Online rozhovor

  Obnovit
Čtenářský dotaz
dobrý den, jsem majitelem malé cestovní kanceláře a mám omezené prostředky na reklamu, poradíte mi, kam nejúčinněji za reklamu investovat ? děkuji za odpověď Alan
p. Hronec
Podle našich zkušeností bych pro vaší firmu vybral z naší nabídky služeb přednostní výpisy na klíčová slova. Tato forma prezentace se při omezeném rozpočtu jeví jako nejefektivnější.
Čtenářský dotaz
dobrý den, jak zajistíte pri planovani kampane dlouhodoby zasah- efektivitu, vim, ze napr. objednanim prednostniho vypisu se velmi casto za par dni tento prednostní výpis stava minulosti, eva
p. Tanner
Bohužel jsem nepochopil co přesně myslíte tím, že se přednostní výpis stává minulostí. Pokud poukazujete na skutečnost, že návštěvnost některých klíčových slov, např. "Chorvatsko" , během roku výrazně kolísá, pak nelze než doporučit řídit se při objednávání kampaní selským rozumem.
Čtenářský dotaz
Kolik unikátních přístupů na web za den na českém internetu je již zajímavých pro reklamu?
p. Hronec
Pokud se ptáte jaké servery jsou zajímavé pro naší firmu z hlediska zastupování, tak je pro nás důležité, aby objem inzerce, který jsme schopni na daném serveru realizovat, byl minimálně 50 tisíc Kč měsíčně. Hodně záleží na cílové skupině uživatelů, kterou je schopen server zasáhnout. Pokud byl váš dotaz směřován spíše s otázkou, na kterých serverech je pro vás jako klienta zajímavé inzerovat, pak hodně záleží na zaměření webu a výslednému poměru výkon-cena. Důležité je si předem zhodnotit kolik lidí, za jakou částku a v jakém oboru chci oslovit. Stejného výsledku mohu dosáhnout jak při kampani na jednom velkém serveru, tak i při seskupení několika menších oborově zaměřených. hronec@internettrading.cz
Čtenářský dotaz
Dobry den, prevadzkujem stranku poskytujucu webhosting a mailhosting, aka je najucinnejsia reklama pre takto predavane elektronicke produkty? Stranka je robena v anglictine. Ako sa co najlepsie zorientovat a ponuknut reklamu aj na zahranicne servere, alebo. do mail. schranok zahranicnych ludi Vopred dakujem za odpoved.
p. Tanner
Prorazit s touto nabídkou do zahraničí bude pro vás asi hodně složité, nicméně vám mohu doporučit nejvetší vyhledávače - Google a Yahoo. Jsme vám schopni zařídit zařazení vašeho odkazu do katalogu Yahoo, a následně pak sponzorované odkazy v pro vás vhodných sekcích. Bannerovou reklamu na Yahoo bych vám moc nedoporučoval, protože si myslím, že je pro váš produkt neúměrně drahá. Na Googlu bych vám doporučil využít online objednávání sponzorovaných odkazů na klíčová slova "adwords", kde si můžete kampaň sám administrovat a nastavovat dle svých potřeb. Google jsme z naší nabídky byli nuceni vyřadit, protože tento portál odmítá spolupráci s agenturami, a pokud byste realizovali kampaň přes naší firmu, vyšla by vás podstatně dráž než, když si kampaň zadáte sami. Nechtěli jsme jít cestou některých firem, které vám nastaví cenu za proklik na polovinu toho, co vám v praxi naúčtují.
Čtenářský dotaz
Dobrý den pánové, předpokládáte pro příští rok nárust cen inter. reklamy? Co říkáte na letošní pozici serveru seznam.cz a jeho zhoršující se podvědomí u zadavatelů reklamy? A teďka k zajímavějším otázkám: a) kdy upřednostnit textovou reklamu před reklamou grafickou? b) komerční maily, jejich účinnost a jak je to s novým zákonem pro rozesílání komer. mailů? c) rozmohlo se nabízení reklamy přes call centra a tím si podle mě hodně firem a serverů uškodilo. I Vaše firma dělá něco podobného a nepřijde mi to profesionální, nemluvě o nabízení inter. reklamy jako kus něčeho. Na call centrech i u Vás co jsem měl možnost se setkat nebyl profesionál, který mi slíbil, že se ozve a neozval. Děkuji za odpověd a přeji firmě IT traiding hodně úspěchu v nadcházejícím roce. Tomáš Pilský
p. Hronec
Otázek je více, proto budu odpovídat v bodech. Pro příští rok očekáváme zvýšení ceny zápisu do katalogů a databází, a garancí prvních stránek. Cena přednostních výpisů je dána předpokládaným počtem zobrazení, a bude se zvyšovat díky růstu návštěvnosti jednotlivých slov a sekcí. Díky růstu návštěvnosti se budou pravděpodobně zvedat i ceny medialní reklamy. Vzhledem k tomu, že Seznam.cz je v současné chvíli náš jediný vážný konkurent, tak jistě tušíte, že bych byl rád, kdyby se jejich pozice u zadavatelů reklamy nadále zhoršovala :-), nicméně jim přeji hodně úspěchů v novém roce. a) Textová reklama je výborná v tom, že při správném výběru slov anebo sekcí zasahuje přesnou cílovou skupinu uživatelů, kteří poptávají vaše výrobky nebo služby. Díky tomu potom vychází u tohoto formátu poměr výkon-cena velmi zajímavě. Pomocí textových odkazů oslovujete klienty v průběhu celého roku, ale nejste schopni oslovit hodně uživatelů v krátkém časovém období. Pokud potřebujete oslovit velkou skupinu lidí v krátkém čase, nezbývá než využít grafické formáty. Na posílení značky nebo produktu se textová reklama moc nehodí a je potřeba využít spíše grafických formátů. b) Jedna ze služeb, které zákazníkům nabízíme je i direct mailing. Průměrná odezva na tento typ reklamy se pohybuje od 5-15% . Pro direct mailing využíváme nabídky jednotlivých serverů, které nám garantují, že takto zaslaná nabídka byla vyžádána. c) V případě osobní návštěvy se vám náš zástupce snaží ušít nabídku na míru. Jeho kolega z call centra postupuje opačně - prodává konkrétní produkt a hledá firmu, která je pro tento produkt vhodná. Při počtech obchodníků se může stát, že některý nereprezentuje naší firmu tak, jak bychom si to i my představovali, ale s tím se bohužel musíme smířit, protože na každém stromě se najdou červivá jablka. Pokud jste měl negativní zkušenost, tak bych se vám chtěl za nás omluvit a poprosit vás, ať to s námi zkusíte znova. Vidím, že jste dal na sebe kontakt, tak vám slibuji, že za vámi pošlu opravdového profesionála :-) Jinak děkuji za přání, nezbývá mi než vám popřát to samé. hronec@internettrading.cz
Čtenářský dotaz
Dobry den. Pred asi mesicem jsme uvedli do provozu novy server zamereny na vyhledavani nejlevnejsiho zbozi mezi eshopy a kamennymi obchody.Rad bych se zeptal na Vas nazor, kolik penez je zapotrebi v tomto pripade investovat do reklamy, aby byla zajistena alespon zakladni prezentace serveru mezi verejnosti. Popr. jake metody k tomu zvolit.
p. Tanner
Nevím, co myslíte základní prezentací a v jakých částkách by se vaše investice do reklamy měla pohybovat. Obecně platí, že čím více peněz za reklamu utratíte, tím je výsledná cena za osloveného uživatele nižší. Je přece jasné, že když je rozpočet na kampaň 10 000 Kč, tak nikdy nedosáhnete takových slev a bonusů od média a agentury, jako když je celkový budget o několik nul větší. Z našeho zboží bych vám doporučil bannery, prodávané na proklik, kdy předem víte, kolik lidí vaše stránky navštíví. Pokud budete chtít upřesnění, nejvhodnější je obrátit se přímo na nás. tanner@internettrading.cz
Čtenářský dotaz
dobrý den, jsem malír obrazu na volne noze a mam vytvorenou virtualni galerii na webovych strankach. Prodavam spis mezi svymi znamymi. Rad bych se prezentoval sirsi internetove populaci a tim se vice zviditelnil. Co mi doporucite? díky za ra du O.
p. Hronec
Nejvhodnější by pro vás pravděpodobně bylo sejít se s některým z našich mediaplannerů, který by vám připravil nabídku přímo na míru. Příprava nabídky vás samozřejmě nic nestojí, a záleží jen na vás, zda našich služeb využijete. Předběžně bych vám doporučil přednostní výpisy na klíčová slova, nicméně hodně záleží na objemu finančních prostředků, které chcete investovat a vašem očekávání, co by takováto kampaň měla splnit. Proto se na nás s důvěrou obraťte, a my vám rádi poradíme. hronec@internettrading.cz
Čtenářský dotaz
Dobry den, nedavno jsem narazil na provizni portal POTENZA (http://www.potenza.cz). Co si o něm myslite? Me se ta myslenka dost libi. V zahranici je podobnych v provozu dost a vsihchni vypadaji spokojene (trade doubler, zanox). Me jako mensiho inzerenta system, kde platim jen za prokliky nebo za odeslanou objednavku z meho e-shopu zaujal. Myslim si ze tu neco podobneho chybelo, protoze servery s vysokou navtsevnosti jsou pro me drahe a platit za imprese na malych pro me ztraci smysl. Ruzne mensi servery se zajimavou cilovou skupinou by takhle i ziskaly vic inzrentu IMO...
p. Tanner
Pro zadavatele se může samozřejmě zdát tato myšlenka zajímavá, nicméně od takovéto reklamy nemůžete očekávat žádné zázraky. Vždy platí zásada - za málo peněz, málo muziky. Pokud vám stačí jen pocit, že někde máte reklamu a nic za ní neplatíte - proč ne. Pokud však chcete opravdu efektivní a úspěšnou kampaň, musíte počítat s tím, že to něco stojí. Z těchto webů není možné čekat ani zlomek ohlasu oproti reklamě na velkých portálech.
Čtenářský dotaz
dobry den, jak v dnesni dobe funguje regionalni cileni? napr. budu chtit oslovit velke podniky nad 1000 zamestnancu v servernich a jiznich Cechach, jakou formu reklamy mi doporucite? RAdek
p. Hronec
Regionálně jsme schopni cílit textové odkazy i některé bannerové formáty. Ne každý server má v současné chvíli reklamní systém uzpůsobený regionálnímu cílení. Pokud se týká banneru, tak máme v nabídce např. full banner, který jsme schopni cílit jak regionálně, tak i oborově, prostřednictvím výměnného bannerového systému Billboard. Tyto bannery jsou účtovány za prokliky. Pravděpodobně bych se podíval na některý ze serverů s ekonomickou tématikou a zároveň regionálním cílením. Konec konců nám kolegové z iHNed.cz avizovali, že by to v příštím roce měli umět. Teoreticky bychom mohli vybrat z naší databáze, která obsahuje v současnosti 140 000 aktivních firem, konkrétní subjekty, které odpovídají zadání. Zatím však tuto službu neděláme.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, který reklamní formát považujete v roce 2004 za nejúčinější? Pokud sledujete vývoj reklamy na českém internetu, dokážete prosím nastínit jaké trendy nás, tedy co se týče reklamních formátů, čekají v budoucnu?
p. Tanner
Těžko říct, jaký formát reklamy je nejúčinnější. Záleží na tom, čeho chcete reklamou docílit. Jiné formáty se hodí pro imageovou reklamu a jiné pro reklamu na produkt. Pokud bych to bral podle počtu prodaných kampaní, určitě je to reklama vázaná na klíčová slova. Určitě se bude navyšovat podíl na celkovém objemu inzerce ze segmentu malých a středních firem, a konec konců dá se očekávat i výrazný nárůst financí od mediálních agentur. Samozřejmě máme připraveno několik zásadních novinek, které bych nerad předem zveřejňoval.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, s jakou přesností dokážete změřit míru konverze? To jest poměr, s jakou se návštěvníci prokliknuvší z reklamy stávají zároveň zákazníky. Jakou dosahují reklamy ve vašich systémech průměrnou míru konverze?
p. Hronec
Odpověď na tuto otázku je složitá. Můžu sice, tak jak to dělá spousta jiných, tvrdit nějaké číslo, ale celkový výsledek je hodně ovlivněn tím, v jakém stavu má klient svoje vlastní webové stránky, na kolik je jeho produkt konkurenceschopný a koneckonců i tím, jaké je jeho postavení na trhu. Navíc hodně záleží na tom, co náš klient prodává. Pokud bude mít obchod s cd nebo dvd, je jasné, že potřebuje co největší počet prokliků za co nejnižší cenu. V případě, že se hodnota produktu, který nabízí pohybuje v řádu miliónů korun, často stačí jedna nebo dvě realizované zakázky a má vystaráno. Například textový odkaz na slovo okna má návštěvnost u nás 10 751 zobrazení za měsíc, a klient za tento textový odkaz bez problémů zaplatí 20 tisíc Kč za tři měsíce, protože tato pozice mu přivede na jeho stránky minimálně 3000 potenciálních zákazníků. Obecně je účinnost přednostních textových odkazů cca. 10% a dá se očekávat, že 20% uživatelů, kteří přes placený odkaz vstoupí na klientovy stránky ho osloví s poptávkou, ovšem to, co náš zákazník zrealizuje, už my nejsme schopni ovlivnit.
Čtenářský dotaz
Zajímalo by mne srovnání s portálem seznam.cz.Tam už téměř neexistuje možnost bezplatného zápisu, ale ten je samozřejmě k ničemu. Když jsem si taqm zakoupil placený zápis s garancí první stránky, zjistil jsem, že první stránka může být "natahovací" a já mohu být na první stránce třeba na 50.pozici. Vy prý exkluzivně zastupujete více českých portálů, takže jste nezávislí, jaké tedy garantujete pozice při vyhledávání a kde?!
p. Tanner
Samozřejmě sledujeme naší konkurenci a hlídáme si, aby naše nabídka byla pro zákazníky zajímavější. U námi prodávané garance první stránky, klientovi garantujeme danou pozici po celou dobu kampaně na několika významných serverech - například Centrum, Idnes, iHNed, Quick, atd.
Čtenářský dotaz
zdravím vás, chtel bych prezentovat sve graficke studio u potencionalnich klientu v zahranici. Stranky mam vicejazycne. Nemam zkusenosti s umistovanim reklamy na netu v zahranici. Doposud jsem vyuzival pro prezentaci svych sluzeb hlavne odborne casopisy. Slysel jsem o vyhotovení elektronických katalogů pro umístění na Internet a take by mne zajimala registrace sestavených Web-stránek v mezinárodních internetových serverech vyhledávání. dekuji za odpoved J.
p. Hronec
Pro tvorbu vašich stránek bych vám doporučil, abyste se podíval po nějaké firmě ve vašem okolí, protože je důležité, abyste měl zajištěný bezproblémový kontakt pro korektury. Jsme schopni vás zvidielnit na Yahoo.com, Yahoo.de a dalších jazykových mutacích, spolupracujeme s Centrum.sk , Zoznam.sk, Onet.pl a dalšími. Ve vašem případě bych doporučil osobní návštěvu některého z mých kolegů, který vám možnosti zahraniční prezentace představí a pomůže vybrat. V případě zájmu se na nás s důvěrou obraťte. hronec@internettrading.cz
Čtenářský dotaz
Zajímal by mne váš názor na stále opakovaný stereotyp, že úspěšnost reklamní kampaně na internetu se dá měřit pouze počtem kliknutí?Podle mne se takto dá zjistit jen malá část skutečné úspěšnosti kampaně. Na inzerát v časopise také nikdo ,,nekliká,, a přitom může být sdělení od reklamního banneru a inzerátu v časopise prakticky identické. Které firmy považujete za hlavní hráče v oblasti zadávání reklamy na internetu? Proč podle vás internetovou reklamu málo využívají výrobci spotřebního zboží? Jak velký vliv na úspěšnost celé internetové kampaně má podle vás zadání reklamy na web, který se zabývá stejným oborem (například mobilními telefony a já vlastním e-shop s tímto zbožím)nebo pokud spustím identickou kampaň například na serveru zabývající se automobily apod.? Myslíte si, že internetová reklama na e-shopy je dostatečná nebo by měla být intenzivnější? A ještě by mne zajímalo, které reklamní formáty se podle vás budou nejvíce rozvíjet? Je výhodnější investovat do bannerů na serverech nebo do placených odkazů ve vyhledávačích? Děkuji za odpovědi
p. Tanner
Samozřejmě hlavně u grafických formátů nemůžeme brát v potaz jen počet kliknutí. Další významný efekt má tato reklama v celkovém posílení povědomí o výrobku či firmě. Toto se dá přirovnat v reklamě v časopisech. Navíc některé reklamní systémy dnes už umožňují sledovat zásah i po skončení reklamní kampaně, kdy evidují všechny uživatele, kteří reklamu viděli a i v časovém horizontu třeba měsíce evidují na stránkách klienta, zda některý z těch, co viděl i po skončení přišel. Navíc přesně tak jak říkáte, reklama není jen o kliknutí. Čím pravidelněji inzerujte, tím více se vryjete do podvědomí uživatelů. Ad spotřební zboží - nemyslím si, že máte úplně pravdu, protože naše firma se orientuje zejména na malé a střední firmy a jen v letošním roce jsme realizovali na tomto segmentu přes 15 000 kampaní. Jestliže budu na serveru o mobilních telefonech inzerovat opravdu akční ceny, tak můžu počítat s velkým úspěchem. Pokud ale budou mít moje telefony problém s konkurenceschopností (cena), je vhodnější inzerovat na webu, který neni takto přímo tématicky zaměřen, a spíš se podívat na cílovou skupinu, například mladí lidé a umístit tuto reklamu třeba do segmentu revue, auto moto, apod. Spousta e-shopů má představu, že jakýkoliv reklamní formát, který nesplní jednu až dvě koruny za proklik je pro ně neúspěšný. Většinou nepracují se skutečností, že uživatel často porovnává cenu na webech, které zná. Myslím si, že málo e-shopů se snaží vybudovat si značku a žijí z představy, že mají supr doménu. Neplatí to samozřejmě všeobecně. Rozvíjet se bude především cílení reklamních formátů, a to jak regionální tak oborové. Doufám, že na výhodnost investice do bannerů nebo placených odkazů jsem odpovídal už níže.
Čtenářský dotaz
dobrý den, pracuji v agenture a vim, ze pri planovani kampani hodnekrat hraji velkou roli osobni vztahy , ktere ovlivni kam prijdou penize klienta, co si o tomto myslite, díky Vl.
p. Hronec
Bohužel máte pravdu. My naštěstí nejsme v situaci, kdybychom pracovali s menším množstvím velkých klientů s daným budgetem. Abychom přesvědčili naše zákazníky, že má smysl na internetu inzerovat, musíme pro ně hledat takové prostory, které jsou pro ně opravdu vhodné a něco jim přinesou. Protože většina našich nových klientů při první návštěvě nepředpokládá, že by na internetu inzerovala, a my je musíme nejdříve přesvědčit.
Čtenářský dotaz
Ještě se zeptám na poněkud osobní dotaz. Jak dlouho se pánové pohybujete v oblasti internetové reklamy? A naváži nyní na tzv. přednostní výpis ve vyhledávačích. Osobně jsem k tomuto typu reklamy poměrně skeptický. Pokud byste to měli shrnout do několika slov. Jaké jsou hlavní výhody a proč vlastně využít tohoto druhu reklamy? A jak se vaše společnost stará o to, aby zmíněná reklama měla úspěch? Zajišťujete pouze prodej nebo nabízíte klientům i další služby po spuštění takovéto kampaně? Jak se dle vašich zkušeností dnes stavějí firmy k internetové reklamě? Nemyslím tím velké společnosti, které zde mají již své zkušenosti, ale menší firmy, které s ní chtějí teprve začít? Možná by to byla otázka spíše pro druhou stranu (tím myslím tyto firmy), ale vy jistě máte také své zkušenosti. Připadá mi totiž, že zejména malé firmy si neuvědomují reklamní potencionál internetové reklamy.
p. Hronec
Internetovou reklamu prodáváme od roku 2001. Hlavní výhoda přednostních výpisů spočívá v tom, že pomocí konkrétních klíčových slov vyspecifikujete přesně ty zákazníky, které chcete oslovit, text odkazu může být na každé slovo jiný a je důležité ho nezanedbávat. Dám Vám příklad - na slovo kuchyně měla první odkaz firma, která si do popisku dala „ luxusní kuchyně" - účinnost na prokliky byla u tohoto odkazu 7%, na druhém místě byla firma, která nabízela návrh, montáž a dopravu v ceně, a tento odkaz měl účinnost 15%. Kontaktoval jsem samozřejmě prvního klienta, jestli by nechtěl odkaz upravit. A on samozřejmě nechtěl, protože prý dělá kuchyně za 150 – 300 tisíc a nechce, aby ho kontaktovali zákazníci s jinou představou o ceně. Rozhodnout o tom, jestli bude reklama účinná, mohou zejména vhodný výběr slov a frází, správně znějící odkaz, kde se hledané slovo zobrazuje v popisku nebo názvu. Zákazník má k dispozici statistiku kampaně a je v trvalém kontaktu s naším media plannerem. Při výběru služby má možnost online zjišťovat předpokládanou návštěvnost podle minulého období , takže má možnost si propočítat na kolik peněz ho oslovený uživatel příjde a zda se mu to vyplatí. Myslím že všeobecná znalost internetu je dnes podstatně dál než v letech kdy jsme začínali . dříve byla spousta firem připojena přes modem , nebo vůbec . Internet je pro naše zákazníky pořád ještě tahák , i když musím říci , že se čím dál častěji setkáváme s tím že přes slovíčko „dáme vás na web“ se snaží prodávat všichni a skoro všechno . Úspěšnost u nových zákazníků se nám pohybuje okolo 20%
Čtenářský dotaz
A ještě jeden dotaz :-) Jak hodnotíte bannerovou reklamu zadanou přímo na server nebo bannerové kampaňe, které využívají systému takzvaných výměnných reklam?Mám na mysli například billobard apod.Jejich efektivnost, finanční náročnost atd.
p. Hronec
Opět je to různé, když má fullbanner na KW clikrate 1,5% tak je to úspěch, spíše to bývá pod 1%, ale když ho zvolíte zároveň s textovým odkazem – takže je na stránce odkaz na vás dvakrát, na banner uživatelé moc nekliknou, ale zvedne se vám o dost úspěšnost textového odkazu. Scycrapper na slovo může mít účinnost i 3,5 % , bannery na HP mívají clikrate hrozivý ale je to kompenzováno počtem zobrazení. Nesmíte také zapomínat na to, že banner má podstatně větší imageovou hodnotu než textový odkaz. Bannery ve výměnné síti mívají clikrate 0,35%, když ho uděláte hodně klikací, my volné prostory na billboardu prodáváme a průměrná hodnota clikrate fullbanneru našich kampaní je 0,15%, protože to, že někdo nabízí „řezání betonu laserem“, osloví podstatně méně uživatelů než banner o tom, že pohledná slečna hledá parťáka . Nevýhoda billboardu je v tom, že dopředu nevíme kde se přesně banner objeví, obrovská výhoda je v tom, že ho můžeme cílit regionálně nebo oborově, podle kategorie webu a skutečnost, že zákazník platí prokliky. Tento formát používají naši klienti většinou jako akci. Zákazník si například může objednat 5000 prokliků na měsíc prosinec v kraji jihomoravském. Příkladem hodně spokojeného zákazníka je můj klient STUDENT AGENCY, kterému běží kampaň ve volných prostorách, a jen z tohoto formátu realizuje měsíčně 30000 prokliků. Ceny se pohybují od 5 tisíc do statisíců.
Související