Největší světový výrobce automobilů Toyota podle očekávání odchází v souvislosti se zpomalením světové ekonomiky z formule 1. Japonský tým působil v šampionátu od roku 2002 a loučí se se seriálem bez vítězství v Grand Prix.

Informaci potvrzující avizovaný odchod přinesla japonská média, vedení automobilky ji potvrdilo na středeční tiskové konferenci.

"V souvislosti se současným ekonomickým prostředím nemáme jinou možnost než skončit ve formuli jedna. Bylo to pro naši společnost velmi bolestné rozhodnutí," oznámil novinářům prezident Toyoty Akio Tojoda.

Toyota je tak druhým japonským automobilovým gigantem, jenž během jednoho roku končí kvůli krizi ve formuli jedna. Loni v prosinci oznámila odchod Honda, která se přetransformovala v Brawn GP, nejúspěšnější tým této sezony.

Odhlášení Toyoty může mít ovšem i právní dohru, protože se stáj letošním podpisem takzvané concordské dohody zavázala k účasti v šampionátu do roku 2012.

Další následek krize: Honda končí v F1 - čtěte ZDE


Podle agentury AP se Toyota snaží snížit výdaje kvůli výrazné ztrátě v hospodaření v posledních šesti měsících, jehož výsledky má zveřejnit ve čtvrtek. Ve finančním roce, jenž skončil letos v březnu, zaznamenala firma nejhorší ztráty v historii.

Nejen F1. V rallye končí Subaru a Suzuki

Toyota svým rozhodnutím následuje několik japonských společností, které se už kvůli snaze ušetřit rozloučily s motorsportem dříve.

Ještě před touto sezonou skončily v mistrovství světa v rallye Subaru a Suzuki, svůj odchod na konci roku 2010 z formule jedna oznámil v pondělí také výrobce pneumatik Bridgestone.

V červenci navíc odřekl pořádání Velké ceny F1 v příštím roce okruh ve Fudži, který patří právě Toyotě.

Toyota Racing, považovaný za tým s jedním z největších rozpočtů ve formuli jedna, působil v prestižním seriálu osm let.

Nejlépe byla Toyota druhá - v roce 2005

Jeho nejlepší výsledky přišly v roce 2005, kdy Ital Jarno Trulli dojel druhý v Malajsii a Bahrajnu a stáj obsadila celkové čtvrté místo v Poháru konstruktérů.

Navzdory slibnému startu do této sezony, kdy v úvodních čtyřech závodech dosáhli jezdci Toyoty na tři pódiová umístění, skončila stáj v celkovém hodnocení pátá.

Piloty týmu byli v posledních dvou ročnících Trulli a Němec Timo Glock, kterého po jeho zranění v kvalifikaci v Suzuce nahradil pro poslední dvě Grand Prix sezony Japonec Kamui Kobajaši.