Téma: SPECIÁL: Kauza Martin Roman a Škoda Plzeň
Stojím proti zlu, nemám na výběr, říká byznysmen v maskáčích Jan Veverka o dodávkách tisíců dronů na Ukrajinu
Investor Veverka prodal za stovky milionů podíl v Kiwi. Teď chce poslat deset tisíc dronů Ukrajincům
Na české hory letos dotekly stovky milionů korun. Nejvíce do Špindlerova Mlýna, kde vznikly dvě nové sjezdovky
Škatulata s pozemky ve Špindlu. Od Jaromíra Soukupa putují k bývalému majiteli Slavie
Špindl Jaromíra Soukupa. Mediální boss získal pozemky pod známou sjezdovkou aneb proč je zavřená Hromovka
Svátek lyží i vrcholného byznysu. Co byste měli vědět o Světovém poháru ve Špindlerově Mlýně
Vítkovo impérium vyrostlo i na miliardách od lidí ovládajících plzeňskou Škodovku. Měl mezi nimi být i Martin Roman
Komentář Davida Klimeše: Babiš po pěti letech nájezdů konečně dobyl ČEZ. Beneš se udrží, ale bude dělat premiérovu politiku
Brexit bude pro Británii propad, dlouhodobě ale může mít oproti regulované EU výhodu, říká exšéf ČEZ a současný student Cambridge Martin Roman
Samoorganizující se komuna s názvem ČEZ
Daniel Křetínský oslabuje pozici v průmyslové skupině EP Industries, kterou vybudoval. Jeho podíl ve firmě s miliardovými tržbami klesne na třetinu
Bývalý šéf ČEZ Roman chce školáky učit digitálně. Koupil podíl ve firmě, která vyvíjí vzdělávací aplikace
Chci mít jednu z nejefektivnějších škol na světě, plánuje Martin Roman a radí kantorům, jak mají učit
Plzeňské Škodovce šéfoval už v 29 letech, pak Martin Roman ovládl ČEZ. Teď se drží stranou i kvůli Babišovi
Nejdřív reality a Špindl, potom technologie. Martin Roman potichu rozšiřuje své investice
Vážení čtenáři
Vztahy Andreje Babiše k dalším českým miliardářům
Pražským službám šéfuje bratr Martina Romana. Bez schopností by mě rychle vyprovodili, říká
Policie odložila případ, ve kterém ČEZ koupil a prodal podíl v německých dolech Mibrag
Bývalý šéf firmy ČEZ a současný šéf její dozorčí rady Martin Roman čelí vážnému podezření.
Před příchodem do ČEZ vedl Škodu a jako manažer najatý státem ji připravoval k privatizaci. A firmy, ke kterým nyní přiznal vazby, ji posléze zprostředkovaně ovládly - jak vyplývá z dokumentů MF Dnes. Podle nich ovšem po přestupu do ČEZ angažmá Martina Romana v těchto firmách trvalo. To by znamenalo silný střet zájmů, protože Roman vedl ČEZ a navíc zasedal v dozorčí radě Českých drah. Obě tyto státní firmy dělaly s již privatizovanou Škodou mnohamiliardové obchody.
Zúčastněné firmy:
ČEZ
Státem ovládaná česká energetická jednička. Zastřešuje výrobu a z velké části i distribuci elektřiny v zemi. Dosahuje až padesátimiliardových zisků, desítky miliard odvádí do státního rozpočtu. Zhruba 22 % vlastní zahraniční akcionáři. V čele stál sedm let Martin Roman, ten se přesunul před třemi týdny do čela dozorčí rady.
Škoda Plzeň
Česká strojírenská jednička. Koncem 90. let se po privatizaci dostala do kolapsu, v roce 2000 ji převzal stát a do čela postavil Martina Romana. V letech 2002 a 2003 ji privatizuje vlastnicky neprůhledná skupina Appian. Ta rozprodává provozy, až z původního celku zůstává jen Škoda Transportation, výrobce kolejových vozidel. Tu letos v únoru od Appianu odkoupili Tomáš Krsek, Michal Korecký, Jiří Diviš a Marek Čmejla.
Appian
Skupina, která privatizovala Mosteckou uhelnou a později Škodu Plzeň. Švýcarská prokuratura ji vyšetřuje kvůli podezření z praní špinavých peněz. Zabývaly se jí i české orgány, ale bezvýsledně. Za Appian vystupují Jiří Diviš a Marek Čmejla, kteří se označují jen za najaté manažery. Podle dokumentů MF Dnes se v mateřských společnostech Appianu mezi léty 2004 a 2007 objevují jména Martina Romana, Tomáše Krska, Michala Koreckého a Jiřího Zapletala.