Během finančního vzdělávání na pracovišti poskytuje zaměstnavatel - buď přímo nebo pomocí prostředníka - svým zaměstnancům informace o finančních produktech nebo službách. Zaměřuje se zvláště na ty, které sám zajišťuje, jako např. penzijní nebo akciový plán. Proč to vlastně dělá?

Podle případové studie, kterou pro svého "Průvodce finančním vzděláváním na pracovišti" zpracoval institut CIPD (Chartered Institute of Personnel Development), existuje pro finanční vzdělávání zaměstnanců řada dobrých důvodů:

Postrádají-li zaměstnanci finanční povědomí, nedocení dostatečně balíček benefitů, který jim jejich firma nabízí, čímž se jeho účinnost snižuje. Spolu se zavedením komplexnějších finančních výhod pak mohou být zaměstnanci z nabídky spíše zmateni a neumějí si vybrat ty benefity, které jim nejlépe vyhovují.

Další výhodou finančního povědomí zaměstnanců je zvýšení jejich jistoty v ostatních aspektech pracovního života a větší pochopení pro ekonomické tlaky, jimž čelí jejich zaměstnavatel.

Finanční starosti mohou být hlavním důvodem zaměstnancova stresu, mohou ovlivňovat jeho výkon a docházku. Finanční vzdělávání na pracovišti pomáhá stávající problémy řešit a novým problémům předcházet.

PŘEDPOKLADY ÚSPĚCHU

Aby finanční vzdělávání zaměstnanců mělo kýžený efekt, měli by zaměstnavatelé vzít v potaz následující skutečnosti:

Potřebují naši zaměstnanci finanční vzdělávání?

Finanční vzdělávání není vhodné pro každou společnost. K obecným indikátorům skutečné potřeby tohoto vzdělávání na straně zaměstnanců patří nízké využívání plánů benefitů nebo nevhodná rozhodnutí v rámci benefitů. Čím bohatší výběr je k dispozici, tím pravděpodobnější je nutnost poučit zaměstnance o možnostech, které mají. Zda, a případně v jaké formě, je finanční vzdělávání zapotřebí, je možné zjistit pomocí průzkumu znalostí o povědomí v této oblasti.

Stanovte si "business case"

Na počátku musí společnost zvážit, zda je program finančního vzdělávání v souladu s její strategií odměňování a řízení lidských zdrojů. Je důležité stanovit si jasné cíle a vhodná kritéria pro posouzení úspěchu. Je například cílem programu podpořit lepší uvědomění a ocenění balíčku benefitů či pomoci zaměstnancům učinit správná rozhodnutí, nebo obojí? K faktorům, které přitom mohou být důležité, patří nabídka plánu penzijního připojištění či zaměstnaneckých akcií, nebo plánu pružných benefitů, stejně jako nízké využívání benefitů nebo nezájem zaměstnanců o celkovou nabídku odměn apod. Další faktory, které je nutné vzít v úvahu, zahrnují velikost organizace, dostupné prostředky, zapojení klíčových "stakeholders" do projektu v raném stadiu.

Plánujte pečlivě

Rozvažte, kdo a jakým způsobem zvolený program dodá, jak bude program testován a vyhodnocen. Jestliže to prostředky dovolí, je dobré vybudovat projektový tým. Rozhodněte, které aspekty osobních financí chcete do svého programu zařadit. Některé programy pokrývají finanční záležitosti obecně, zatímco jiné se zaměřují na specifické plány benefitů. Rozsah závisí na dostupných prostředcích, často je ovšem dobré začít v malém (Zpočátku se např. soustřeďte pouze na jeden benefit.)

Kdo tvoří vaši cílovou skupinu?

Plánujete-li program finančního vzdělávání, přemýšlejte o jeho relevanci pro cílovou skupinu zaměstnanců. Semináře budou úspěšné pouze tehdy, bude-li účastníkům dána příležitost klást dotazy a prodiskutovat jakékoli téma. Cílová skupina také ovlivní obsah programu. Ten by měl být věcný a ne příliš odborný, dejte proto pozor na používanou terminologii. Můžete také zvážit, zda účastníkům nabídnout přístup k autorizovaným finančním poradcům, případně možnosti finančního zajištění tohoto přístupu.

"Prodejte" vzdělávací program efektivně

Zaměstnanci musí vědět, proč se program finančního vzdělávání zavádí, co bude pokrývat a co z něj získají. Především jim musí být jasné, co mohou očekávat - jaké konkrétní finanční rady jsou dostupné. Zaměstnanci by také měli vědět, kam se obrátit pro více informací a jak použít osvojené znalosti. Tento podpůrný systém může být zajištěn např. přes bezplatnou telefonní linku nebo pomocí vymezeného prostoru na webových stránkách společnosti.

Zhodnoťte, jak program fungoval

Úspěch programu může být zhodnocen různými způsoby v závislosti na povaze původních cílů. Před zavedením samotného vzdělávacího programu je důležité zpracovat relevantní statistiky, aby bylo později možné provést srovnání s výchozími údaji. Po zhodnocení dopadu může být provedeno srovnání s náklady vynaloženými na chod programu. Výsledkem pak je posouzení, zda program finančního vzdělávání za přijatelnou cenu plní to, co se od něj očekávalo, nebo zda by měl být rozšířen, případně pozměněn.

KLÍČOVÉ BODY PROGRAMU

- Vyjasněte si, co děláte a proč.

- Stanovte si jasné cíle a měřítka pro zhodnocení úspěchu, shromážděte výchozí údaje.

- Zapojte klíčové "stakeholders" již do raného stádia projektu.

- Rozhodněte se, zda chcete spustit program sami, nebo použít prostředníka.

- Začněte v menším rozsahu. Ověřte zpětnou vazbu, doplňte potřebné, a poté rozšiřte obsah a pokrytí.

Cotton, Ch.: ...run a financial education scheme. People Management 25. 1. 2007, s.40- 41; výtah

- ks -