Dneska si povíme něco o organickém průmyslovém designu, nábytku vypěstovaném z hub a také se trošku víc zaměřím na firemní vizuální identitu. Je to téma o kterém píšu docela často, ale nikdy ho není dost. Jak řekl Henry Ford: ,,Kdybych měl v kapse poslední dolar, utratil bych ho za nové logo." Nebo možná nové Lego. Nebo to snad byla reklama, ale zkrátka chápete co se snažím říct. Přejděme k věci!

Víte kdo je Luigi Colani? Původním jménem Lutz, ale přejmenoval se, protože Luigi zní více italsky. A víc kulatě. Proč kulatě? Mrkněte na práci tohohle německého designéra, stačí tady na wiki a dojde vám vše. O Colanim jsem slyšel už dávno, ale jeho jediná věc která mi utkvěla v paměti byl tenhle super úchylný kamion, který vypadá spíš jak nějaká podivná ryba. Všimněte si stěračů do vrtule. Ideální materiál na rozrážení kolon na D1. Vedení amerického řetězce Walmart (něco jako ,,náš" Kaufáč minus potraviny) přemýšlelo stejně jako Luigi a zjistilo, že použitím aerodynamických náklaďáků na převoz svého zboží by mohlo hodně ušetřit na palivu.

Nejde ale jenom o tvar, koncept walmartího kamionu WAVE má totiž i novou multipalivovou pohonou jednotku. Další informace najdete tady a protože auto už vzniklo jako prototyp, mrkněte nejlépe na video níže. Problémem zůstává, že skoro celý WAVE je vyroben z uhlíkových vláken, takže bude stát zhruba miliardu nekonečen dolarů.

 Kreslit a vytvářet loga je snad ta nejtěžší možná práce pro grafického designéra. Logo není nějaký propagační materiál, grafika do knihy, časopisu nebo na web a další více či méně dočasné záležitosti. Logo je důležitou součástí vizuální identity společnosti a může se stát, že ta ho ponese ve svém znaku třeba sto let. Logo musí být zkrátka opravdu dobré, jednoduché, pádné a hezké.

Bohužel někteří si toto zřejmě neuvědomují. Tenhle příklad mě třeba vždycky rozesměje, schválně jestli poznáte čí to ,,logo" je. Není to Spolek ošklivých holčiček (SOH) jak by se mohlo zdát. Na vypláchnutí pachuti medových dobrot tu mám naštěstí výběr osmnácti nejlepších log kanadských společností. Mým favoritem je jelen torontské zoo, pokud je to jelen.

Logo torontské zoo.

Češi jsou národ houbařů a všichni to o nich vědí. Jednou jsem v rámci jedné průvodcovské zakázky prováděl tři bohaté Švýcary po jižních Čechách a jejich fascinace fenoménem sběru hub byla až komická. Brali mě jako nějakého guru, vymýšlel jsem si tehdy nějaké nesmysly o houbách a oni blaženě naslouchali. Naštěstí nebyla houbařská sezóna, protože podle mých rad by všichni zemřeli na otravu hned po prvním sběru.

Nikdy jsem na houby nechodil a nevím o nich zhola nic, ale vzhledem k tomu, že tady všichni houby sbírají, mohl by vás zaujmout projekt bioumělce Phila Rosse. Vytvořil totiž nábytek z hub. Respektive, nechal ho vyrůst. Je to fakt zvláštní, mrkněte se! Zajímalo by mě, jestli jsou ty houby už mrtvé, nebo se naopak musí třeba zalívat. Sedat si do mokré houby asi nebude úplně příjemné.

Houbový nábytek, jehož autorem je designér, umělec a biolog Phil Ross.

V mých zdrojích se v poslední době vyrojilo spousta dobrých příkladů vizuálních identit firem. Mimo nejhezčí kanadská loga výše bych vám tak chtěl ukázat i tenhle článek. V něm se představují výherci americké soutěže Regional Design Awards v kategorii branding. Jedná se o identity malých firmiček, kavárny, potravin, holičství a podobně, takže žádní korporátní mastodonti.

Z přehledu můžete snadno vypozorovat současné trendy v grafickém designu i v brandingu menších a lifestylových společností. Osobně mi přišly nejlepší materiály holičství Francis The Duke Barber Co. Mimochodem, jak se na to tak dívám, mrkněte na tento odkaz, nevšímejte si redesignů log, ale zkuste si místo toho dát dohromady seznam hipsterských grafických prvků, je to docela snadné.

Vizuální identita holičství Francis The Duke Barber Co., kterou navrhlo filadelfské studio The Heads of State.

A něco z českých luhů a hájů? Zase mě to zatáhlo k vizuální identitě. Achjo. Takže máme tu logo Ostravy. Vypadá nějak takhle: Ostrava!!! Navrhlo ho studio Najbrt v roce 2007. Odborná veřejnost (asi tak 5 lidí) ho přijala, ta neodborná (zbytek Ostravy) si myslela, že se někdo zbláznil.

Což o to, čistě formálně jsou logo a spol. kvalitní klasická najbrtovina. Ale problémem je fakt, že většina obyvatel města neví o grafickém designu zhola nic a nové přesofistikované logo a identitu Ostravy opravdu neocenili a vlastně je pěkně naštvala. (Teda prý už si zvykli.) Je to tak správně? Na druhou stranu tu máme vizuál Brna od designérky Věry Marešové z roku 2005.

Ačkoliv se mě osobně nelíbí zdaleka tolik jako ten ostravský, je mnohem přístupnější široké veřejnosti, což potvrdily i průzkumy mezi brňáky. Myslím si, že je důležité volit vizuál podle cílové skupiny firmy (v tomto případu města), ale ačkoliv tahle poučka zní docela hloupoučce a samozřejmě, očividně s tím u nás může být problém. Pro zajímavost přikládám manuál brněnského vizuálu, ať tušíte jak to vůbec celé funguje.

Logo města Brno od designérky Věry Marešové.

Tak se mějte a zase za dva týdny!

Zdroje obrázků
http://www.hamblywoolley.com/low-res/uploads/Toronto_Zoo_Logo.png
http://4821-assets-vc5-wnet-org.voxcdn.com/wp-content/uploads/2014/02/IMG_3570.jpg
http://theheadsofstate.com/images/uploads/Duke_Workdetail_Standard_7.jpg
http://www.jcmm.cz/data/phd/logo_brno.jpg