Americký novinář Julian Dibbell ve svém internetovém deníku, takzvaném weblogu, napsal: "Dne 15. dubna 2004 pravdivě nahlásím daňovému úřadu, že mým hlavním zdrojem příjmu je prodej imaginárního zboží... a že na tom měsíčně vydělám více, než jsem kdy vydělal jako spisovatel."
Dibbell se proslavil v roce 1993 článkem, ve kterém se poprvé mluví o znásilnění v kyberprostoru, a dalšími podobně specifickými materiály pro časopis Wired. V současné době ho fascinuje ekonomika virtuálních světů - online počítačových her, které hrají milióny uživatelů.
Na stránce www.juliandibbell.com/playmoney/ si Dibbell vede pečlivý deníček o svém pokusu vydělávat skutečné peníze v internetové aukční síni Ebay.com prodejem "virtuálního" majetku z počítačové hry Ultima Online (www.uo.com/). Jedná se o typického představitele úspěšných internetových her, které simultánně hraje velký počet lidí.
Ultima Online se odehrává ve virtuálním světě Britannia, který se žánrově podobá fantasy a v němž si můžeme vybrat jednu z typických středověkých profesí: kovář, havíř, rytíř, alchymista a další. Peníze si zde vyděláme pomocí řemesel nebo prostě tím, že zabíjíme monstra. Často všední a nudné úkony umožňují vybudovat si pozici a získávat majetek, který ovšem někdo může také ukrást.
Jedním ze způsobů, jak se k tomuto virtuálnímu majetku dostat - a tím i zlepšit své postavení ve hře - je kromě samotného hraní i jeho nákup v aukci na Ebay či dalších burzách a specializovaných webech. Zde se za skutečné peníze nabízejí účty a majetek "vypracovaných" avatarů - tak se nazývají postavičky v podobných hrách. Jde o různé virtuální zbraně, hrady nebo takzvané rune books, ve kterých se zaznamenávají důležitá místa, kde se lze teleportovat a nasbírat další body. Rune books se běžně prodávají na Ebay za cenu 10 až 20 dolarů za kus a například koncem ledna 2003 jich tam bylo skoro 30.
Mnohem dražší než podobný majetek jsou však přímo účty úspěšných avatarů. Například na stránce www.panemon.20megsfree.com/uomain.htm se profesionální hráč již zmíněné Ultima Online snaží prodat čtyři účty velice bohatých a úspěšných postav, jež ve hře vytvořil. Požaduje za ně 850 dolarů.
Typická nabídka podobného zboží z Ultima Online na Ebay má podobu "Ultima Online účet starý 70 měsíců!!!" (Ultima Online 70 Month Account!!!), což znamená, že se tomuto avatarovi někdo věnoval 70 měsíců, a tak má hodně různých schopností a majetku. Obvykle je tam soupis všeho, co získáte při koupi postavičky, a také pohledy na trojrozměrné virtuální domy, postavu a rune booky, jak vypadají na počítačové obrazovce (takzvané screenshoty).

Sumy, které jsou hráči ochotni zaplatit za podobné účty a virtuální majetek na Ebay, jsou často těžko uvěřitelné. Například za velice úspěšnou postavičku Jediho ze hry Star Wars Galaxies napodobující slavnější film Hvězdné války někdo v aukci zaplatil 2600 dolarů. Na trhu s virtuálním zbožím ovšem najdete řadu dražších Jediho účtů, které jsou aktivní na různých serverech hry Star Wars Galaxies.
Na serveru Valcyn v lednu někdo za jednoho veleúspěšného Jediho dokonce nabízel 10 000 dolarů (www.swgalaxies.net/guilds/index.php3?server=Valcyn%20(US%20West)). Běžně pak probíhají aukce na Jediho za 1000 nebo 2000 dolarů.
Nabídku a cenu virtuálního zboží zjistíte například tím, že do vyhledávání Ebay zadáte slovo "account" (případně specifické Jedi account nebo název hry) a vyhledáte "highest prices". Většina virtuálních věcí, které se zde nabízejí, dávají smysl ovšem jenom skutečným hráčům, například "USWEST LADDER GOD ACCOUNT TAL RASHA SHAKO SOJ". Údaje o tom, co to vlastně je, začíná otázkou: "Toužili jste vždy po tom stát se Bohem?". Následuje nabídka účtu a seznam dosažených výsledků a zboží získaného ve hře Diabolo.
Zdá se, že se blíží doba, kdy pro naše postavení a pověst bude důležitější to, čeho jsme dosáhli, nebo co jsme koupili ve virtuálním světě než v tom běžném. Mít majetek v Galaxy Wars bude stejně tak hodnotné jako vila u moře!
Dobrá investice je dnes skutečně možná i do podobných imaginárních majetků, a proto se také objevují první finanční poradci pro investování ve virtuálních světech - například na stránkách www.themis-group.com/, či www.ige.com. Nákup a prodej virtuální měny pak zaznamenává skutečný boom na začínající virtuální směnárně www.gamingopenmarket.com/, kde koncem prosince za několik dní zaznamenali obrat 1000 dolarů.
Tato nová služba na internetu umožňuje "vyměnit" skutečné peníze za virtuální měnu z různých "světů" a her. V lednu 2004 měli zaregistrovaných 200 členů a 26 serverů, na nichž běží pět úspěšných internetových her (Second Life, Sims Online, There, Ultima Online).
Již dávno se vědělo, že prodej počítačových her je v reálném světě velký byznys, ale asi nikdo netušil, že se velký obchod podobně rozjede i přímo ve hrách samých. Možná proto nepřekvapí další šokující Dibbellovo odhalení - virtuálních "sweat shops", tedy dílen využívajících otrockou práci chudých lidí (na www.juliandibbell.com/texts/blacksnow.html).
Dibbell popisuje praktiky americké firmy, která zaměstnávala chudé Mexičany, aby hráli hry typu Ultima Online a Dark Age of Camelot a sbírali body a virtuální zboží, které se pak prodávalo na Ebay za skutečné peníze. Vykořisťování chudých Mexičanů virtuálním průmyslem ukončil až soud, který firmě podobnou činnost zakázal.
Tyto praktiky, podvodné prodeje a také napadání her hackery však může devalvovat měny ve virtuálním světě, kvůli čemuž se řada společností začíná bránit, jak to popisuje článek BBC "Kup si hrdinu" (http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/755614.stm).
Otázkou, kterou teď všichni usilovně řeší, je, komu vlastně toto virtuální zboží patří? Jsou on line ekonomika a produkty, které tam lidé tvoří, když investují svůj čas, majetkem společnosti, jež hru vyrobila, nebo samotných hráčů?
Zajímavé na celém fenoménu zůstává, že si hráči vytvářejí vlastní modely chování (díky nimž vznikla i virtuální ekonomie), s nímž tvůrci her nepočítali. Lidé si zkrátka vždy najdou způsob, jak prosadit svou svobodu - ať už ve virtuálním, nebo reálném světě.

Autorka je spolupracovnicí redakce

040203-d1-2 ()