Stravenková stávka, kterou vyhrožovaly dopravní odbory, nebude. Ostatně, zatím by byla předčasná, pokud ne zbytečná. Tvrdím to i přesto, že před rokem a půl jsem v této rubrice lobboval, aby u stravenek zůstala zachována daňová úleva.

Ministr financí Miroslav Kalousek odborům ustoupil a stáhl návrh na zavedení výdajového paušálu pro zaměstnance. Bylo by škoda, kdyby tato myšlenka zapadla, protože sama o sobě není asociální.

Výdajový paušál, který by zahrnoval náklady na stravování v pracovní době, by zaměstnancům snížil částku, kterou odvádí státu. Daňová úleva by se z poukázek, které lidé dostávají v práci, přenesla na výplatní pásky.

Odbory by se neměly omezovat na hrozbu, že zastaví vlaky, autobusy, tramvaje a metra. Paušál si zaslouží debatu. Může převážné většině zaměstnanců vyrovnat výhodu, kterou jim stravenky přinášejí? Měl by paušál vliv na zákoník práce, který obsahuje povinnost zaměstnanci umožnit stravování a okolnosti, za nichž se poskytuje?

A jak by to bylo s částí paušálu, která by umožnila odečet nákladů na dopravu do práce? Za něj však odbory v dopravě nebojují. Rovné podmínky pro všechny zaměstnance je příliš nezajímají. Jde jim prioritně o vlastní režijní jízdenky. Chtějí i ostatní nějakou výhodu spojenou s jejich profesí? Nechť si zastávkují, "duškovci" je jistě podpoří...

Vláda má tolik starostí sama se sebou, že by pravděpodobně ani neměla sílu paušál prosadit v parlamentu. Přesto by diskuse nebyla ztrátou času. Daňové zákony jsou příliš složité, je v nich zbytečně mnoho výjimek.

A stále se mluví o tom, že jich bude méně. Pokud by se pouze seškrtaly úlevy, pomohlo by to jen eráru. Výdajový paušál nebo jiná úprava zákona o dani z příjmů by však mohla škrty vyrovnat.

Text vyšel 19. ledna 2009 v příloze HN Kariéra v rubrice Tvrdá realita.

V Tvrdé realitě jsem na téma "daňové úlevy na stravenky" publikoval texty i v minulých letech. Můžete se je přečíst zde (2008) a zde (2007).