Publikace pojednává o metodách zlepšení a zefektivnění obchodního jednání a je jednou z prvních, kterou jsem ve svých profesních začátcích četl. Podle autora v ní najdete informace o psychologii prodeje a rozvoji obchodních dovedností. Měli byste se také dozvědět, jaké existují motivace ke koupi a jak je rozpoznat a využít. Tracy také poradí, jak najít vhodného zákazníka a produkt efektivně prezentovat. Dočtete-li až do konce, odměnou Vám bude návod řešení námitek k ceně.
Nic pro obchodníky „ranaře“
I přes jednoznačný název, nečekejte jen jednoduché tipy na to, co říkat a neříkat. Ostatně konkrétní slova jsou pro úspěšný prodej důležitá jen z asi 10%. Nečekejte klasickou příručku pro manažery a obchodníky, byť právě jim je určena. Tracy totiž ve své knize jde hluboko pod povrch klasických manter obchodníků. Popisuje tzv. zákony obchodníka, které na první pohled s prodejem nesouvisí. Ovšem jen zdánlivě. Mohu jen doporučit si je postupem času osvojit.
Autor se nezaměřuje na obchod samotný, ale na to, na kom úspěšný prodej skutečně závisí – na osobnost obchodníka. Žádný falešný úsměv, žádné osvědčené formulky. Tracyho doporučení je prosté a zdánlivě „sluníčkové“. Chce to především – klid, důvěru v úspěch a pozitivní očekávání. A to v obchodu jako v životě.
Autor ve svém textu cílí zejména na získání důvěry druhé strany. A té nátlakem nedosáhnete. Ostatně podle průzkumů jsou určující spíš než konkrétní slova, tón hlasu prodávajícího (ze 40%), pro který je nejlepší právě klid a pozitivní přístup.
Tracy říká: budujte důvěru!
Z jedné Tracyho rady jsem si postupem let dokonce vypěstoval jakýsi reflex či zvyk. Před důležitým jednáním si vždy vybavím úspěšný prodej, do detailu si představím průběh a dobrý výsledek jednání. Tím, že si připomenu pocit po úspěchu, se na jednání začnu těšit a uvolním se. Osvědčilo se mi v praxi několikrát, že pozitivní přístup a víra v úspěch je byť prvním, ale tím nejdůležitějším krokem na cestě k cíli.
A na co byste se měli při každém jednání zaměřit? Lze říci, že půlka Vašich sil by měla jít na budování důvěry a vztahu. Jedna čtvrtina pak na zjištění potřeb druhé strany a druhá na návrh řešení.
Teorie bez praxe
Poměrně zajímavá je také Tracyho teze o zákonu kauzality, tedy souvislost mezi příčinou a následkem a okolnostmi pro ně určujícími. Jeho návod na rozbor obchodního jednání je dle mé zkušenosti naprostá nezbytnost pro každého prodejce, obchodníka a manažera. Analýza toho, jak která událost ovlivnila průběh a výsledek jednání je k nezaplacení. Já sám jsem se díky tomu naučil do jisté míry předjímat reakce klienta a tím také další vývoj jednání.
A jak na to? Zkuste například po úspěšném jednání sám sebe vyzpovídat v anketě a upřímně si odpovědět, proč dotyčný koupil právě od Vás.
Jen teorie
Co mi ale v knize chybí je více příkladů z praxe, názorných ukázek toho, jak která teze je poplatná realitě. Kniha je tedy spíše teoretická, byť z vlastní zkušenosti vím, že pro čtenáře je názornost podobných knih k nezaplacení.
Ale i zde najdete jasná doporučení, a to například:
- Využijte toho, že lidé nakupují, aby se zbavili nespokojenosti
- O ceně jednejte vždy až naposledy
- Nebuďte nervózní z námitek druhé strany. Námitky znamenají zájem a u úspěšného prodeje jich bývá dvojnásobek než u neúspěšného
- Podle ceny se nakupuje, jen když nejsme schopni nabídnout jiné důvody pro koupi. Slevu vytáhněte až jako poslední eso z rukávu
Ať už Vás kniha zaujala či nikoliv, doporučuji všem, co se obchodem zabývají, se dále vzdělávat. Ostatně k dosažení cíle stačí přijít na to, co udělali jiní, aby dosáhli toho, co chcete Vy. Doplňujte tedy znalosti, učte se od zkušenějších, osvojte si základy, principy, různé přístupy – konkrétní slova, formulace, gesta a reakce si už při jednání najdete sami.
Obchod je zčásti umění, zčásti závislost, zčásti nutnost. Mějte odvahu ale i pokoru k tomuto řemeslu a tím i k Vašemu protějšku na druhé straně jednacího stolu. Proč čekat na to až sami poznáte, že „napjatá pozornost je nejvyšší forma lichocení“ a Vašemu klientovi byste ji měli dopřávat vrchovatě, když si o tom můžete v Tracyho knize přečíst.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



