"Nový zákon sjednocuje přístup v oblasti nemocenského pojištění pro všechny pojištěné osoby: zaměstnance, příslušníky ozbrojených sborů i pro osoby samostatně výdělečně činné. Do výše nemocenského se více promítne výše příjmu, než je tomu v dosavadním systému. Do zákona jsou rovněž zabudovány účinnější prostředky proti zneužívání systému dávek. Strop pro vyměřovací základ zaměstnanců ve výši šedesátinásobku průměrné mzdy v národním hospodářství parlament neschválil, takže systém zachovává nadále strop pouze pro osoby samostatně výdělečně činné," říká Jana Bartyzalová z poradenské společnosti KPMG Česká republika, s.r.o.

Nové kategorie pojištěnců

Pro společníky a jednatele společnosti s ručením omezeným a komanditisty komanditní společnosti bude platit, že již nebudou povinně účastni nemocenského pojištění, obdobně jako je tomu u osob samostatně výdělečně činných. Proto zákon o důchodovém pojištění stanovuje určitou hranici, odkdy budou povinně účastni důchodového pojištění. Zákon o důchodovém pojištění rovněž rozšiřuje okruh samostatně výdělečných osob o osoby činné na základě autorského zákona, které již nebudou mít možnost se na základě prohlášení o nesoustavném výkonu své činnosti vyhnout účasti na důchodovém pojištění.
"Zákon o nemocenském pojištění zavádí nové kategorie pojištěnců - zahraniční zaměstnavatel a zahraniční zaměstnanec a dále smluvní zaměstnavatel a smluvní zaměstnanec. Pokud bude zahraniční zaměstnanec činný v České republice ve prospěch zahraničního zaměstnavatele, který je ze státu, s nímž Česká republika neuzavřela mezinárodní smlouvu o sociálním zabezpečení, pak bude tento zahraniční zaměstnanec dobrovolně účasten na nemocenském pojištění v obdobném režimu jako osoba samostatně výdělečně činná," doplňuje Lenka Fialková z KPMG.
Smluvní zaměstnanec a smluvní zaměstnavatel jsou obdobou ekonomického zaměstnavatele známého z oblasti daně z příjmů. Pokud je zahraniční zaměstnanec zahraničního zaměstnavatele, který je ze státu, s nímž Česká republika neuzavřela mezinárodní smlouvu o sociálním zabezpečení, činný v České republice ve prospěch zaměstnavatele se sídlem na území ČR, pak je tento český zaměstnavatel tzv. smluvním zaměstnavatelem, který odvádí za smluvního zaměstnance pojištění. Vyměřovacím základem smluvního zaměstnance je příjem jemu zúčtovaný smluvním zaměstnavatelem. Pokud mu příjem zúčtovává zahraniční zaměstnavatel a v úhradách od smluvního zaměstnavatele je obsažena i částka za zprostředkování práce smluvního zaměstnance, může částka za zprostředkování činit maximálně čtyřicet procent celkové úhrady částky.

Změny a výjimky

Po 1. lednu 2007 budou platit poloviční sazby penále oproti současným jak pro platby pojistného na sociální zabezpečení, tak pro platby pojistného na všeobecné zdravotní pojištění.
Hlavní principy, na kterých je nový systém nemocenského podle expertů z KPMG od roku 2007 postaven:
Namísto nemocenského, které je doposud poskytováno správou sociálního zabezpečení (u velkých organizací prostřednictvím zaměstnavatele), bude během prvních dvou týdnů pracovní neschopnosti poskytovat náhradu mzdy zaměstnavatel. V průměru bude náhrada mzdy odpovídat dosavadní výši nemocenského. Náhrada mzdy nebude zdaněna a ani z ní nebude placeno pojistné na sociální a na zdravotní pojištění. Zaměstnavatel bude moci zaměstnanci zvýšit náhradu mzdy i nad rámec zákonného minima. Pro zaměstnavatele zaměstnávající zdravotně postižené bude polovinu výdajů spojených s úhradou náhrady mzdy hradit stát.
Část pojistného, kterou na nemocenské pojištění odvádí za zaměstnance zaměstnavatel, bude snížena ze současných 3,3 procenta na 1,4 procenta. Zaměstnavatelé s méně než 26 zaměstnanci budou mít možnost dobrovolně odvádět vyšší pojistné za zaměstnance - 3,3 procenta (současné pojistné). V tom případě jim polovinu vyplacené náhrady mzdy bude refundovat ČSSZ.
Nemocenské bude náležet od patnáctého kalendářního dne nemoci a bude vypláceno ČSSZ, nikoliv zaměstnavatelem. Ruší se proto dělení zaměstnavatelů na organizace a na malé organizace.
Ostatní dávky nemocenského pojištění, jako je peněžitá pomoc v mateřství, ošetřovné, vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství - budou z nemocenského pojištění vypláceny již od prvního kalendářního dne vzniku nároku na tyto dávky. Ministerstvo práce a sociálních věcí zveřejnilo jednoduchou kalkulačku příkladů pro zaměstnavatele na svých webových stránkách www.mpsv.cz.
Změny v oblasti sociálního a zdravotního pojištění a rovněž v oblasti úrazového pojištění přinášejí další novely zákonů, které byly v dubnu schváleny:
Zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákoníku práce (tisk č. 1154). Ten v oblasti pojištění přináší sjednocení vyměřovacího základu pro placení sociálního a zdravotního pojištění s daňovým základem, a to s účinností od 1. ledna 2007. Bude platit zásada, že příjem, který není u zaměstnance osvobozen pro účely placení daní, bude obecně podléhat sociálnímu a zdravotnímu pojištění, s několika výjimkami. Mezi tyto výjimky už například nebude patřit částka ve výši jednoho procenta pořizovací ceny motorového vozidla za kalendářní měsíc, je-li poskytnuto zaměstnavatelem zaměstnanci k používání pro služební i soukromé účely.
Zákon o úrazovém pojištění mění zcela systém úrazového pojištění s účinností od 1. ledna 2008. Od tohoto data už nebude existovat pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo z nemoci z povolání, ale forma sociálního úrazového pojištění s vlastním systémem poskytovaných dávek. Odpovědnost za škodu způsobenou na zdraví pracovním úrazem nebo nemocí z povolání se tak přenese z oblasti pracovněprávní do systému sociálního zabezpečení, a to formou dávek úrazového pojištění. Úrazové pojištění bude provádět Česká správa sociálního zabezpečení, která provádí i jiné druhy sociálního pojištění. Zaměstnavatelé jí budou odvádět pojistné ve stejné výši jako dosud a ČSSZ zajistí v této oblasti stejný režim, který dnes platí v oblasti sociálního pojištění.

Tento článek máteje zdarma.
Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení.
Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články.
HN mini
45 Kč první dva měsíce
Od 3. měsíce 229 Kč
  • Veškerý obsah
  • Bez reklam
  • Mobilní aplikace
HN roční
3290 Kč za rok
2 měsíce zdarma
  • Veškerý obsah
  • Bez reklam
  • Mobilní aplikace