Německá energetická společnost RWE uzavřela exkluzivní strategickou dohodu s ruským plynárenským gigantem Gazprom. Veškeré energetické projekty budou nejprve exkluzivně projednávány právě s Gazpromem.
Komentátor Reuters Jason Bush Němce před úzkou vazbou na Gazprom varuje. Podle něj je zjevné, že Gazprom je na cestě k tomu, aby v RWE brzy ovládl významný podíl. Druhý největší německý producent elektřiny je v poslední době finančně oslaben a potřebuje nutně nové prostředky na investice. Bush upozorňuje, že RWE potřebuje sehnat 18 miliard eur na zelené investice. Naopak ruský Gazprom cítí na německém trhu velkou příležitost: rychlé odstavení jaderných elektráren povede k razantnímu zvýšení poptávky po elektrárnách plynových.
Komentátor Německo varuje: Závislost na ruském plynu je už čtyřicetiprocentní a ceny plynu jsou v Německu dvakrát větší než na britském trhu.
A co máme říkat my? Závislost na ruském plynu je téměř úplná a náš páteřní distributor plynu bude podle všeho brzy v ruských rukou. Co s tím může dělat vláda? Obávám se, že už toho moc nevymyslí.
Nástupu Gazpromu do Německa by si měli dobře všimnout ti, kteří tolik oslavují německý ústup od jádra a zrychlené investice do obnovitelných zdrojů. Ty investice totiž musí někdo zaplatit a ruské peníze se budou hodit.
…
Italský ministr financí Giulio Tremonti promluvil o eurokrizi básnicky a pateticky: „Krize prostupuje světem jako mutant… Evropa si dává schůzku s osudem. Spása nepřijde skrze peníze, ale skrze politiku. Jenže politika nemůže udělat žádné další chyby. Jako na Titaniku vás nemusí zachránit ani to, že jedete v první třídě.“
…
V té první třídě má jet asi Německo. Ale je to opravdu tak zřejmé? Ve všech těch zprávách o Řecku a Itálii minulý týden zaujala zpráva Mezinárodního měnového fondu o Německu. Většina Němců je nyní přesvědčena, že Německo čeká zlatá dekáda úspěchů a růstu (podporuje to například německý Ifo Institut). MMF ale upozorňuje, že současný růst přes tři procenta a více je pouze cyklický, což je prý běžné pro ekonomiku silně orientovanou na export. Investice v Německu jsou relativně nízké, ale dlouhodobá růstová perspektiva je prý nižší než ve Spojených státech. Tak uvidíme, kdo bude mít nakonec pravdu, jestli německé sebevědomí, nebo analýza MMF.
…
Jean Pisani-Ferry píše na serveru Eurointelligence, proč je na světě běžné, že jestřábí politiku nakonec zavádí holubice a naopak. Angela Merkelová zachrání Řecko, socialista Papandreu rozebere řecký sociální stát, Barack Obama bude škrtat v rozpočtu, Čínu navštívil Nixon apod.
Má to prý logiku. Voliči prý lépe akceptují pravicové reformy od levicového politika a jestřábí politiku od holubice, protože chápou, že nejde o ideologickou hračku, ale o národní zájem. Podobně to dopadne s Christine Lagardeovou v čele MMF. Evropané si myslí, že drží MMF pevně v rukou, ale paradoxně bude muset MMF v době Lagardeové své angažmá v Evropě omezit.
…
A nyní tip od čtenáře žijícího v Německu. Deutsche Bundesbahn objednala u firmy Siemens 300 nových vlakových souprav IC za 1,3 miliardy eur. To vychází asi na 100 milionů korun za soupravu.
České dráhy pořídily rovněž u Siemensu soupravy Railjet za 4,8 miliardy korun.
To vychází na 300 milionů korun za soupravu. Jsou ty české vlaky třikrát luxusnější, delší a větší?
Dodejme, že pokud výpočet sedí, tak to vlastně zapadá do celkového kontextu. Pandury si – jak známo – v Portugalsku pořídili čtyřikrát levněji.
...
Se čtenáři Auditu se tímto na dva týdny loučím a přeji hezké léto.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



