Facility management je rychle se rozvíjející obor v oblasti hospodaření firem. Co přesně obnáší?

Facility management ve svém plném pojetí představuje souhrn veškerých služeb a činností nutných pro chod toho, kterého objektu. Bavíme se tedy nejen o poskytování nezbytných servisů a údržby technologií, ale také o poskytování služeb recepce, ostrahy, úklidu a údržby venkovních ploch se všemi případnými specifiky. Ruku v ruce s vývojem a profilací klientů se úměrně trhu upravuje také rozsah poskytovaných služeb, který je často doplňován například kompletním právním zázemím, nutným pro vznik a ustanovení SVJ (Společenství vlastníků jednotek - bytová problematika) apod.

Obecně facility management poskytuje poměrně velké procento pracovní míst, je to tak? Jde tedy o velkého hráče na trhu práce?

Určitě ano. Facility management se stal nezbytnou součástí vlastnického prostředí. Již nežijeme v době samosprávných celků a spolu s moderními trendy ve výstavbě a nároky na modernizaci formou vyhlášek, norem a nařízení stoupá také požadavek na vysokou odbornost poskytovatelů služeb Facility Managementu. Do jisté míry toto odvětví nepodléhá ani ekonomickým recesím tlumícím aktivitu developerů a bankovních institucí. V takovýchto situacích pak záleží na profesní způsobilosti poskytovatele a jeho schopnosti obstát se svojí cenou v konkurenčním prostředí, což z tohoto odvětví vytváří velmi dynamicky se rozvíjející segment plný nových vizí, technologií a přidaných hodnot, kterými se všichni snažíme uhájit své místo na trhu.

Je pravda, že facility management je "žrout financí"? A obzvláště veřejných financí?

Ze své praxe mohu říct, že se s podobným pojmenováním této tématiky již delší dobu nesetkávám. Alespoň tedy ne u našich současných či potenciálních klientů. Připouštím nicméně možnost, že ve veřejné sféře, tu a tam platí poněkud "jiná kritéria" pro výběr dodavatele. Je to také jeden z důvodů, proč se touto částí trhu, navzdory jeho rozsahu a finančním možnostem, mnozí z nás příliš nezabývají.

Co tedy facility management přináší finančnímu vedení podniku a hlavně CFO?

Facility management by měl být v první řadě zárukou ekonomického a legislativně správného vedení chodu budovy a jejich technologií, což ve svém důsledku znamená nepřímou úsporu nákladů v podobě prodloužení životnosti té, které technologie a přímou úsporu nákladů v podobě nakládání s energiemi a optimalizací služeb. V neposlední řadě je to pak také sofistikované vedení plánů investic jednotlivých segmentů objektu, které se pak zásadně projevují na strategii podnikání klienta. Tato témata bývají projednávána především se zástupcem klienta a to buď Property Managerem či jiným managerem z vlastnické struktury klienta.

Může Facility Management optimalizovat náklady a zvýšit efektivitu podnikání? Kde se nejvíce projeví úspory?

Nejen že může, ale je za to z pravidla i smluvně odpovědný. Každý objekt má základní konstrukční a provozní specifika. Na každém poskytovateli služeb facility mangementu pak je, aby se pokusil synergicky propojit a nastavit jednotlivé části správy tak, aby uspořil energetickou či hodinovou jednotku a aby se toto pozitivně promítlo v rozpočtu klienta. Konkrétních příkladů může být celá řada. Jedná se například o personální optimalizaci týmu správy objektu, nebo o efektivnější nastavení chodu technologií zohledňující skutečné potřeby vlastníků či nájemců. Samostatnou a v současné době hojně skloňovanou kapitolou úspory nákladů je pak energetika. Tuto kapitolu všichni vnímáme jako téma, ve kterém je progresivita facility managementu velmi žádána. Moudří poskytovatelé služeb facility managementu investují nemalé částky do nových trendů na trhu úsporných technologií i jejich softwarů. V současné době již zdaleka nestačí deklarovat snahu o efektivní nakládání s energiemi pouze formou předkládání evidence odečtů v meziročním či jiném porovnání.

Jak facility management souvisí s normou ISO?

Myslím si, že tato vazba je velmi úzká. Facility management je služba zahrnující veliké množství činností a procesů u kterých je přímo či nepřímo vyžadována určitá jakost. Součástí progresivního i korektního přístupu poskytovatele této služby je i snaha tuto jakost deklarovat klientovi. V případě větších zakázek je pak tato certifikace spolu s jinými oprávněními otázkou účasti či neúčasti ve výběrovém řízení na poskytovatele služeb facility managementu. ISO je v dnešní době určitou vizitkou či identifikací sloužící pro snazší orientaci klienta v této problematice.

Mnoho společností má představy, že certifikát ISO vše vyřeší, avšak kvalita a konkurenceschopnost není jen o faktu získat a vlastnit certifikaci ISO. Sice stále více přibývá společností s certifikací ISO, avšak konkurenceschopnost na globálním i lokálním trhu se nijak výrazně nezvyšuje. Jaký na to máte názor?

Osobně se nedomnívám, že by v dnešní době mnoho společností mělo za to, že ISO vše vyřeší. Jsme v situaci kdy mají managerské struktury klientů velmi silné profesní zázemí, jenž je plně kompetentní k posouzení kvalit dodávaných služeb s ohledem na poměr "cena/výkon". Také s ohledem na to, že přijetí ISO je pro danou společnost v první řadě přijetím odpovědnosti se domnívám, že konkurenceschopnost poskytovatele zvyšuje především předvídavost a progresivita managementu v nakládání s vlastními či novými produkty vytvářejícími tolik požadovanou nadhodnotu pro cílového klienta.

Jaký očekáváte vývoj a trendy do budoucna v této oblasti? Co si myslíte o směřování k úsporným technologiím a nízkoenergetickým budovám? Je to ten správný směr?

Jsem přesvědčen o tom, že budoucnost patří "zeleným" objektům i technologiím. Nikoliv však díky našemu lidskému uvědomění si skutečnosti, že zde nejsme sami, ale spíše díky prozaickému faktu, že ceny energií neustále stoupají spolu s lokální i globální ekonomickou nervozitou. Od blízké budoucnosti tedy očekávám především zvyšování a rozšiřování standardů ve vývoji úsporných technologií a nízkoenergetických budov, které svými automatizovanými a vysoce sofistikovanými programy zároveň vnesou více pohodlí pro jejich uživatele, kteří se tak budou moci více věnovat předmětu své pracovní náplně či podnikání.

Jan Zeman

Má devítiletou praxi v oboru správy nemovitostí (SVJ, kancelářské budovy, obchodní centra) a v současnosti působí ve společnosti Gravity na pozici Head of Facility Management. Jeho pracovní náplní je řízení facility managementu celého portfolia společností pro Českou a Slovenskou republiku. V předchozích zaměstnání působil například jako vedoucí úseku správy bytových domů portfolia společnosti Techniserv Engineering, nebo ředitel obchodního centra (Centre Manager) pro společnost EMCM (nyní CBRE).