A hovoří o tom také statistiky, vždyť loni Ruzyní prošlo rekordních 11,5 milionu cestujících a do Ruzyně nyní létá 51 aerolinií, které zajišťují spojení do 120 měst po celém světě.

 

Společnosti Letiště Praha prochází v současné době výraznými změnami. Nejenže v jeho čele je od června nový generální ředitel, ale ze státního podniku se stane akciová společnost, která má být následně na základě rozhodnutí vlády z podzimu loňského roku odstátněna.

 

V minulém týdnu se navíc začalo mluvit o možnosti prodeje letiště. Již tedy není upřednostňován plánovaný dlouhodobý pronájem, ale nyní se začíná spekulovat o prodeji. A když prodat, tak doslova vše, tzn. že stát si již nechce ponechat v nově vzniklé akciové společnosti sebemenší podíl.

 

Ale ještě dříve než se letiště prodá, chce stát případnému kupujícímu poněkud ulehčit jeho práci, neboť bude-li se letiště prodávat, tak až po té, co získá pozemky pro novou vzletovou a přistávací dráhu. Doufejme jen, že o tuto třešinku na dortu bude cena letiště patřičně vyšší.

 

Letiště Praha je jedním z mála strategických podniků, který stát zatím ještě nestihl zprivatizovat. Z případné transakce by podle odhadů mohl stát získat až 60 miliard korun, z nichž část by měla být použita do dopravní infrastruktury. Stát tedy přijde o letiště a my možná budeme mít o pár nových či opravených kilometrů silnic více. Ale na jak dlouho?

 

Zbývá státu ještě dost majetku na to, aby si mohl přilepšovat a plnit státní kasu? Je pravda, že v záloze je ještě Česká pošta, na řadu by pak v budoucnu mohl přijít Karlštejn nebo Hradčany i se svatovítskou katedrálou.

 

Zatím to totiž vypadá, že když nejsou peníze, tak se něco zprivatizuje. Jednoduché a relativně rychlé řešení. Přitom kdyby podniky, o které stát takto jednoduše přichází nebyly perspektivní, asi ztěží by o ně byl zájem.

 

Zatímco investoři v nich vidí velký potenciál, stát zřejmě nikoliv. Nebylo by přece jen pro stát výhodnější, kdyby si zajistil pravidelné výnosy z dobře fungujících podniků? Možná ještě efektivnějším řešením by mohl být návrh jednoho nejmenovaného čtenáře v diskuzi na nejmenovaném serveru. Zprivatizovat, poté znárodnit, a opět zprivatizovat, a zase znárodnit. Tím by byl solidní příjem státního rozpočtu zajištěn.

 

 

Autor spolupracuje s www.finance.cz