V dnešním recruitmentu jsou stále častější slova používající vojenskou terminologii, slova jako bitva o kandidáta, válka o hi-skilled profesionály, konkurenční boj, někdteré firmy občas předvádějí "ústup do předem připravených pozic".

Zkusme si tuhle symboliku na chvilku vypůjčit a zamyslet se nad budoucností recruitmentu a týmem, který je třeba začít dnespro pozitivní budoucnost stavět.

Ale nejdříve zpět k vojákům. Kdybyste měli dnes budovat armádu, která vyhraje příští konflikt, nebo ještě lépe ukáže protivníkovi nesmyslnost jakékoliv ozbrojené konfrontace, jaké byste do týmu vybrali hrdiny? Ještě nedávno byli prototypem hrdiny "Stallone, Rambo, Schwarzenneger". Svalnatý hrdina, který někam vběhne a nakonec všechny sám silou přemůže. 

Jaké hrdiny však armády verbují dnes?

Podle mě už je stále menší důraz na svaly a větší důraz na mozek, nejnen z pohledu IQ nebo znalostí, ale především z pohledu schopnosti rychlé adaptace, synergií ze zdánlivě nesouvisejících oborů a schopnosti rychlé absorbce nových témat a jejich využití v praxi.

V recruitmentu umím najít hodně paralel, proto mě hodně překvapila akce jedné z velkých full service recruiterských firem, silná především v TEMP byznysu, jejíž české vedení se rozhodlo posílit "permanent placement" a začalo na trhu akvizovat nové kolegy od konkurence. Samo o sobě skvělé rozhodnutí, koupit na trhu dobré lidi.

Bohužel v tomhle konkrétním případě tragicky selhalo. Šéfem "permanent placement" u nich byl zkušený manažer s mnoha lety v oboru, bohužel znalostí aktuálních trendů a řemesla naprosto mimo. A tak vybíral k sobě "Ramba" v oboru.  Tedy recruitery, kteří v minulosti byli úspěšní.

Většinu lidí, kteří se k nim přesunuli znám, o jejich profesní recruiterské budoucnosti však pochybuji. Vesměs to jsou lidé, kteří byli ve stávajících agenturách vyhořelí, nespokojení, cítili větší tlak a menší úspěšnost, proto chuť změnit u nich byla logická. Naneštěstí u většiny nevychází jejich nespokojenost z prostředí firmy, kde byli, ale z prostředí trhu a oboru, na kterém se pohybují. 

Recruiter, který ještě dnes "vystřílí" desítky tisíc měsíčně na inzerci na jobs.cz (wishing and hoping), jeho LinkedIn profil má pod 500 kontaktů a žádnou fotku, o twitteru zatím jen slyšel a při telefonátu pasivnímu kandidátovi má osypky a žaludeční nevolnosti, není prototypem bojovníka, kterého chcete mít vedle sebe v "roce kandidáta", kde bitva o ty nejlepší je stále ostřejší.

Bohužel, přesně tihle lidé k výše uvedené firmě přešli (přetáhli je na nadprůměrný fix - což jim vyhovovalo). Hiring manažer, který byl za celou akci zodpovědný už ve firmě není, "perm" se u nich i po roce potácí v červených číslech bez naděje na zlepšení a management hledá obětní beránky a utahuje stávajícím lidem KPI. 

Jaký je tedy podle mě prototyp bojovníka pro recruitment 2016?

  • adaptabilní osobnost, má radost z nového
  • technologicky zkušený, umí se pohybovat ve virtuálním světě stejně jako v reálném
  • umí si užít recruiterskou "hru" kdy někdy vyhraješ, občas prohraješ
  • nebojí se dělat nové věci a dělat chyby (jen jednou)
  • obchodník duší i tělem (však co jiného recruitment je?)
  • má jasné etické hodnoty a vyzrálou osobnost
  • chce se stále zlepšovat, pracovat na sobě a přirozeně růst 
  • je koučovatelný, tj. naslouchá podnětům a necítí nutnost okamžité sebeobrany 

Je prostě skvělý recruiter, neomylný vyjednavač a výjimečný dotahovač v komunikaci s pasivními kandidáty i náročnými klienty.

Tak pokud takového najdete, je jedno jestli má za sebou 1 rok nebo 10 let zkušeností, berte ho a udělejte vše pro to, aby i on chtěl pracovat s Vámi. 

Pavel