CARREFOUR KOUPIL ITALSKÝ GROS MARKET

Italský Carrefour koupil šest prodejen Gros Market cash & carry od společnosti Gruppo Lombardini. Chystá se je přeměnit na svůj formát samoobsluh Dock Market cash & carry. Všechny prodejny se nacházejí na severu Itálie, ve městech Dalmine, Cologno Mon zese, Cernusco, Lecco, Costa Masnaga a Montano Lucino.

POLAROID OTEVŘE PRODEJNY

Značka Polaroid chce zapracovat na tom, aby se přiblížila lidem. Hodlá zatím otevřít v USA síť minimálně desíti speciálních značkových prodejen, kde si budou moci lidé jednoduše a bezdrátově změnit v suvenýry fotografie ze svých digitálních zařízení. Zároveň bude zřejmě možné prohlédnout a zakoupit si zde některé produkty značky.

DIOR A NEZNÁMÉ MODELKY

Společnost Dior spustila kampaň na jarní a letní kolekci oblečení, vytvořenou pod uměleckým vedením designéra Rafa Simonse. V porovnání se staršími vizuály, jež francouzský módní dům většinou používal, jsou ty letošní velkou změnou.

Zatímco v minulosti se kampaň točila převážně kolem jednoho hlavního produktu, který prezentovaly světoznámé modelky, letos Dior komunikuje více druhů zboží a používá k tomu čtyři neznámé krásky. Kampaň se nese v surrealistickém duchu.

ON-LINE LÁKÁ DO OBCHODŮ

91 % Američanů zkoumaných v rámci studie společnosti Wanderful Media uvedlo, že navštívili kamenný obchod na základě on-line podnětu - reklamy, článku, videa, diskuse, tipu na sociální síti, mailového newsletteru a podobně. Relativně nejvyšší účinnost měl právě newsletter, který do kamenné prodejny někdy v minulosti přivedl 60 % respondentů.

BRITSKÝ MALOOBCHOD POROSTE KVŮLI ZVYŠOVÁNÍ CEN

Podle předpovědi společností Verdict a SAS UK by měl v roce 2013 britský maloobchodní sektor narůst zhruba o 1,8 %, na 300,7 miliardy liber, což by mělo být nejvíce od začátku období ekonomické krize. Nárůst tato predikce přičítá především zvyšování cen.

Potraviny, které tvoří 45% podíl z celkové hodnoty výdajů britského maloobchodu, by měly být nejvíce rostoucím sektorem (až 3,1 %). Příčinou by měla být inflace - tzn. že britští spotřebitelé zaplatí více za stejné množství zboží. Do zvýšení cen se promítne také zvýšení výdajů na logistiku. "Ukazuje se, že úloha retailerů se proměňuje v souvislosti s poptávkou po dopravě zboží až domů nebo službách typu ,vyber na e-shopu, vyzvedni v prodejně'. Zákazníci očekávají od maloobchodníků, že jim v tomto ohledu budou vycházet vstříc, což pro ně ve výsledku znamená změnu strategie i větší investice do dodavatelského řetězce," komentuje maloobchodní konzultantka SAS UK & Ireland Ruth Jackson. Na zhodnocení trendů v nákupním chování již podle ní nebudou stačit stávající analytické nástroje, vycházející z předeš-lého chování spotřebitelů. Nové prostředí podle ní vyžaduje umět předvídat budoucí trendy a podnikat cílené kroky.

ŽEBŘÍČKU NEJSLEDOVANĚJŠÍCH REKLAM VÉVODÍ NIKE

Pokud bychom měřili úspěšnost internetových video reklam podle počtu zhlédnutí, je nejlepší kampaní roku 2012 interaktivní spot Nike. Reklamu "My Time is Now" vidělo na YouTube od květnového nasazení přes 21 milionů uživatelů a spot tak vévodí letošnímu žebříčku 2012 Ads Leaderboard, který zveřejnil Google.

Statistiku sestavuje Google podle globálního počtu zhlédnutí. Podmínkou však je, aby měl daný spot minimálně tolik organických zhlédnutí, kolik jich získal formou placené reklamy.

LONDÝN JE NEJAKTRAKTIVNĚJŠÍM MĚSTEM PRO EXPANZI

Londýn je nejen městem s rušnými nákupními třídami, nejdražšími nájmy maloobchod-ních nemovitostí a největšími městskými obchodními centry, ale nyní si také může připsat prvenství coby nejatraktivnější lokalita pro mezinárodní maloobchodní společnosti. Vychá-zí to z nového průzkumu společnosti Jones Lang LaSalle. Ta analyzovala přítomnost 250 nejvýznamnějších mezinárodních maloobchodníků na klíčových evropských trzích. Londýn ze srovnání vyšel jako město, ve kterém má zastoupení nejvíce z nich, a zároveň jako nejžádanější lokace pro další mezinárodní expanzi.

Jedním z důvodů je jeho silná kupní síla. Londýn ročně navštíví okolo 15 milionů zahraničních turistů. Z ostatních evropských měst se nejlépe umístily Paříž, Moskva, Milán, Madrid, Řím a Mnichov. Vedle těchto destinací by podle JLL letos měli maloobchodníci expandovat také do Německa a zemí Beneluxu.

Za rozvíjející se trhy pro mezinárodní značky označila studie JLL také Petrohrad, Varšavu a Istanbul.

HEINEKEN OPĚT ZDRAŽÍ SVÉ PIVO

Slováci si letos za pivo od společnosti Heineken Slovensko připlatí v průběhu o 3,7 % více. Od 28. ledna se zdraží půl litru piva v průměru o jeden až dva centy, uvedla to Door Plantenga, generální ředitelka společnosti Heineken Slovensko.

"V posledním období došlo k výraznému růstu cen vstupních surovin na výrobu piva. Podle údajů naší společnosti v ro-ce 2012 meziročně rostla cena sladovnického ječmene přibliž-ně o 10 %, ceny energií o 5 % a současně výrazně rostly i ceny obalových materiálů," vysvětlila Plantenga. Nárůst cen tak podle představitelů Heinekenu odpovídá míře inflace za prvních 11 měsíců roku 2012. Skupina Heineken působí na slovenském trhu již 13 roků. Největší sla-dovnu ve střední a východní Evropě vybudovala v Hurbanově.

IKEA JEDNÁ O PODMÍNKÁCH VSTUPU NA INDICKÝ TRH

Ikea jedná s indickou vládou o vstupu na tamější trh. Švéd-ský prodejce nábytku, ale také potravin chce v Indii podle britského deníku The Guardian investovat okolo 1,25 miliardy liber. V příštích deseti letech chce otevřít v zemi 10 prodejen, v plánu má ale ještě 15 dalších.

Ikea však od indické vlády zatím nedostala povolení pro prodej potravin. Koncept prodeje, který Ikea prosazuje v ostatních zemích - tzn. že zákazník si zboží sám vybere, naloží ze skladu a prakticky se tak obslouží sám -, bude v Indii úplnou novinkou. Není proto jasné, zda se v zemi setká s úspěchem. Zákazníci jsou zde totiž zvyklí, že se jim na prodejní ploše dostává pozornosti hned od několika prodavačů.

SPOLUMAJITEL PENTY ZAKLÁDÁ SÍŤ POTRAVIN ZETKA

Bývalý partner finanční skupiny Penta Jozef Špirko hodlá na Slovensku založit vlastní řetězec obchodů s potravinami s názvem Zetka. Název si již nechal registrovat u slovenského Úřadu průmyslového vlastnictví. Uvedl to deník SME. Oficiálním majitelem značky je firma Slovepo, kterou Špirko spoluvlastní. Stále vlastní i menšinovou část akcií Penty, z níž mu tudíž plynou zisky, ačkoliv již dva roky nemá vliv na řízení společnosti. Špirko se zatím nechtěl vyjádřit, jak velká má nová síť prodejen být, ani kdy by měla otevřít první prodejna. Spolu s registrací značky koupil také tři slovenské farmy, uvedl slovenský týdeník Trend.

Maloobchodní analytik L'ubomír Drahovský uvedl, že právě s domácími produkty by mohl mít nový řetězec v konkurenci zahraničních maloobchodníků na slovenském trhu úspěch. Potenciál vidí především mimo hlavní město Bratislavu a v menších prodejních formátech. "Mnoho nezávislých prodejen bude letos na prodej, což by mohlo změnit uspořádání na trhu," předpokládá Drahovský.