Máte v rodině dítě, které se podařilo umístit do některé z přeplněných mateřských škol? Zeptejte se ho, s čím si tam hraje. Jeník odpoví, že s dřevěnými kostkami, plastovou stavebnicí s velkými dílky, míčem, autem a zvířátky. Od malého Hanse bychom se mohli dočkat širší odpovědi.

Stovky firem se zapojily do iniciativy Německé asociace inženýrů a rozdávají školkám »krabice objevů«. Kromě peněz jim posílají knihy a materiály, které mají vzbudit zájem o vědu a techniku. Platí i školení učitelů.

Krabice obsahuje součástky, s jejichž pomocí si i tříleté dítě vyzkouší třeba experiment se světlem. Nebo sestaví elektrický obvod s bateriemi. Představí si to každý, kdo držel v ruce stavebnice, které se kdysi jmenovaly Mladý technik a Mladý chemik. Je tu však rozdíl: stavebnici na elektrické experimenty jsem synovi jako studijní pomůcku kupoval, když před lety z běžné základky přestoupil na školu specializovanou na matematiku.

Němci vědí, co činí. Chybí jim téměř sto tisíc inženýrů. Až dnešní tříletí dospějí, může být hůř. Je správné v dětech pěstovat zájem o techniku, aby aspoň někdo studoval inženýrské obory.

Průmyslu však chybí i profese s nižší kvalifikací. Ke štěstí sousedních zemí jsou němečtí politici podobní hlupci jako naši, a tak blokují volný pohyb pracovních sil. Odmítají tak přání Německého svazu řemeslníků, aby se mladí Češi, Poláci a Maďaři mohli vyučit řemeslu u německých firem. Ve skutečnosti pomáhají českému pracovnímu trhu, na kterém tak zůstává víc učňů a tedy i budoucích řemeslníků.

Dočkáme se podobně masových akcí i v Česku? Nevěřím. Zatím je u nás událostí, které se věnují i celostátní média, zavedení stipendia na podporu učebních oborů, o něž byl v minulých letech malý zájem. V Hradeckém i Zlínském kraji se tak podařilo zvýšit nábor učňů o desítky procent. Sice jde jen o stokoruny měsíčně, ale i ty se počítají.

Článek vyšel 21. července 2008 v rubrice Tvrdá realita v příloze Hospodářských novin Kariéra. Texty z Tvrdé reality najdete zde:

Tvrdá realita