Baltic Dry Index na minimech

Odvětví námořní přepravy se již pátým rokem dostává z hluboké deprese. Příkladem toho je i index BDI (Baltic Dry Index), který již od 18. století sleduje ceny světové námořní přepravy na 23 nejdůležitějších světových obchodních trasách. Po celkem razantním růstu přepravních cen v letech 2006 a 2007 se v roce 2008 obchodníci dočkali na tomto indexu historického maxima 11 793 bodů. Přišla ale hospodářská krize a tučné zisky přepravců vystřídal obrovský propad, kdy index BDI umazal 94% své hodnoty za necelých 6 měsíců. Takový pokles cen v kombinaci s poklesem poptávky po kontejnerové přepravě dostal odvětví námořní přepravy do hluboké deprese, ze které se někteří přepravci i výrobci lodí vzpamatovávají dodnes. To by se ale mělo brzy změnit.

 

 

Obr. 1: BDI 2004 – 2014, zdroj: Baltic Exchange

Vyšší efektivita i více přepravených kontejnerů

Krize naučila přepravce pracovat efektivněji, jelikož ceny za přepravu se stále drží kolem pětiletých minim z roku 2009. Dále začíná výrazně růst i samotný počet nákladních lodí na obchodních trasách, objem odbavovaného zboží a vše naznačuje tomu, že by opět měla začít výrazně růst i cena za přepravu, která je výrazně napojena na americký dolar a komoditní trh. Samotný odhad organizace IMO (International Maritime Organisation), která sdružuje největší mezinárodní lodní společnosti, vypovídá o rýsující se změně trendu a počátku dlouhodobého růstu poptávky po kontejnerové přepravě.

 

Obr. 2: Meziroční změna poptávky po kontejnerové přepravě 2009 – 2016 (roky 2014, 2015 a 2016 = predikce), zdroj: IMO, Colosseum

Další indikátory očekávaného dlouhodobého růstu

Globalizace a technologický pokrok. Námořní doprava je nejen bezpečná a ekonomicky výhodná, ale dnes také zodpovědná za přepravu 90% světového obchodu. Ten se stává rok co rok více mezikontinentálním a společně s celosvětově rostoucí dostupností zboží a snižováním obchodních bariér se vliv námořní dopravy bude navyšovat.

Geopolitická krize Západ – Rusko. Napětí mezi Ruskem a západními státy je nejvyšší od dob Studené války a členské státy EU (včetně ČR) se opět pokouší hledat nové exportní možnosti a minimalizovat tak závislost na ruském trhu. Toto geopolitické napětí se jistě výrazně podepíše na mapě celosvětového obchodu a nemalou změnou by mohl projít právě podíl námořní dopravy na evropském vývozu či dovozu, který by mohl více směřovat namísto kamiony do Ruska, mezikontinentálně loděmi přes Atlantik do jižní Ameriky.

Nové přístavy a nové obchodní cesty. Trh se začíná probouzet a důkazem toho jsou i probíhající investice např. do přístavů ve východní Africe, Turecku, ale také v Barmě, Brazílii či Mexiku. Další téměř dokončenou obrovskou investicí je rozšíření Panamského průplavu, jehož kapacita by se měla od roku 2015 až ztrojnásobit a měl by tak výrazně ovlivnit formu obchodu mezi Dálným východem a USA.

V odvětví námořní přepravy by se tedy po dlouhých pěti letech krize mohlo opět začít blýskat na lepší časy. Za současného stavu vysokých cen rizikových aktiv je investice do firem operujících v tomto průmyslu chytrým a strategickým krokem.