Ano, jistě, je to jenom provokativní nadsázka. Ale uvažujte se mnou: Podnikáte v oboru správa nemovitostí. Zákazníci vám i vašim konkurentům krátí kontrakty, omezují se na naprosto nezbytné minimum služeb. Konkurenti reagují pod tlakem defenzivně, snaží se uhájit vše, co jde, zkrátit dobu splatnosti, najít jakoukoli záminku k dodatečné fakturaci. I vaši obchodníci a account manažeři jsou pod tlakem, bojí se každého telefonátu od svých klientů, šíří poraženeckou náladu.
Vy však předjímáte vlnu špatných zpráv. Utáhnete svůj vlastní opasek, naleznete rezervy a připravíte krizový projekt ("balíček" až "batoh") na podporu vlastních klientů - i klientů svých konkurentů. V jednodenním programu připravíte své obchodníky na s předstihem a optimisticky vedenou partnerskou diskusi se zákazníky ("vaše problémy jsou naší společnou příležitostí"). Při nižších maržích v roce 2009 významně zvýšíte svůj tržní podíl - a vytvoříte si výbornou pozici pro budoucnost. Čím krušivěji dolehne recese na váš trh, tím výrazněji se od svých konkurentů budete odlišovat.
Jiný příklad: Jste členem vedení banky odpovědným za financování malých a středních podniků. Neomezíte se na přitvrzení podmínek pro poskytování úvěrů, které nejen poškodí vztah klientů vůči vaší bance. Zařadilo by vás to do pelotonu ostatních subjektů bankovního sektoru - ten přes všechna ujištění premiéra a ministra financí zasahuje pokles důvěry podnikatelské veřejnosti. Vy ale naopak vidíte zajímavou příležitost k posílení svých pozic na trhu a k výraznému růstu zejména v segmentu klientů s několika bankovními účty. Připravíte atraktivní program typu "Vaše banka je s Vámi i v dobách zlých". Váš protikrizový program může obsahovat speciální interaktivní extranetový audit finančního zdraví konkrétního podnikatele či firmy, diferencované pojištění rizik (v závislosti na bonitě auditu), samoobslužný expertní systém podporovaný e-koučingovou aplikací, nabídku strategického partnerství, výhodnější sazby a diferencovaný přístup k úvěrům pro ty, kdo ji přijmou. Vaši bankovní poradci - s takovýmto rozvojovým programem v zádech, s jasnou vizí a vírou v jedinečnost nové nabídky - po náležité průpravě, která "přerámuje" jejich myšlení, účinnost protikrizového projektu ještě umocní. Věřte, taková ofenziva přinese výrazné výsledky. Bude tím účinnější, čím hůře postihne krize finanční sektor. Vaše banka se v očích klientů výrazně odliší.
Přes dvacet let pracuji na tvorbě firemních strategií při využití techniky scénářového plánování. Znovu a znovu strategickým týmům mých klientů vychází, že nejzajímavější příležitosti pro získání konkurenčních výhod se nabízejí v obdobích "nejhorších" scénářů vývoje podnikatelského prostředí - tedy v situacích, kdy vnější ekonomické a společenské podmínky jsou nepříznivé. Světová finanční krize 2008 a hrozba globální recese 2009 představují přímo historickou výzvu pro tuto teorii a praxi strategického oportunismu.
Propouštění zaměstnanců, zkrácení doby splatnosti obchodních úvěrů, odložení investic, odprodej zbytných aktiv a neklíčových businessů, škrty v rozpočtových kapitolách rozvoj personálu, informatizace, marketing, výzkum a vývoj, poradenská podpora - to jsou recepty klasického krizového řízení. Tak se zachová drtivá většina firem - vašich konkurentů. Přežít! - toť nejvyšší imperativ v těžkých časech. Finančně taková "hibernizační" strategie má silnou logiku. Její doprovodné efekty jsou však velmi nepříjemné: dovnitř firmy i navenek působí defetisticky, zaměřuje se dovnitř a zákazníka pouští se zřetele, podvazuje rozvojový potenciál podniku. Posiluje skepsi a obavy zaměstnanců i obchodních partnerů a podkopává jejich důvěru.
Hovořím o strategické výhodě příští generace, nikoli o křečovité snaze dosíci okamžitých efektů měřených průběžnou bilační ziskovostí. Tvrdím, že právě nyní, v čase zjitřené citlivosti, se nabízí velká šance k odlišení od konkurence, k prohloubení svazků se stávajícími zákazníky a k navázání strategického partnerství s novými. Nic se necení více než vnímavá pomoc v těžkých časech.
Pozor ! Není to (jen) o nízkých cenách. Jak s oblibou říká C. K. Prahalad, jeden z nejvýznamnějších světových stratégů podnikatelského managementu: "Komodita je jen nedostatek Vaší představivosti." Otevřeme tedy právě nyní prostor společné imaginaci, tvořivosti svých zaměstnanců i partnerů, využijme krizí nabuzeného vědomí k inovacím jak v operačním systému, tak v obchodním modelu svého podniku.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



