„Nyní jsme jediná skupina v České republice, která má největší výběr těchto tanců z Polynésie,“ dodává. Nových tanců je osm a jsou z ostrovů Havaj, Tahiti, Bora Bora, Cookovy ostrovy. Skupina používá také ohňové efekty z Maui a Samoa.

 

tanec havaj.jpg 

 

Jak jste se dostaly k havajským tancům – k jejich zařazení do vašeho programu?

 

Původně jsme nic takového neplánovaly, ale podlehly jsme poptávce.

 

 

V létě se koná řada akcí, k nimž patří historické tance, třeba historické bitvy. Jak si stojí tyto tance u diváků a jak u vás?

 

U nás je největší zájem o dvorské renesanční tance a lidové gotické tance. Na historických akcích vystupujeme, ale konkrétně na bitvách už nějaký rok ne.

 

 

Proč?

 

Poptávka je nízká. Organizátoři těchto typů akcí v ČR kladou důraz spíše na bitvu samou než na doprovodný program.

 

 

tanec na hist[1].bitve1.JPGPokud byste vystupovaly jen na historických akcích, uživilo by vás to?

 

Pokud bychom vystupovaly jen na historických bitvách, tak bychom se neuživily.

 

 

A samotné tancování ve skupině Trn v oku vás všechny živí?

 

Všechny ne, ale pokud bychom chtěly jenom tancovat, tak by uživilo. Konkrétně dvě tanečnice ze souboru to opravdu živí.

 

 

Nejste jediná taneční skupina, která se věnuje historickým tancům. Jak bojujete s konkurencí?

 

Celá taneční profese je velký boj, ať jde o historické nebo současné tance anebo balet. Jak bojujeme? Je to hlavně díky dobrému marketingovému zázemí, což většina konkurence nemá. A samozřejmě i díky profesionálnímu přístupu k tanci samému, který na českém trhu dost chybí - jak ze strany tanečníků, tak i veřejnosti.

 

 

Jsou všechny členky souboru vystudované tanečnice?

 

Všechny členky mají za sebou několikaletou taneční minulost. Sice z různých oborů, ale povětšinou na profesní úrovni. Ale vystudovanou školu nemáme. Jsme spíše mnohostranné osobnosti, tak by nás ani nebavilo věnovat se výhradně jen jedné činnosti. Z toho asi také pramení širokospektrální záběr našeho souboru.

 

 

Máte něco odlišného, co ostatní taneční skupiny, které se věnují historickým tancům, nemají?

 

Taneční průpravu.

 

 

tanec Ajna   Cubova.jpgJak se prosazujete, abyste vystupovaly na historických akcích? Znáte se s pořadateli, pořadatelé si vás sami zvou a nebo se nabízíte?

 

Každou sezonu, nebo pokud je nová nabídka, probíhá z naší strany reklamní kampaň. Investujeme do reklamy a propagace, pořádáme taneční a divadelní představení pro veřejnost, kde nás mohou shlédnout i případní klienti. A samozřejmě jsme i v republice známé, takže si nás lidé i přímo žádají.

 

 

Vystupoval váš soubor zprvu hned na historických akcích a nebo jste se k tomu časem vyprofilovaly?

 

Začínaly jsme jako soubor scénického tance. A pak jsme se na základě poptávky začaly diferencovat v historicko-scénické tance a přišel i orient. Ve své podstatě každá nová tanečnice přispěla něčím jiným, novým. Vystupovaly jsme na akcích všeho druhu, byly to akce historického typu, firemní večírky, divadelní představení i taneční soutěže.

 

 

Chystáte se během léta na nějaké historické akce jako účastnice?

 

Samozřejmě. Konkrétně jsou to například slavnosti na zámku Sychrov, dále pak třeba městské slavnosti v Rumburku, kde budeme tančit a na závěr přichystáme slavností hodinovou módní přehlídku historických kostýmů, od pravěku po sedmdesátá léta dvacátého století.

 

 

Skupinu Trn v oku založila před sedmi lety současná vedoucí Ajna Čubová a bývalá členka souboru Milena Kryštofková. Název skupiny vznikl podle vedoucí „z hecu" a jako narážka na určité profesní vztahy. „Členky jsme sháněly porůznu, spíše nesháněly. Ve většině případů jsme se někde náhodou potkaly, padly si do oka i do noty, a spolupráce byla na světě,“ tvrdí Ajna Čubová.

 

 

Foto: autorka, archiv Ajny Čubové.