

V této chvíli je pro mě odpověď velmi jednoduchá. Při křtu knihy porodních příběhů jsem cítila, že úspěch je, když dělám věci v souladu se sebou. A když má práce navíc přináší užitek ostatním, je to přesně ono.


Zmiňujete nedávný úspěch, knihu "Porodní příběhy - rodíme se jednou". Komu je určená?

gajic_LW.jpgPo Průvodci porodnicemi jsme si říkali, že by bylo hezké udělat nějakou knížku příběhů, takový dárek pro prvorodičky. Když jsme pak rukopis dávaly číst odborníkům, ukázalo se, že témata, která přináší mohou být aktuální i pro ženy, které těhotné zatím nebyly. Podle mě to není knížka výhradně pro ženy. Já si popravdě ani nemyslím, že to je knížka "o porodech". Je to kniha o tom, jak se různí lidé staví k zásadní životní změně, dalo by se říct i krizi, kterou nelze nijak odložit, které je prostě nutné čelit. Proto si myslím, že Porodní příběhy nejsou knížka jen pro ženy nebo pro těhotné, je to knížka pro každého.


Jak se vám podařilo získat ke spolupráci přední lékařské odborníky?

Nechtěli jsme příběhy vydat bez odborného doprovodu. Nešlo nám o nějaký emoční výkřik ohledně současného porodnictví. Chtěli jsme, aby Porodní příběhy byly pro čtenáře zdrojem podpory, a k tomu ta odborná stránka patří. Mám odezvu od některých odborníků, kteří se ještě před pár lety ošívali, když slyšeli slovo Aperio, že jako lékařům jim knížka připadá vyvážená.


Jakou zprávu přináší současné Aperio odborné i laické veřejnosti dnes?

Naším hlavním sdělením je, že informovaná volba, ať se týká služeb v porodnictví nebo v rodičovství, má smysl. Má smysl ptát se a hledat informace z různých zdrojů a potom se v rámci možností objektivně rozhodovat. Zároveň tvrdíme, že stojí za to zajímat se o celé spektrum možností, které existuje, třeba i v zahraničí, a mít možnost vybrat si péči podle svých potřeb.


Na co jste pyšná za ty čtyři roky, co Aperio vedete?

Jednak na to, že se jeho záběr rozšířil z porodní péče na oblast služeb pro rodiče. Potom na to, že se Aperio tak rozrostlo a že si na některé aktivity, jako třeba vydávání časopisu a knih dokáže vydělat. Tato oblast tzv. sociálního podnikání mi připadá jako velmi důležitá.
Když jsem do Aperia přišla, tak mi přes všechny ty dobré stránky připadalo jaksi slepé na jedno oko. Jako by pořád vidělo nebo chtělo vidět jen určitý výsek skutečnosti. A bylo mi jasné, že takový přístup musí narážet na ty, kdo jsou slepí na to druhé oko a vidí jen tu druhou půlku skutečnosti. Vlastně nebyla možnost, aby se tyto pohledy potkaly. Proto vidím jako úspěch, že se Aperio se změnilo z organizace svým způsobem aktivistické v organizaci, která je svojí povahou spíš servisní.


Coby ředitelka Aperia vedete celý ženský tým, kde většina spolupracovnic má malé děti, popřípadě je ve věku, kdy se matkami mohou kdykoli stát. Co byste vzkázala lidem ve vedoucích pozicích, kteří si zaměstnávání žen s malými dětmi dost rozmýšlejí?

Já si myslím, že Aperio je v tomto smyslu hodně specifická organizace. Před čtyřmi lety fungovalo se třemi lidmi, kteří pracovali v kanceláři a se zhruba čtyřmi nebo pěti přispěvateli do časopisu. Dneska ten vnitřní tým tvoří zhruba 10-12 lidí a ten širší okruh spolupracovníků asi 70. Za čtyři roky se z Aperia stala docela velká firma. Většina těch lidí, o kterých mluvím, jsou zaměstnaní na flexibilní pracovní úvazek. Někdo pracuje z domova a přichází na pravidelné porady, někdo pracuje zčásti v kanceláři a zčásti doma. V současnosti jsme také dokončili přestavbu počítačové sítě, která umožňuje lepší přístup k poště a informacím na společném serveru z domova. To znamená, že práce vyžaduje menší přítomnost v kanceláři. Na druhou stranu je zapotřebí zvýšené úsilí v tom, jak spolupracovníky udržet v kontaktu s firmou.


Jak se vám to daří?

gajic_barta_LW.jpgDaří. Já jsem se tady nesetkala s tím, že by rodičovské povinnosti byly záminkou pro nějaké výmluvy. Kolegyně souběžně s prací absolvují těhotenství, porody, starají se o děti a přesto svoje úkoly v návaznosti na projekty a termíny plní výborně.
Já sama hodně deleguji. Nemám potřebu, a teď už by to ani nešlo, mít všechno pevně pod kontrolou. Zároveň musí být stanovená pevná pravidla hry. Ve chvílích, kdy pak nastanou lidsky či rodinně složité situace, je třeba umět je pružně řešit. Když cítím, že se daný člověk dostává na nějakou hranici možností, je nutné umět ho posílit, dát mu možnost mírného oddechu. Ale je pravda, že často pracuji ve dne v noci, a s velikým nasazením.


Jak se vám funguje v téměř výhradně ženském kolektivu?

Já myslím, že nejde ani tak o to, kolik je žen nebo mužů v kolektivu, ale o to, jaká tam je energie. V týmu Aperia se projevuje i výrazně mužská energie. Jsou tady ženy, které uvažují velmi systémově, logicky a strukturovaně. A to je zase vyváženo řadou vlastností, které jsou obecně vnímané jako ženské - podpůrné chování, emocionalita a podobně.


Uvítala byste v týmu Aperia i nějaké muže?

Je pravda, že po tom tady občas stonáme a pro redakční radu časopisu jsme hledaly víc mužů. Většina rodičovských časopisů je totiž vnímána jako ženské časopisy a toho bychom se rádi vyvarovali.


V tomto ohledu je časopis Aperio v českém mediálním prostředí výjimkou, která se nezaštiťuje obrázkem šťastné a naplněné maminky. Slovo "rodičovství" v podtitulu naznačuje význam rovnocenného přispění táty i mámy. Co na to čtenáři?

Přibývá čtenářů mužů, kteří se nám přímo i zprostředkovaně ozývají. Z toho se opravdu radujeme, protože my chceme dělat časopis pro ženy i muže.


Sdružení Aperio - Společnost pro zdravé rodičovství www.aperio.cz vzniklo v roce 2001 s cílem působit na změnu stávající porodnické praxe směrem k humánněji pojatému přístupu, který ženám dává možnost volby. V současné době se sdružení věnuje také širším otázkám rodičovství, prosazuje legislativní změny a zasazuje se o zlepšení postavení rodiny ve společnosti.
Kromě předporodních kursů pro rodiče, seminářů pro odbornou veřejnost a informačních služeb nabízí Aperio také internetové poradenství v oblasti rodiny (pracovněprávní otázky, sociální dávky atd.) a porodnictví.
Mezi významné počiny sdružení Aperio patří vydání Průvodce porodnicemi, který budoucím rodičům umožňuje informované rozhodování o tom, kde přijde jejich dítě na svět. Koncem loňského roku vznikla díky sdružení ojedinělá publikace - kniha autentických porodních příběhů. Aperio vydává také stejnojmenný časopis věnovaný otázkám rodičovství.