Pokud se kdokoli rozhodne investovat do vzdělání, může se obrátit na jednu ze dvou druhů institucí. Jednou jsou školy klasického typu, které poskytují vzdělání jako poslání, a druhé firmy, jež poskytují vzdělávání za účelem tvorby zisku. V prvním případě absolvent očekává jako výsledek spíše certifikát s věhlasným logem univerzity, ve druhém případě spíše získání dovednosti a znalosti.

Rozdíl mezi těmito dvěma druhy vzdělávání spočívá v tom, že první typ vzdělávacích institucí rozhoduje o obsahu i formě studia, zatímco druhý typ se obsahem i formou přizpůsobí studentovi-zákazníkovi. Vše ale nasvědčuje tomu, že se blíží zásadní a kvalitativní změna tohoto klasického schématu.

Vzdělávání ve světě

Jako ve většině oblastí, i ve vzdělávání jsou USA poněkud napřed oproti konzervativní Evropě. Jedna z nejúspěšnějších technologických firem posledních let - Cisco se proslavila svojí vnitrofiremní Cisco Akademií, která je 100% e-learningová. Nic na tom nemění skutečnost, že Cisco kromě péče o růst firemního intelektuálního potenciálu sleduje i další marketingový cíl - růst poptávky po kapacitě internetu. Firma velmi prozíravě předpokládá, že vzdělávání s užitím internetu ve své multimediální podobě značně zvýší požadavky na kapacitu datových přenosů, v nichž je právě Cisco světovým dominantním dodavatelem. Kromě společnosti Cisco však postavilo vnitrofiremní vzdělávání mnoho dalších významných firem - nejen firmy typu Oracle a Microsoft, ale zejména banky a finanční instituce. Vzdělávání elektronickou formou proniká i do dalších běžných oborů.

Situace se ve Spojených státech mění i na "kamenných" univerzitách. Přestaly se stavět odmítavě k e-learningu a opustily postoj "bez osobní komunikace s učitelem to nejde." Přiměla je k tomu konkurence virtuálních univerzit, které poskytují vzdělání výlučně distančně s užitím internetu. Certifikáty z těchto univerzit nabývají velmi rychle na vážnosti. Konkurence virtuálních univerzit však nezná hranic a omezení vzdáleností, angličtina je esperantem, a proto budou muset zrychlit i univerzity v Evropě.


Podstata revoluce ve vzdělávání

Existují dva základní aspekty revoluce ve vzdělávání, které spolu úzce souvisí. Prvním, viditelnějším aspektem je vstup informačních technologií (IT), který umožňuje zásadní revoluční změnu v tom, že se student na libovolném místě v době, kdy on má čas a studuje to, co on potřebuje. Student se neučí v učebně, ale u počítače, a učitelem je program, nejčastěji e-learningový kurz. V USA se však používá častěji pojem distance learning, neboť zahrnuje i elektronickou komunikaci se živým učitelem v domluveném čase. Distanční vzdělávání významně šetří čas a cestovní náklady studentů, je však náročnější na čas učitele, při tvorbě kurzů i při vlastní komunikaci se studenty.

Druhým a méně viditelným aspektem revoluce je změna přístupu ke vzdělávání. Student jako příjemce vzdělávání se více vidí v roli investora a zákazníka.

Správné vzdělání je hlavní zbraň, kterou se dá čelit globální konkurenci. Důraz je zde na slově "správné". Student by měl tedy pečlivěji vážit a vybírat, od koho vzdělání přijme, přičemž výběr se díky internetu řádově zvyšuje. Roste tak řádově konkurence mezi poskytovateli vzdělání.

Jsme na revoluci ve vzdělání připraveni?

Investice do vzdělání jsou riskantní. Úspěšnost se projeví nejdříve za pět let, spíše za deset až patnáct let. Přesto se najde jen málo strategických manažerů, kteří by význam vzdělávání popírali. Naopak většina souhlasí a v dotazníku by vzdělávání dala na jednu z nevyšších priorit.

Většina dnešních manažerů, kteří rozhodují o investicích, však představují generaci, která prošla vzděláním, v němž IT nehrály prakticky žádnou roli. Z toho plyne i jejich postoj k IT vůbec a ve vzdělávání zejména.

V České republice stejně jako na celém světě je podniková sféra v užití IT ve vnitropodnikovém vzdělávání tahounem, jsou zde také významně zastoupeny banky a finanční instituce. Vnitropodnikové vzdělávání se však většinou považuje za interní know-how a bývá předmětem obchodního tajemství, takže se o těchto systémech ví poměrně málo. Propast mezi těmito několika firmami a většinou ostatních je však vysoká.

Efektivní použití e-learningu

Efektivní použití e-learningu nekončí u zhotovení nebo zakoupení několika graficky kurzů a jejich vystavení na intranetu. Má-li vzdělávání zaměstnanců podporovat cíle organizace, musí být zastřešeno informačním systémem, který bývá obecně označován zkratkou LMS (Learning Management System). Na našem trhu je v dnešní době již poměrně slušná řada dodavatelů těchto systémů. Jde jak o společnosti světových jmen, ale i menší české firmy.

Jako první krok bývá vhodné nasadit nenáročný nástroj, který pozvolna zahájí proces plánování, výkonu a kontroly vzdělávání ve firmě. Tento nástroj je pak obecně použitelný i k prosazení nové strategie, nových pravidel, nové prodejní politiky, zkrátka k prosazení změny ve firmě. Takový nástroj uvedla na trh například firma CCA Group pod názvem RAMSES Akademie. Tento jednoduchý software umožňuje pomocí standardního rozhraní realizovat obecné i speciální e-learningové kurzy v kombinaci s klasickým vzděláváním.

Funkční systém podnikového vzdělávání má ještě další předpoklady. Je třeba přidělit odpovědnosti za provozní i koncepční řízení systému, za tvorbu nových kurzů a podobně. Stejně tak je třeba prověřit, zda komunikační infrastruktura organizace snese zátěž v podobě multimediálních kurzů kombinujících soubory datové, zvukové i obrazové.

Navzdory jisté náročnosti přípravy takového systému však příklady domácích i zahraničních společností ukazují, že náklady na vybudování podnikové akademie jsou dobře vynaloženou investicí.

Obecně mezi funkce takového vzdělávacího systému patří:

udržování katalogu kurzů,
přiřazování kurzů jednotlivým zaměstnancům,
evidence chování studentů,
evidence výsledků,
služby studentům,
souhrnné zprávy o činnosti podnikové akademie pro management,
aktivní komunikace s ostatními informačními systémy.

Zdroj: Bankovnictví

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist