Pololetní zveřejněné výsledky našich dvou největších telekomunikačních operátorů ukazují, že jedinou významnou složkou příjmů, která roste, jsou výnosy z mobilního internetu. V případě O2 rostly tempem 6,6% a tvořily přibližně třetinu z mobilních výnosů. V případě T-Mobilu vzrostl podíl nehlasových mobilních služeb na přibližně 40%. V Německu a ve Skandinávii již došlo k pomyslnému bodu zlomu, kde mobilní data tvoří více jak 50% výnosů na celém trhu. V České republice odhaduji, že k tomu dojde do 3 let. Jakým způsobem si operátoři i nadále zajistí rostoucí příjmy v oblasti mobilního internetu?

Kromě streamingu hudby a videa to mohou být právě chytré náramky, fitness a zdravotní monitory, inteligentní termostaty, ovládání a zapezpečení domu, apod. Výrobci jimi zaplavují trh a podle našeho výzkumu Accenture Digital Consumer 2015 je do 5 let celosvětově bude vlastnit polovina zákazníků (v ČR zhruba pětina). V současné době má přes 70% Čechů potíže s jejich zapojením a používáním a přitom (shodně s celosvětovými výsledky) uvádí snadnost používaní jako rozhodující faktor spokojenosti.

V současnosti by asi jen třetina českých zákazníků volila operátory jako poskytovatele těchto chytrých přístrojů a služeb (oproti 40-50% celosvětově). Větší přednost by měli specializovaní výrobci a poskytovatelé, například výrobci sportovního vybavení v oblasti fitness monitorů nebo dodavatelé energií či bezpečnostní agentury v oblasti ovládání topení, resp. zabezpečení domácnosti.

Podle společnosti IDC bude do 5 let trh tzv. Internetu věcí mít velikost 1.7 biliónů USD, což je přibližně stejně, jako celý telekomunikační trh. Pro masové rozšíření chytrých „věciček“ chybí na trhu důvěryhodný partner, který by z nepřeberného množství digitálních technologických novinek dokázal vybrat ty, které (jak by řekl Steve Jobs) prostě fungují. Pokud je operátoři dokáží nabídnout zákazníkovi pod jednou střechou a značkou, mají šanci prozatím nepříznivé statistiky zvrátit ve svůj prospěch. Budou tak schopni generovat příjmy nejen ze samotného přenosu mobilních dat, ale i z digitálních služeb budoucnosti poskytovaných přímo zákazníkovi.