Jako v obdobných soutěžích, které se obracejí k studentům, lze schematicky rozdělit jejich příspěvky do zhruba tří skupin. První se snaží vytěžit svá témata z vlastních zkušeností (zážitky ze třídy či z rodinného života, první milostné zkušenosti a tak podobně). Druhá skupina se zřejmě inspiruje spíše zprostředkovanými zážitky z televize, filmů či z četby. Autoři často umísťují děj do ciziny, píšou o zločinech, o válce – tedy vesměs o věcech a zážitcích, které mohou prožít leda ve své fantazii. K této skupině má nejblíže poměrně oblíbený žánr scifi, pro  nějž ovšem autorům většinou chybějí technické znalosti či dostatečné vzdělání, je to žánr nejvíc ovlivněný četbou či filmem. Ale i v něm někdy mladičký autor může uplatnit svoje názory na svět či své ideály. Při současné úrovni gramotnosti lze říci, že většina lidí je schopna napsat docela slušný text a je velmi obtížné z kratičké prózy usoudit, zda se jedná o skutečný talent, zvláště proto, že v tomto věku mnozí z píšících mají dar mimoděčně napodobit svého oblíbeného autora, který nemusí být lektorovi znám.

            Z předložených prací mě nejvíc zaujaly „Stoly“ Martina Jordána. Je to jediná z próz, která pracuje se sugestivními obrazy, originelními metaforami, má vtip, náladu, nečekanou, téměř parodickou pointu. Pokud se jedná opravdu o originální práci svědčí o autorově talentu.

            I když nejsem velkým stoupencem scifi, povídka Petra Bureše „Odvážný toaster“ mě pobavila. Je to vtipná parodie s hutným dějem a s výbornou pointou.

            Přímo na opačném pólu prózy jsou „Hymny noci“ od Lukáše Berného. Je to klasicky vyprávěný příběh, na němž lze ocenit schopnost kresby prostředí i schopnost vytvořit příběh, byť poněkud naivně konstruovaný.

            Roztomilá je kratičká povídka Magdaleny Rysové „Jako malí“ o bezradné nudě večírků, kde nakonec jediným únikem z prázdnot je opít se. Konfrontace dvou večírků – pořádaných příslušníky nejmladší a nejstarší generace – autorce umožnila vyjádřit svůj názor bez jakéhokoliv moralizování.

            Vtipná je i anekdotická próza „Quo vadis“ od Anity Jírovské o muži, který se vsadil, že dokáže tři dny hrát blázna a nakonec skončí v blázinci, odkud se nejen není s to dostat, ale kde začne opravdu bláznit.

            Ostatní prózy už nepřekračují běžný průměr.

 

                                                                                                Ivan Klíma

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist