Zprovoznění marockých VRT v 2018 (143 mil. Kč/km)
V červnu 2018 [4] je předpokládaný termín zahájení provozu na 350km nové dvoukolejné elektrifikované vysokorychlostní železniční trati mezi Tangierem a Kenitrou s navazujícím úsekem modernizované trati do Casablancy s provozní rychlosti až 320 km/h, čímž se tak zkrátí daná cesta, z 4:45 hod na 2:10 hod [5]. Z celkových nákladů cca 20 miliard dirhamů (cca 50 miliard Kč) je investováno do infrastruktury cca 10 miliard dirhamů (cca 25 miliard Kč); do železničních zařízení 5,6 miliard dirhamů (cca 14 miliard Kč) a do vozového parku 4,4 miliard dirhamů (cca 11 miliard Kč). Projekt je financován vládou, s 4,8 miliardami dirhamů (cca 12 miliard Kč); francouzskými a evropskými fondy s 1,9 miliard dirhamů (cca 5 miliard Kč) a úvěry ve výši 12,3 miliard dirhamů (cca 30 miliard Kč) [6].

Zprovoznění maďarsko-srbské VRT v 2017 (238 mil. Kč/km)
V listopadu 2015 podepsaly vlády Maďarska a Číny [7] dohodu o vývoji, konstrukci a financování 160km dlouhého maďarského úseku z dvoukolejného elektrifikovaného vysokorychlostního železničního spojení mezi Budapeští a srbským Bělehradem o celkové délce 360km, kterou Čína do dvou let za 1,57 miliard dolarů (38 miliard Kč) zprovozní. 85% (32 miliard Kč) nákladů bude financováno čínskou stranou a 15% (6 miliard Kč) Maďarskem s projektovanou rychlostí 200km/h a provozovanou rychlostí 160km/h.

Ekonomický přínos českých VRT
Kromě zvýšení mobility a komfortu jsou vypočítávány také odhady doby návratnosti investic do VRT. Podle španělské studie [8] z roku 2009 je tato ekonomická návratnost "celkové sítě VRT" v ČR 90 let jejího provozu. A podle české studie [9] z roku 2015 je ukazatel čisté současné hodnoty jen pro "VRT Praha-Brno" ve výši cca -35 mld. Kč (to znamená, že součet nákladů převýšil součet přínosů a je to ekonomicky neefektivní projekt).
Bezpečnostní opatření fyzickou nepřístupností k tratím
S rizikem teroristických útoků v zemích EU postupně se blížící realitě v Izraeli, vzrůstají také požadavky na obdobnou bezpečnost. Kromě bezpečnostních opatření typu speciálních odpadkových košů na nástupištích směřujících explozi, v nich umístěných bomb, vzhůru či zkoušek dveří kolejových vozidel proti explozi uvnitř vozidla pro eliminaci škod a ztrátách na životech v okolí je již i klasickým opatřením zamezení přístupnosti k trati přirozenými nebo umělými překážkami.

U budoucích vysokorychlostních tratí je toto již normalizovanou nezbytností. Ale zabezpečení oplocením v ČR již existujících celostátních evropských tratí o délce 2594km [10] odpovídá cca délce hranic ČR s 2327 km. Přičemž zabezpečení oplocením všech tratí SŽDC, s.o. o délce 9457 km odpovídá prakticky čtyřnásobku délky hranic ČR a tudíž i osminásobné délce plotové konstrukce (při předpokladu jedné plotové konstrukce na každé straně železniční trati).
Přičemž SŽDC, s.o. je navíc také správcem i 6798 železničních mostů, 164 železničních tunelů a 7969 železničních přejezdů [11], které jsou nejcitlivějšími místy celé sítě i jen z hlediska neúmyslných nehod natož případného promyšleného koordinovaného záměrného teroristického činu, kdy jdou způsobit miliardové škody se stovkami obětí s celkem minimálními náklady.
Závěr
Závěrem tak lze konstatovat dvě zjištění. Za prvé, že cca 800km VRT v ČR nemusí být vystavěno až v letech 2030 až 2050 za cca 560 mil. Kč/km, ale existují možnosti jejich výstavby za odhadem cca 250 mil. Kč/km s horizontem do 3 let od zahájení jednání.
A za druhé, že z důvodu zajištění bezpečnosti současných tratí SŽDC, s.o. nepřístupností vlivem umělých či přírodních překážek dosahuje maximálního rozsahu až osminásobku délky hranic ČR, přičemž pokud by ty byly oploceny a vytvořily z ČR gated community (bezpečně uzavřený rezidenční objekt), s obdobnými náklady jako v Maďarsku v roce 2015 (cca 175km za 1,9 miliard Kč [12]), tak by to ČR stálo cca 25 miliard Kč.
Zdroje:
[2] http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/vysokorychlostni-zeleznice-v-cr/
[3] http://www.techmagazin.cz/238
[4] http://www.railjournal.com/index.php/high-speed/moroccan-high-speed-line-to-open-in-june-2018.html
[6] https://en.wikipedia.org/wiki/Kenitra%E2%80%93Tangier_high-speed_rail_line
[8] Miquel Morata Royes: Introduction to high speed railway services in the Czech Republic (2009)
[9] Václav Fučík: Cost benefit analysis of high speed railway line Prague – Brno (2015)
[10] http://www.szdc.cz/o-nas/zeleznice-cr/zeleznicni-sit-v-cr.html
[11] http://www.szdc.cz/web/prejezdy/prejezdy-v-cislech.html
[12] http://www.reuters.com/article/us-europe-migrants-hungary-fence-insight-idUSKCN0RN0FW20150923
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



