Zatímco jednosměrná cesta vlakem z bavorské metropole do hlavního města Německa přijde u Deutsche Bahn na 105 eur, za cestu spolujízdou zaplatí cestovatel čtyřikrát méně. Najít ochotného řidiče přitom není vůbec složité. Stačí navštívit některý z internetových portálů, který spolujízdu bezplatně zprostředkovává.

 

Dlouhou dobu na to měly monopol „kamenné“ specializované agentury, takzvané „Mitfahrzentralen“, které za zprostředkování vybíraly (a vybírají) malý poplatek. Protože spolujezdci jsou často studenti, sloužily k domlouvání spolujízd také nástěnky v budovách vysokých škol. Velký rozkvět spolujízdy přineslo rozšíření internetu.

 

 silnice.jpg

 

Stopaři tak dnes zdvihají palec virtuálně tím, že do databáze toho kterého portálu zadají hledané spojení a své kontaktní údaje. Řidiče, který jede do jejich cílového města, si mohou ale také najít přímo. Stačí zadat výchozí a cílové město a den cestování. Vyhledavač nabízená spojení seřadí podle časové posloupnosti a potenciálnímu spolujezdci už zbývá jen zavolat, nebo napsat email řidiči. Kontakt na něj je uveden u nalezeného spoje, stejně tak částka, kterou je třeba řidiči přispět. Například asi stodesetikilometrová cesta z Lipska do Drážďan vyjde na pět eur.

 

Mezi jedny z největších serverů zabývajících se spolujízdou patří Mitfahrzentrale.de (http://www.mitfahrzentrale.de) a Mitfahrgelegenheit.de (http://www.mitfahrgelegenheit.de). První jmenovanou doménu provozuje už od roku 1998 bonnská společnost EuropeAlive Medien GmbH. Mitfahrzentrale.de je v současnosti největším portálem pro spolujízdu v Evropě, nabízí spojení do čtyřiceti evropských zemí a podle vlastních údajů zprostředkuje denně okolo deseti tisíc jízd. Mitfahrgelegenheit.de o sobě zase tvrdí, že je jednou z největších nezávislých „mitfárcentrál“. Její stránky navštíví měsíčně 850 000 lidí. Radost z návštěvníků má mnichovská společnost Mikini Media GmbH, která stránky od roku 2001 provozuje. Obě společnosti vydělávají především na příjmech z reklamy, která je nedílnou součástí obou portálů. Mitfahrzentrale.de poskytuje za poplatek ještě určitý druh privilegovaného členství, jež umožňuje některé další výhody.

 

Za úspěchem spolujízdy u našich západních sousedů stojí kromě relativně velké rozlohy země a kvalitní dálniční sítě především Německé dráhy (Deutsche Bahn), a hlavně jejich ceny. „Vyšší poptávka se v posledních letech objevila především tehdy, když Deutsche Bahn zvedly ceny a když se zvýšily ceny ropy,“ řekl serveru Welt.de tiskový mluvčí Mitfahrgelegenheit.de Georg Döller.

 

Německé dráhy sice nabízejí celou řadu slev, přesto vychází cestování vlakem výrazně dráž než cesta spolujízdou. Výjimkou jsou jen hromadné jízdenky jednotlivých spolkových zemí a víkendový lístek Schönes-Wochenende-Ticket, na který může v sobotu nebo v neděli cestovat až pět lidí najednou. Na stránkách spolujízd se tak navzájem hledají i lidé, kteří by o víkendu jeli rádi společně vlakem. Nabídka nicméně neplatí pro rychlovlaky. Cena víkendové jízdenky se ale za posledních 12 let výrazně zvýšila. Zatímco v roce 1995 stál 15 marek, nyní přijde už na 33 eur.  

 

Pro řidiče je spolujízda vítanou možností, jak ušetřit na benzínu, najdou se ale i „profesionálové“, kteří si spolujízdou jednoduše vydělávají. O jistém Alexovi, který si každodenním pendlováním mezi Mnichovem a Berlínem přijde i na 250 eur denně, psaly před čtyřmi roky Süddeutsche Zeitung (http://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/artikel/129/11118/print.html). 

 

Často diskutovaným tématem v souvislosti s internetovou spolujízdou je bezpečnost. Za tu se internetové portály samozřejmě nemohou zaručit, nabízejí však možnost problémy s řidičem nebo spolujezdcem nahlásit. Mitfahrzentrale.de eviduje i „bezpečné uživatele“, kterými jsou ti, kteří kromě vyplnění registračních údajů, zaslali společnosti i kopii občanského průkazu. Němci se ale využívat spolujízdu nebojí, a tak je pravověrný stopař na víc než dvanácti tisících kilometrech německých dálnic ohroženým druhem.

 

Foto: ISIFA