Jsou reformy školství vůbec k něčemu? V nedávné studii s kolegy z think tanku IDEA při CERGE-EI upozorňujeme na dlouhodobý vztah mezi vzděláním a ekonomickým růstem a vyčíslujeme ekonomický význam zlepšení vzdělanosti českých žáků. V dlouhodobém horizontu zlepšení kognitivních dovedností žáků může kumulativně přinést bilióny korun, přepočtené roční výnosy odpovídají současným výdajům na školství nebo deficitům státního rozpočtu. Při zlepšování úrovně vzdělanosti a kognitivních dovedností hrají důležitou roli i reformy školství. Těch se za posledních několik desítek let odehrála spousta. A ačkoliv náš život dodnes ovlivňují půl století stará rozhodnutí, víme o jejich dopadech žalostně málo.
Jakékoliv změny ve školství se v ekonomice plně projeví až za několik desítek let. Horizont dopadů reforem vzdělávání proto zdaleka přesahuje nejen politický cyklus (4 roky jedné vládu jsou v české kotlině úspěchem), ale i naše uvažování o budoucnosti. Najde se přitom mnoho důvodů, proč tento horizont brát v potaz. Například kolem roku 2050 začne moje generace odcházet do důchodu, a to už příjmy z případného zlepšení školství budou nezanedbatelné.
Co platí o budoucnosti, platí zároveň i o minulosti. Dnešní čtyřicátníci – tedy lidé, kteří jsou v nejlepších letech své pracovní kariéry – se ve škole učili podle zásad reformy z roku 1960 (zřízení základních devítiletých škol, liberalizace přístupu k výuce), mnohé také zasáhla normalizace (obnovení socialistického charakteru školství). Na pracovním trhu jsou stále lidé, kterým se vzdělání dostalo podle pravidel reformy z roku 1953 (snaha podobat se Sovětskému svazu s cílem urychlit průchod vzdělávací soustavou a zvýšit nabídku pracovních míst).
Následující tabulka nabízí přehled těchto souvislostí. V levém a pravém sloupci jsou rok narození a současný věk jednotlivých generací (kohort), v prostředním sloupci je datum hlavních reforem, kterými české školství prošlo od komunistického převzetí moci. V řádcích tak každé kohortě přibližně odpovídá jedna reforma. Modře jsou vyznačeny kohorty, jejichž kariéry jsou v plném proudu (omlouvám se za formát tabulky, ale na lehce předpotopním blogovém editoru lepší nedokážu vyrobit). Stručný popis jednotlivých reforem najdete v naší studii.
rok narození |
reforma |
současný věk |
1940 |
1948 |
72 |
1950 |
1953 |
62 |
1960 |
1960 |
52 |
1970 |
1970 |
42 |
1980 |
1978 |
32 |
|
1984 |
|
1990 |
1990 |
22 |
2000 |
2004 |
12 |
2010 |
? |
2 |
Co vlastně přinesly tyto reformy? Nevíme. Dopady reforem na vzdělanost se za komunismu nevyhodnocovaly a nedocházelo ke sběru dat, na jejichž základě by reformy bylo možné zhodnotit zpětně. Těžké je dokonce i dopátrat se pouze toho, jaké byly obsahové a procesní změny, které reformy přinesly. Při práci na studii jsem nebyl schopen dohledat žádnou monografii, která by se komunistickými reformami školství zevrubně zaobírala. Musel jsem proto vycházet ze stručných přehledů, v nichž chybí mnoho důležitých detailů. (Možná na toto téma existuje nějaká kniha či doktorská práce, jež mi unikla - čtenářům budu vděčný za její doporučení.)
Někdy je za reformami těžké hledat hlubší logiku. Další tabulka zobrazuje vývoj délky povinné školní docházky. Ta se měnila s periodicitou přibližně 10 let a došlo i na experimenty, kdy se její délka nekryla s délkou výuky na základní škole.
Jaké byly důvody pro tyto změny a co dobrého či špatného přinesly? Prodloužení školní docházky stojí peníze – projevilo se nějak ve výsledcích a schopnostech žáků? Nebo se délka školní docházky měnila jen kvůli tomu, aby se vytvořilo zdání, že se něco děje? Odpovědi se kvůli nedostatku informací hledají jen těžko.
V tomto směru se navíc posledních dvacet let bohužel nijak zásadně neliší od těch předchozích čtyřiceti: dopady reforem se systematicky nevyhodnocují a o reálné situaci ve školství máme jen matnou představu. Přitom bez kvalitních dat není možné připravit dobré reformy (o potřebě využití přístupu tzv. politik založených na datech a faktech jsem již psal zde).
Dobré reformy bychom měli nadělit jako dárek sobě a budoucím generacím. Stejně jako plánovači z padesátých let stále ovlivňují to, jak dobře (či špatně) si žijeme v současnosti, spolurozhodujeme nyní my o životní úrovni v zemi v druhé polovině tohoto století. Větší povědomí o těchto kauzálních souvislostech by snad mohlo přispět k tomu, aby se ze školství stala skutečná priorita české společnosti a politiků.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist