Klíčem k úspěchu koncernu je schopnost prosadit se v současnosti prakticky po celém světě. Při známých problémech v Evropě velmi pomáhá tradičně silná pozice v Číne a po letech neúspěchů také průlom v USA. Koncern Volkswagen v současnosti zahrnuje 10 značek (Volkswagen, Audi, Škoda, Seat, Porsche, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Scania a Man), provozuje 90 továren, kde vyrábí  200 různých modelů. S tímto portfoliem není problém uspokojit jakéhokoli zákazníka. Navíc se stále daří zvyšovat efektivitu (např účelným sdílením mnoha dílů mezi různými modely a značkami) a rovněž kvalitu. O něčem jistě vypovídá, že Škoda je v rámci koncernu VW stále považována za „low-cost“ značku, ale kvalitou předčí mnoho svých konkurentů.

Zatímco meziroční růst světového trhu s auty (ke 30.9.2011) zpomalil na 4%, Volkswagen roste o 14%. Na svém největším trhu, v západní Evropě (39% tržeb), roste Volkswagen o 8.6%, přičemž celý region klesá o 1.1%. Společně s očekávaným hospodářským ochlazením zpomalí i růst prodejů aut, globální pokles se ale nečeká.  Jedním z důvodů je rostoucí průměrné stáří vozového parku v mhoha zemích. V USA mezi lety 2000 a 2010 vzrostlo z 8.3 na 9.5 roku. V Německu ze 7.2 na 8.5 roku. To znamená zvýšený tlak na jeho obnovu. Proti tomu jdou např Velká Británie, Itálie a Španělsko, kde stáří stagnuje nebo klesá a nelze čekat zvýšení prodejů. Západní Evropa bude v roce 2012 klesajícím trhem. K ní se pravděpodobně připojí ještě Brazílie. Naopak růst se čeká v USA, Japonsku a z rozvojových zemí pak zejména v Číně a Indii. Celosvětově by se růst v roce 2012 měl pohybovat kolem 4%.

Je ale i akcie společnosti Volkswagen zajímavá jako investiční příležitost? Nepřehledná situace v Eurozóně a hrozba návratu do recese způsobily loni pád trhů a stále se projevují vysokou volatilitou. Přesto akcie VW stojí téměř přesně to, co před rokem (cca 125 EUR). To se rozhodně nedá říct o jeho evropských konkurentech jako jsou Renault (-40%), Fiat (-45%) a PSA (-55%). Podobně vyznívá srovnání se soupeři o světové prvenství: Toyota (-10%) a GM (-37%) – vše přepočítáno EUR. Ještě drtivěji vypadá srovnání výkonnosti za poslední 2 roky: akcie Volkswagen se od začátku roku 2010 zhodnotily o 100%, akcie Toyoty poklesly o 6% a akcie GM (od návratu na burzu v listopadu 2010) poklesly o 30%.

Co je ale platná minulá výkonnost? Není to náhodou tak, že teď se naopak vyplatí investovat do titulů, které zatím zaostávaly? V tomto případě jsem přesvědčen, že ne. Volkswagen je ve výborné kondici a má všechny přepoklady porážet své konkurenty i nadále. Navíc, ve složitých obdobích, jaké v současnosti čeká přinejmenším Evropu, se rozdíly mezi úspěšnými a méně úspěšnými zvýrazňují. Jeden příklad za všechny: Japonský trh (nejen) s auty posledních 20 let rostl pomalu nebo stagnoval. Během té doby, konkrétně od roku 1995, překonala na akciovém trhu Honda svého konkurenta Mitsubishi celkem o 2400%.

Náš 12-ti měsíční cíl pro akcii Volkaswagen (VOW3:GR) je 155 eur. To představuje růstový potenciál cca 25%. Zdůrazňuji, že se jedná o 12-ti měsíční cílovou cenu. V delším horizontu je potenciál mnohem vyšší. Pokud se však někomu přesto zdá teď akcie drahá, může zkusit počkat. Při současné volatilitě je velmi pravděpodobné, že se brzy naskytne příležitost koupit akcii zase o něco levněji.