Zatímco například v České republice je hlavním kritériem kubatura motoru, například v Německu hraje roli i palivo.

Silniční daň na teritoriu České republiky vymezuje příslušný zákon. V rámci paragrafu 2 zákona číslo 16/1993 sbírky ve znění zákona číslo 545/2005 sbírky účinného od 1.1.2006 o silniční dani jsou jako předmět daně definována silniční motorová vozidla a jejich přípojná vozidla používaná k podnikání nebo jiné samostatné výdělečné činnosti, pokud jsou registrovaná a provozovaná na teritoriu České republiky.

Vozidla s nejvyšší povolenou hmotností minimálně 12 tun registrovaná na teritoriu České republiky a určená výlučně k přepravě nákladů jsou předmětem silniční daně bez ohledu na to, zda jsou používána v rámci podnikání.

V souladu s ustanoveními paragrafu 2 odstavce 2 zákona o silniční dani nejsou za předmět daně považována vozidla, kterým byla přidělena zvláštní registrační značka a rovněž speciální pásová vozidla a zemědělské a lesnické traktory a jejich přípojná vozidla.

Od silniční daně jsou v souladu s regulací paragrafu 3 zákona o silniční dani osvobozena:

1) vozidla na elektrický pohon

2) speciální vozidla používaná k údržbě komunikací s výjimkou osobních automobilů

3)vozidla ozbrojených sborů České republiky a rovněž vozidla požární ochrany a poruchových služeb s výstražným světlem modré barvy. K této kategorii vozidel patří také zdravotnická vozidla.

4) na základě vzájemnosti osvobození od daně také vozidla cizích diplomatických služeb

5) vozidla s méně než 4 koly registrovaná v technickém průkazu jako vozidla kategorie L.

Základem silniční daně je pro osobní automobily zdvihový objem jejich motoru a pro nákladní automobily součet největších povolených hmotností připadajících na nápravy vyjádřený v tunách a počet náprav u návěsu.

Roční sazby silniční daně pro osobní automobily jsou aktuálně v rámci paragrafu 6 zákona stanoveny následovně:

V rámci regulace odstavce 8 paragrafu 6 zákona o silniční dani je stanoveno zvýšení silniční daně o 15 procent pro osobní a nákladní vozidla registrovaná na teritoriu České republiky před 31. prosincem 1989, což je jediné opatření zatěžující ekologicky problematické osobní automobily zatížené silniční daní.

Silniční daň v Německu

Ekvivalentem české silniční daně je německá daň z vozidel. Rozsah zdanění v Německu je širší než v ČR a zahrnuje zdanění držby tuzemských a zahraničních vozidel používaných k provozu na německých veřejných komunikacích a rovněž protiprávní používání těchto vozidel. Zatížení daní z vozidel se týká také přidělení značky pro veterány stejně jako přidělení červených značek německým úřadem pro připuštění k opětovnému použití. V současnosti probíhá rovněž odborná diskuse na téma zdanění nadstandardního výkonu motorových vozidel.

Zdanění motocyklů

V současné době jsou přihlašované motocykly zdaňovány v souladu a aktuálně platným zákonem ročně ve výši 1,84 EUR za každých započatých 25 cm3 zdvihového objemu motoru.

Tato sazba daně platí již od roku 1955. Aktuálně není v rámci zdaňování motocyklů německou daní z vozidel zohledňováno množství jimi produkovaných emisí.

Od daně jsou osvobozeny motocykly se spalovacím motorem s výkonem maximálně 11 kW a s objemem motoru nejvýše 125 cm3.

Zdanění osobních automobilů

Pro zdanění osobních motorových vozidel je charakteristické zohlednění vyšších emisí těchto vozidel v rámci vyšší sazby daně a rovněž rozlišení výše daně v závislosti na tom, zda se jedná o dieselový nebo benzínový motor.

O zařazení motorových vozidel do jednotlivých emisních tříd jsou kompetentní rozhodovat úřady pro silniční provoz.

Daň z vozidel ve Velké Británii

Daň z vozidel v této zemi musí být placena za každé vozidlo používané nebo držené pro účely provozu na veřejných silnicích. Vlastníci vozidel, což jsou plátci daně z vozidel, obdrží nepřenosnou licenci (daňový disk) pro vozidlo, která musí být viditelně umístněna na vozidle. Od roku 1998 mají vlastníci motorových vozidel, která nevyužívají veřejné silnice, povinnost předkládat statutární mimo silniční oznámení. Nesplnění povinnosti předložit toto oznámení je trestné stejným způsobem jako neuhrazení daňové povinnosti či neumístnění daňového disku viditelně na vozidlo provozované na veřejných silnicích.

V březnu 1998 byla zavedena stupňovaná daň z vozidel sloužící jako pobídka pro nákup novějších vozidel produkujících menší množství emisí.

Aktuální daňové sazby britské daně z vozidel činí:

pro vozidla registrovaná před 1.březnem 2001 s obsahem motoru do 1550 cm3 110 britských liber ročně a pro vozidla s obsahem motoru vyšším než 1550 cm3 175 britských liber ročně.

Vozidla registrovaná do provozu dne 1.března 2001 nebo později jsou zatížena daní z vozidel v závislosti na množství jimi produkovaných emisí CO2. Pro rok 2007 tato daň činí maximálně 215 britských liber, přičemž motorová vozidla s nejnižší úrovní emisí CO2 jsou od této daně zcela osvobozena.

Sazba daně z vozidel pro motocykly s obsahem motoru do 15O cm3 činí v současnosti 15 britských liber za 1 rok, přičemž nejvyšší sazba pro těžké nákladní automobily činí 1850 britských liber ročně. Zcela jsou od daně z vozidel osvobozena vozidla používaná k obecně prospěšným účelům jako například sanitní vozy. Rovněž mohou využít právo na plné osvobození od britské daně z vozidel vlastníci historických vozidel registrovaných do provozu před 1. lednem 1973.

Pro případ nesplnění právní povinnosti uhradit v plné výši a včas daň z vozidel hrozí uvalení pokuty až do maximální výše 1000 britských liber, přičemž obvykle nebývá výše uvedeného maximálního finančního postihu ze strany správce daně využito. V současnosti existuje pro případ zaplacení britské daně z vozidel ve lhůtě do 28 dní po datu splatnosti automaticky aplikovaná pokuta ve výši 40 britských liber.

Na ekologii se příliš nehledí

Pro v současné době platnou právní regulaci silniční daně v České republice je charakteristické, že v porovnání se srovnávanými zeměmi EU podstatně méně znevýhodňuje provozování ekologicky problematických vozidel s ohledem na množství emisí CO2 a rovněž že daňově nezvýhodňuje provozování osobních automobilů splňujících nejpřísnější emisní normy. Také česká právní úprava silniční daně nerozlišuje pro potřeby zdanění silniční daní benzínové a dieselové motory. Silniční daň byla v České republice v minulosti kritizována především pro její relativně malý výnos (roční výnos silniční daně činí 5 až,5 miliardy českých korun) ve vztahu k její administrativní náročnosti. Některá navrhovaná řešení spočívala v návrzích na úplné zrušení silniční daně a na příslušné zvýšení spotřební daně z benzínu či nafty tak, aby byl zajištěn dostatek finančních prostředků na rekonstrukci a novou výstavbu silniční sítě na teritoriu České republiky.

Pavel Nesnidal

Autor je ekonom


FM0307s56.jpg

Aktuálně platná sazba německé daně z vozidel na každých 100 cm3 objemu motoru