V současné - končící Komisi existuje portfolio Transport, které se zabývá rozvojem dopravní infrastruktury v EU (silnice, železnice, letecká a námořní doprava). Hlavní podřízenou institucí je Generální ředitelství pro mobilitu a dopravu (DG MOVE). DG MOVE, které bude v případě jmenování Věry Jourové komisařkou pro dopravu a vesmír v její kompetenci, spolupracuje s následujícími agenturami (ty spadají buď pouze pod DG MOVE, nebo pod několik Generálních ředitelství), jejichž náplní práce je příprava legislativy pro Komisi a pomoc při implementaci:

  • European Maritime Safety Agency (EMSA) zodpovědná za námořní bezpečnost a za omezování znečišťování moří, shromažďování dat nebo vyšetřování námořních nehod.
  • European Aviation Safety Agency (EASA) zodpovědná za leteckou bezpečnost, kontrolu dodržování standardů EU civilními leteckými dopravci, výrobci a provozovateli letecké techniky (spravuje černé seznamy rizikových leteckých společností, certifikuje letadla, jejich součásti, výrobce a firmy v oboru) a relativní šetrnost k životnímu prostředí.
  • European Railway Agency (ERA) hlavní náplní práce je vytváření integrované železniční sítě co se týče standardů.
  • Executive Agency for Small and Medium-sized Enterprises (EASME) zodpovídá za chod několika programů v oblasti energetiky, životního prostředí a podpory podnikání, přičemž se dotýká i oblasti dopravy. Zodpovídá např. za implementaci částí projektu Horizon 2020, ale i jiných. Jejím cílem je podpora konkurenceschopnosti unijního průmyslu a udržitelného rozvoje.
  • Innovation and Networks Executive Agency (INEA) poskytuje Komisi expertní poradenství pro oblasti dopravy, telekomunikací a energetiky a jako výkonná agentura také spravuje několik projektů, také např. část projektu Horizon 2020.
  • Single European Sky Air Traffic Management Research Joint Undertaking (SESAR Joint Undertaking), jejíž program je zaměřený na vytvoření jednotného řízení a správy unijního letového provozu.

Portfolio vesmíru až doposud ovládal komisař pro podnikání a průmysl (bývalý ministr dopravy). Zodpovídal tak mj. i za projekty navigačních systémů jako EGNOS nebo vznikající Galileo nebo vesmírný informační projekt Copernicus poskytující informace o zemském klimatu, na kterých spolupracovala EU s Evropskou vesmírnou agenturou - ESA (Ta je na EU formálně nezávislá, ale těsně s ní spolupracuje). Celé toto portfolio se nyní přesune ke komisaři pro dopravu, což souvisí se současným cílením vesmírných aktivit EU zejména v tomto směru. Unijní vesmír je a bude důležitý pro unijní dopravu a komunikaci. Také je významný pro efektivnější pohyb a logistiku na vnitřním trhu EU.

Budoucí výzvy portfolia dopravy

  • Dokončení/pokrok v projektu Single European Sky (SESAR), který má přispět k větší efektivitě správy a organizace unijního vzdušného prostoru, zvýšit bezpečnost, snížit zbytné náklady na leteckou dopravu a ekologickou zátěž, to vše při neomezování počtů letů.
  • Vytvoření/příprava European Rail Traffic Management System (ERTMS), který usiluje o propojení všech národních železničních sítí, s tím i efektivnější správa jejich kapacit, zvýšení bezpečnosti a spolehlivosti a "zmenšení" Unie ve smyslu přiblížení periferních oblastí. Předpokladem je eliminace technických překážek a zvýšení interoperability.
  • Vytvoření Intelligent Transport system (ITS). Iniciativa si klade za cíl sjednotit unijní dopravní a cestovní informační systémy a správu dopravních služeb pro osobní i nákladní dopravu a zvýšení bezpečnosti v dopravě.
  • Motorways of the Sea (MoS) projekty si kladou za cíl poskytnout k méně ekologické pozemní dopravě alternativu v podobě posílení námořní dopravy a tím více propojit Unii. K tomu hodlají vytvořit a do globálního logistického řetězce zasadit frekventované námořní obchodní trasy, např. s podporou rozvoje kapacit přístavů a jejich napojení na hlavní pozemní komunikace. MoS se má týkat zejména nákladní dopravy.

Budoucí výzvy portfolia vesmír

Na rok 2015 se chystá první pevný dlouhodobý rozpočet exkluzivně pro oblast vesmírné politiky EU, v krátkém časovém horizontu tak bude možné dále rozvíjet současné projekty, zejm. EGNOS, Galileo a Copernicus, či odstartovat nové, např. projekt Space Surveillance and Tracking (SST), který nyní plánuje ESA a který si klade za cíl zmapovat polohu kosmického smetí na zemské oběžné dráze. Kvůli pokroku v unijní politice vůči vesmírnému průmyslu se také očekává větší podpora pozice unijních firem v tomto oboru na mezinárodním trhu vesmírné techniky.

 

 

Adam Čech působí v Analytickém týmu think-tanku Evropské hodnoty