Když se řekne pánská kosmetika, jako první je napadnou značky Davidoff, Hugo Boss, Harley-Davidson, Old Spice a Oriflame. Představí si skupinu výrobků, do které spadají krémy, voda po holení, šampon na lupy, deodorant, sprchový gel, tělový gel, pěna na holení, vosk na vlasy a tužidlo. Dále je napadá holič, unisex, reklamy, cena, moře, alergie, ale také fotbal. Muži rozdělují kosmetiku i podle druhu použití. Rozdělují ji na čtyři základní skupiny, a to na holení, péči o vlasy, tělové přípravky a unisex. Výrobky na holení a po holení pro ně znamenají potřebu k životu a zvyk. Holí se, aby "zapadli do společnosti" a "abychom nesmrděli". "Když chci jít do společnosti, tak s nimi přijdu do styku, jinak bych se bez nich asi obešel," říká muzikant Ondřej. Péči o vlasy považují za důležitější než samotné holení, protože vlasy jsou pro muže image, "o kterou by neradi přišli".

Vlasy pro ně znamenají odlišení se - "vlasy dělají lidi". Muži s vlasy i experimentovali, ale to bylo "ještě před třicítkou". Ti, co mají nyní vlasy krátké a upravené, dříve nosili dlouhé vlasy - "a` la Koperník". Ti, co je mají teď dlouhé, se nechali zviklat a podlehli: "Nechal jsem se ostříhat na Brandona Walsche." Někteří muži přiznali i změnu barvy na blonďaté, pomerančové, zelené i šedivé - "chtěl jsem být šarmantní šedivý pán".

Ti, co experimentují ještě dnes, experimentují asi tak každé tři roky. "Každé tři roky to ostříhám, abych to měl tak nějak po krk. Jinak dělám konečky, abych neměl servané vlasy." Dále experimentují muži s vlasovými gely, které jim pomáhají měnit tvar jejich účesů. U nich rozlišují kvalitu. "Jde o to, aby ten gel byl kvalitní, protože jsou gely za pár korun a ty nevydrží," říká Lukáš, který je uměleckým truhlářem, a zdravotník Pavel dodává: "Nejlepší jsou vosky na vlasy." K péči o vlasy používají muži šampon, kondicionér, březovou a kopřivovou vodu. Holiče navštěvují většinou jednou za tři týdny. Někteří se nechávají stříhat kamarádkami a manželkami. Pokud jdou k holiči, preferují holiče muže: "Oni mají větší cit v prstech. Netahají mě za vlasy, nůžkami mě nebodají do uší a tak," usmívá se Ondřej. Úpravu nebo tvar účesu si ale od kadeřníků doporučovat nenechávají. V budoucnu si vlasy barvit nehodlají, ani pokud budou šediví. "Já až budu starý, budu rád, když budu nějaké ty vlasy mít," směje se trošku ironicky nyní 31letý Pavel.

VANA A SPRCHA

Mezi další skupinu patří sprchové gely, tělové gely, deodoranty a šampon na lupy. Tato skupina pro muže symbolizuje koupelnu, má roli očisty. Je to podobné jako u vlasové kosmetiky. Muži přiznávají, že pokud jde o používání šamponu a tělového gelu, rozdělují je a na mytí hlavy používají sprchový gel jen za předpokladu, že jim šampon dojde. Šampon ani gel nemusí být od stejné značky nebo ze stejné řady. "Já to koupím dohromady, např. pokud je to v nějaké akci, něco levného, tak to zkusím," říká Libor, který se zajímá o motorky.

Při výběru šampony neočichávají, sprchové gely ale ano. "Šampon tak nevoní, to jde hlavně o to, aby to mylo," pokračuje Libor. Většinou nakupují muži vždy tu samou značku, se kterou jsou spokojeni. Sprchové gely nakupují ve velkém - spíše si jich nakoupí více "do foroty" a pak "člověk bere ze zásoby". Zásobu si udělají také na Vánoce nebo na narozeniny. "Klasicky, když jsou narozeniny nebo Vánoce, tak dostanu nějakou pánskou kosmetiku," říká Lukáš a Libor ho doplňuje: "Je pravda, že Vánoce docela zásobujou, ale jinak nakupuje manželka... Já bych ani nezjistil, že mi to dojde, to ví manželka a doplní to." "Já si vždycky napíšu nebo se mě zeptají, co chci pod stromeček nebo k narozeninám, tak každému řeknu, co chci, a mám to na dlouho," dodává Pavel, který si ve volném čase rád dojde zaplavat. Muži také přiznali, že si občas v domácí koupelně vyzkouší kosmetiku určenou ženám, patřící jejich manželkám a partnerkám. Mezi dámskou a pánskou kosmetikou pak nevidí žádný rozdíl.

"Občas to vyzkouším, protože mi to zavoní, když nikam nejdu, tak si to na sebe naplácám, nebo spíš, abych ušetřil." "Když mi dojde šampon, tak to teda použiji, ty sprchové gely jsem někdy zkusil a nebyly špatné." Co se týče vody po holení, používají ji muži spíš jako voňavku. "Od té doby, co mám vůni stříkací, není důvod ji používat dál," říká skladatel Ondřej. Pro ostatní je voda po holení "osvěžením". Vybírají si ji podle osvědčených značek a někdy i obalu. Chválí si balzám od Nivey - "já mám alergii a Nivea balzám mi pomáhá". Další zmíněné používané značky jsou Oriflame a Harley-Davidson. Pro zmírnění pachu používají muži jak deo kuličky, tak i spreje. Pokud použijí sprej, je to proto, že "se může stříknout i na šaty", kulička jim naopak vydrží déle, ale za nevýhodu považují, že občas barví. Muži se ovšem také přiznali, že používají dětskou kosmetiku - jako např. olejíček Batole. "Když je to dobré pro dítě, tak pro nás taky." Používání pánské kosmetiky dodává mužům sebedůvěru. "Určitě se člověk cítí líp, když je umytý a navoněný, než když jde z práce servaný a špinavý." Moře, svůdnost, přitažlivost, to jsou slova, která pro muže charakterizují vůni.

PÁNSKÁ KOSMETIKA VERSUS SPORT

Pod pánskou kosmetikou si muži asociují i nejrůznější sporty - jako první je napadá fotbal. Proč? "Jsou to modelové, kteří používají tu kosmetiku nejvíce," vysvětluje Lukáš. "Fotbalisti se hodně zapotí, tak se musí hodně vonět." "Je to hlavně o tom sportu, to má asociovat, že se člověk potí, že ta značka je tak dobrá, že to překryje." Fotbal vnímají ale i skrze prestiž a peníze. "Těžký prachy, můžou si to dovolit. Můžu si to dovolit jako fotbalista, budu jako fotbalista." Značkou fotbalu je Adidas. Je to ale také o cílení a touze zaujmout - "chlapi mají zájem o sport, tak aby to na ně zapůsobilo". "To vysportované tělo se do té reklamy hodí víc než řidiči kamionu."

Přestože si jako první vybaví spojitost s kosmetikou fotbal, upřednostnili by sport jiný. "Fotbal nemám rád. Je agresivní," říká Pavel a Libor dodává: "Pro mě je to pomalé a líné. Právě ten hokej je zajímavější." Sporty, které by se měly objevovat v reklamě v souvislosti s pánskou kosmetikou, jsou pro pány atletika, jezdectví, tanec, posilovna, cyklistika, basketbal, tenis, plavání, jachting, horolezectví, parašutismus a sex. S pánskou kosmetikou si dokáží představit tvář Karla Gotta - i když ten by podle mužů necílil přímo na ně, ale na jejich ženské protějšky.

ZNAČKY, KAM SE PODÍVÁŠ

Mezi luxusní, drahé a kvalitní značky patří pro muže Dior, Pacco Rabanne, Hugo Boss, Davidoff, Armani, Dolce & Gabana, La Costa a Harley-Davidson. Jsou to parfémy, kdy "ráno uděláte cik a ono vám to vydrží, to je na tom to nejlepší". Sport, který by mohl reprezentovat tuto skupinu značek, je podle mužů golf, basketbal a sex. Tvářemi těchto značek by měli podle mužů být Jan Železný, Petr Čech či Roman Šebrle. Možné by bylo také použít manažery a byznysmeny. Značky Nivea, Oriflame, Avon a výrobci dětské kosmetiky jsou pro muže symbolem kvality, péče a rodiny - "je to unisex, pro ženy i pro chlapa, i dětská kosmetika". "Mají dobré ceny i kvalitu." Tuto skupinu by měly reprezentovat Tereza Maxová, Kateřina Neumannová nebo Simona Krainová, popř. divadelní herci. Značky Old Spice a Labello jsou pro muže značky sportovní. Asociují si s nimi sporty jako cyklistika, horolezectví, tenis, jachting a tanec. Tyto značky by měli reprezentovat sportovci, např. Milan Baroš, Pavel Nedvěd nebo Dominik Hašek.

Lepší parfémy používají muži jen pro výjimečné příležitosti, a to hlavně kvůli ceně. "Já mám rád Hugo Boss, ale používám ho jenom, když jdu do společnosti, protože jako zdravotník si nemůžu dovolit, abych si to kupoval každý měsíc, je to drahé," komentuje své důvody Pavel. "Já když jdu na plesy nebo do společnosti, tak používám Harley-Davidson, jinak používám Oriflame," dodává Libor. Muži rozlišují značky a dávají přednost parfémům a vůním známých značek - "může vám to vonět, ale pak to nemusí vydržet. U těch známých značek se tohle stát nemůže".

Muži si parfém zkoušejí - "teď mi nejvíc voněla La Costa, od vzorku mi voněl týden svetr". Vzorky jsou důležité: "Ty papírky a tohle, člověk pak ví, jak to dokáže dlouho vonět. Nejlepší, jak říkám, je to na ruku, vím, jak dlouho to voní a jestli to s mou kůží nějak nereaguje." Muži by ocenili různé promo akce - "dělá se to pro ženský, že když je nějaká akce, tak ženská dostane kosmetiku, a chlapi nedostanou nic nebo flašku". Vzorky by chtěli i do schránek nebo u časopisů: "Tam občas dávají vzorky, což je dobře," říká Pavel a Libor dodává: "Já čtu časopisy zaměřené na motorky a tam nic není. Kdyby tam bylo tak to vyzkouším." Dalším mužům by se líbilo oslovení na ulici. A nejlepší by bylo "dávat vzorky pánské kosmetiky k televiznímu programu - to si koupí každý". Nejlepší je ale si lidi vytipovat - "když si vytipujou lidi, že za odměnu dostanou ten výrobek, a pozvou je někam, udělají nějakou party jako poděkování, protože to je nejlepší reklama, a ty lidi, když tam přijdou, vědí, že mají zájem a že je budou dále propagovat." "Axe teď mělo prezentační akci v Misch Maschi na tu novou čokoládovou vůni ... Je to fakt úžasná vůně."

IDEÁLNÍ NAKUPOVÁNÍ

Ideální obchody pro muže už vlastně existují. "Já jsem byl takhle v obchodě v parfumerii na Flóře. Měli tam obrovskou nabídku, nikdo mě nepřesvědčoval, co si mám koupit, ale když jsem potřeboval, paní mi poradila a bylo vidět, že se vyzná. Nebylo tam moc lidí, což taky nemám rád, a bylo možno vyzkoušet si parfémy na ruku nebo na papírek. Šli jsme nakupovat a pak jsme zjistili, že některý už nám nevoní, to se hned vyřadilo a takhle jsme vybrali dobře," komentuje svoje ideální nakupování Norbert. Celkově ale muže nakupování nebaví. "Já nerad chodím nakupovat, to je pro mě šok." "Já jsem nejradši, když to nafasuji. Já třeba fasuji krémy. Dříve se fasovala klasicky Indulona, dneska se už Indulona tolik nefasuje, spíše jsou tam měsíčkové masti - jako ochranné. Já si Indulonu dávám třeba jako univerzální, než jdu něco dělat, pak když se umyji, vezmu ochrannou, třeba tu měsíčkovou". Co se týče služeb, preferovali by, aby se jim prodavačky věnovaly, ale nevnucovaly, a aby nehodnotily obsah peněženky nebo bankovního konta podle oblečení, které mají muži v daném okamžiku na sobě. Rádi by katalog ohledně kosmetiky výhradně pro pány - "mohlo by se to skloubit: kosmetika, spodní prádlo, tílka, trička, takové věci". "A také by se mi líbilo, kdyby prodávali pánskou kosmetiku a dali k tomu pěkné tričko," říká Lukáš. Na trhu mužům z kosmetických výrobků nechybí nic. "Ono jde o to, že chlapi nemají takovou tendenci, vystačíme si s tím, co používáme. Jsme na tohle takoví usazenější."

Zdroj: Synovate


"Já si jezdím pro denní kosmetiku do Makra nebo do drogerie."

"Kvalita se pozná a dobrá značka taky, jako Hugo Boss nebo Gillette."