Protože jakkoliv ve všeobecném povědomí jsou Poláci odjaktěživa vnímáni jako přirozená součást evropské rodiny národů, státní útvary označované jako Polsko byly však čím blíž k naší době, tím víc často určovány především podle územních zájmů větších sousedů. Počínaje trojím dělením Polska v druhé polovině osmnáctého století až po Jaltskou konferenci v roce 1945. Hlavní „sousedé“ vzájemně se dělící o ovládnutí polských historických území byli vždycky dva – na východě Rusko, později Sovětský svaz, a na západě nejprve Rakousko a Prusko, a potom Německo.

 

I první samostatný polský stát v moderních dějinách byl v roce 1918 vytvořen z předcházejících válečných územních zisků Rakouska a Německa v Rusku a dotvořen v roce 1921 mírovou smlouvou se Sovětským svazem po polsko-sovětské válce.

 

Potřeba konsolidovat nově utvářenou polskou společnost zrodila krajně konzervativní autoritářský takzvaný sanační režim, který uprostřed pokračujícího obklíčení německým a ruským živlem zkoušel hledat ochranu před komunistickým nebezpečím u Německa, ale samozřejmě marně, a Polsko se naopak v roce 1939 stalo obětí dalšího rozdělení, tentokrát mezi hitlerovské Německo a Sovětský svaz.

 

Následovala druhá světová válka, a území po ní obnoveného polského státu bylo opět přetvořeno podle zájmu vítězného „souseda“. Sovětský svaz se souhlasem bezmocně přihlížejících ostatních velmocí z protihitlerovské koalice si bez skrupulí ponechal veškerá území, která získal, na základě dohody o sférách vlivu mezi Německem a SSSR, při novém územním a politickém rozdělení oblastí náležejících k polskému státu, obsaženém v tajném dodatečném protokolu ke Smlouvě o neútočení mezi Německem a Svazem sovětských socialistických republik z 23. srpna 1939. „Náhradou“ bylo Polsko na západě rozšířeno o část území Východního Pruska až po řeky Nisu a Odru.

 

Současně britský ministerský předseda Churchill a americký prezident Roosevelt souhlasili s uznáním jako polské vlády nikoliv polské exilové vlády v Londýně, ale Stalinem vytvořené Lublinské národní rady pro správu osvobozeného území (později označované jako Lublinský výbor), ovládané komunisty.

 

Až neuvěřitelně farizejsky zní zápis z diskuse na Jaltské konferenci, že „Roosevelt prohlašuje, že polská otázka působila světu bolení hlavy již pět století,“ na což „Churchill říká, že je třeba postarat se o to, aby z polské otázky již lidstvo nikdy hlava nebolela“ a „Stalin odpovídá, že je to bezpodmínečně nutno učinit“. Po několika hodinách všechny sovětské strategické plány s Polskem, které podle Stalina „bylo vždy v dějinách branou, kterou vcházel nepřítel útočící na Rusko,“ dostaly zelenou, a obnovený polský stát se opět na téměř půl století stal cizím vazalem.

 

Když hovoříme o nestálosti území polského státu, znamená to také neustálou migraci miliónů Poláků z území ztracených na území dobytá, z odňatých na přidělená, z území historických na území dosud etnicky cizí. Znamená to zejména ve dvacátém století milióny polských životů, jimiž byla zaplacena polsko-sovětská válka, kdy Rudá armáda došla až k Varšavě, jimiž byla zaplaceno druhé dělení Polska v devětatřicátém, jimiž byla zaplacena německá okupace za druhé světové války a posléze anexe polských východních území Sovětským svazem.

Znamená to statisíce obětí německých koncentráků, Katyňského masakru i sovětských gulagů, kde Poláci patřili z nesovětských národů k nejpočetnějším „zákazníkům“.

 

 

Sedmnáct let Polska sama za sebe

 

Opravdu samostatné Polsko existuje až od rozpadu Sovětského svazu a politického bloku jím ovládaných zemí koncem osmdesátých let minulého století, i když jde i nadále o stát na půdorysu prosazeném původně bez jeho účasti a proti jeho zájmům.

 

Sedmnáct let tedy rozhoduje Polsko konečně samo za sebe. Konečně je všechno jinak a Polsko se mohlo samo rozhodnou deklarovat svou blízkost Spojeným státům, samo se mohlo rozhodnout vstoupit do Severoatlantické aliance, samo se mohlo rozhodnout pro členství v Evropské unii. Potíž je však v tom, že stále má dva hlavní sousedy – na východě Rusko a na západě Německo. A pochopitelně pozorně sleduje jejich vztah k Polsku a, naplněné historickou zkušeností, až přecitlivěle zaznamenává cokoliv, co se jakkoliv dotýká jeho identity a postavení v současném světě.

 

Bohužel však, od Ruska se mu dostává stále dost důkazů spíš imperiální přezíravosti než rovného partnerství a ani Německo nebere svého východního souseda s plnou vážností.  Spatřovat v postojích současného Polska na jednáních Evropské unie pouze velikášství nebo kverulantství by proto nebylo správné. Spiš jde o realistický seismograf sice možná ještě ne vždy přesně čitelných jevů, ale ani sebelépe míněný pragmatismus směřování evropské politiky do budoucnosti by si neměl dovolit polské reflexe současného vývoje v Evropě přehlížet.

 

 

Autor je publicista.

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist