Jejich kvalita, náročnost a úroveň výuky se však značně liší. Školy nabízející standardní, ve světě uznávané MBA lze spočítat na prstech jedné ruky. Lze je snadno určit dle mezinárodně platné akreditace.

Snad nejstarší a široce uznávanou akreditací je označení AACSB (Association to Advance Collegiate Schools of Business), která vznikla již v r. 1916 v USA s cílem napomoci uchazečům se v rychle rostoucí nabídce orientovat. Dnes se touto akreditací zaštiťuje asi 453 škol, z toho 17 evropských. Jako protiváha této americké akreditace vznikl v Evropě akreditační systém EQUIS (European Quality Improvement Systém), na který se s žádostí o evaluaci obracejí zejména evropské business školy, ale i americké, které otevírají své pobočky či programy v Evropě.

Kromě těchto, dá se říci nadnárodních akreditací, vznikají akreditační orgány v jednotlivých zemích. Ve Velké Británii je to například AMBA (Association of MBAs) a v České republice CAMBAS (Česká asociace MBA škol). (Tuto akreditaci má v současné době 7 škol na českém trhu - viz též článek v MŘ č. 5/2003, s. 8 - 10.) Všechny tyto akreditace poskytují zájemcům o studium MBA jistou orientaci v nepřehledném trhu.

Je důležité rozlišovat zda daný program je skutečně akreditovaný, tzn. že jeho úroveň je pravidelně hodnocena, či je pouze členem uvedených akreditačních institucí. Pouhé členství nevypovídá a kvalitě programu vůbec nic.

AKREDITACE V ČR

V České republice mají akreditaci AACSB pouze tři MBA programy.
Dva z nich poskytuje CMC Graduate School of Business v Čelákovicích - víkendové MBA ve spolupráci s DePaul University v Chicagu a exekutivní MBA v mezinárodním managementu zakončené diplomem z Thunderbird, The American Graduate School of International Management. Třetím programem s akreditací AACSB je denní studium na US Business School v Praze garantované Rochester Institute of Technology.

Prestižní evropskou akreditaci EQUIS, která před 6 lety vznikla při bruselské EFMD (European Foundation for Management Development) zatím získalo 61 škol. V České republice ji dosud má pouze exekutivní MBA Čelákovické CMC a Thunderbird, jako jediný MBA program v ČR, který dosáhl jak akreditace AACSB, tak EQUIS. Tento program se profiluje silně mezinárodním zaměřením. Téměř polovina účastníků jsou manažeři z jiných zemí než z ČR, např. z USA, Francie, Švýcarska, Ruska, Slovinska, Chorvatska, Slovenska a Řecka. Výuka soustředěná do modulů probíhá nejen v ČR, ale také v pobočkách partnerské univerzity CMC - Thunderbird - ve Francii a v USA.

Britskou akreditaci AMBA mají v ČR čtyři programy, které jsou nabízeny českými vysokými školami ve spolupráci s britskými univerzitami - ČVUT s Sheffield Hallam University, VŠE s Manchester Metropolitan and VUT a Brno Business School - oba prostřednictvím partnerské Nottingham Trent University.

Forma a délka studia

Posuzovat MBA jen podle akreditace nestačí. Je několik dalších faktorů, které musí zájemci či společnosti vysílající svoje klíčové lidi na studium MBA posuzovat. Prvním z nich je vhodnost programu, jeho délka a uspořádání. Nejkratší jsou jednoroční denní programy určené pro mladé a začínající profesionály. Následují intenzivní exekutivní MBA programy vyučované formou většinou týdenních modulů určené pro vrcholový management. Např. exekutivní MBA CMC/Thunderbird trvá pouhých 14 měsíců aniž by účastníci, převážně členové top managementu, museli přerušit své nabité programy.

Pro střední management jsou nejvhodnější part-time MBA programy, zejména víkendové, které jim umožňují zvládat jak školu tak práci a trvají od 20 měsíců (CMC/DePaul) do cca 3 let (britské programy). Další formou studia jsou dálkové programy, v nichž je však značně podceněn význam vzájemné interakce, jak mezi studenty a vyučujícím, tak mezi studenty navzájem.

Standardní MBA programy kladou značný důraz právě na interakci, protože výměna zkušeností a názorů podněcuje diskuse o odlišnostech dopadů a řešení problémů v různých společnostech, různých odvětvích, různých zemích. Navíc, absolventi MBA by neměli být vybaveni pouze znalostmi, ale v praxi si procvičit nejrůznější dovednosti a nástroje jako komunikaci, prezentaci, vyjednávání apod., a vytvořit si tak schopnost pracovat s lidmi nejrůznějších názorů a z odlišných kultur.

KRITÉRIA VÝBĚRU

Podmínky přijetí. Důležitým znakem úrovně studia je samozřejmě náročnost přijímacích požadavků. Absolutním standardem by měl být požadavek ukončeného vysokoškolského studia a ideálně několik let praxe. Zlatokopecké programy přijímající každého, kdo zaplatí, pak bohužel v konečném srovnání na pracovním trhu často pro absolventy znamenají pouze vyhozené peníze. Pro programy probíhající v angličtině je samozřejmě podmínkou vynikající znalost jazyka. Pro většinu škol akreditovaných AACSB je také požadováno složení mezinárodního standardizovaného testu GMAT, jež je určitým měřítkem manažerských schopností.

Profesoři. Přísnost při výběru studentů a kvalifikovaní profesoři s praxí v businessu jsou snad nejdůležitějšími kritérii výběru. Každá třída je jiná a její dynamika je dána právě jejím složením - jaké mají studenti vzdělání a zkušenosti a jak dobrý a připravený je profesor. To je i jedním z klíčových kritérií akreditace. Všichni profesoři by měli mít doktorát a zkušenost s výukou jak na úrovni magisterské, tak postgraduální.

Jednotlivé školy se liší složením profesorského sboru. V programech akreditovaných AACSB v ČR vyučují převážně profesoři z partnerských zahraničních univerzit doplněni o několik českých odborníků, kteří však mají zkušenosti s výukou v zahraničí. Všichni kvalitní profesoři by měli mít též osobní zkušenost s danou látkou z praxe. Nejčastěji působí v poradenství nebo na částečný úvazek v nejrůznějších společnostech, aby měli přímý kontakt s aktuálním světem businessu a mohli tak rozvíjet a aplikovat získané poznatky na svoji akademickou dráhu. Často si potom do své výuky zvou představitele různých firem a přední odborníky v oboru.

Žebříčky. Vynikající pomůckou při vyhledání škol, které udělují titul MBA, jsou nezávislé žebříčky, které sestavují prestižní obchodní deníky či magazíny jako je Business Week, US News & World Report, Financial Times či Wall Street Journal. V žebříčcích se vyhledává podle klíče, zda se jedná o hodnocení business škol obecně, či o konkrétní typ studia (full-time, part-time, executive) a podle oborů specializace (např. mezinárodní management, finance, apod.), které poskytují nejpřesnější srovnání ve smyslu porovnávání jablek s jablky.

Absolventi. V závěrečném stadiu rozhodování, jakou MBA školu zvolit, je dobré se zajímat také o to, jak je daná škola na trhu zavedená, jakou má tradici, kolik má absolventů, jaké je jejich složení a zejména jaké mají po absolutoriu uplatnění v praxi. Profesionální školy rády doporučí a umožní kontakt s absolventy či studenty odpovídající profilu uchazeče, aby se na ně zájemce mohl obrátit s konkrétními otázkami, případně obavami. Názory a zkušenosti jednotlivců, kteří studiem prošli, napoví mnohem více než propagační materiály a inzerce. Další možností je navštívit výuku a setkat se s profesory přímo.

Cena a financování. Pro každého uchazeče je samozřejmě důležitá finanční dostupnost a návratnost studia. Mnozí k ní přistupují jako k zásadní investici ve svém životě, která by měla zajistit nejen jistotu uplatnění, ale i několikanásobnou návratnost v jejich kariéře. Školné v MBA programech se pohybuje od několika desítek tisíc korun v téměř korespondenčních kurzech, po milion korun v nejprestižnějších MBA programech. Většinou je cena poměrně dobrým vodítkem pro hodnocení kvality programů, protože kvalitní profesory není možné zajistit levně.

V oblasti financování MBA se situace v ČR značně zlepšila. Na kvalitní MBA programy začaly nabízet některé banky půjčky. Příkladem je nabídka půjček České spořitelny pro studenty MBA v CMC. Její výše je max. 700 000 Kč se splatností až 10 let. Úročení je velmi příznivé a na překážku ani není, když už má zájemce jiné půjčky, leasing či hypotéku.

Trendy

Po 14 letech existence programů MBA v ČR lze určit několik trendů v této oblasti:

V první řadě je to odklon od denního studia, které bylo velmi populární v první polovině 90. let. Většina současných zájemců vyhledává programy, při kterých může pokračovat ve své práci a okamžitě používat nové poznatky a modely při plnění svých každodenních úkolů.

Druhá polovina 90. let je ve znamení vzestupu zájmu nejen o víkendové, ale hlavně také exekutivní MBA. Mnoho našich manažerů už dosáhlo do té doby nejvyšších příček nejen v českých firmách. Získali též vrcholové pozice v mezinárodních společnostech, které byly dříve doménou zahraničního managementu. Navíc, spousta manažerů stále více cestuje a nachází uplatnění v zahraničí. Např. pouze 70 % z 375 absolventů CMC z 27 zemí žije a pracuje v ČR a na Slovensku. Zbývajících 30 % včetně mnohých Čechů a Slováků našlo uplatnění v zahraničí - nejvíce v USA (12 %), v Německu (5 %) a dále ve Francii, Rusku, Velké Británii, Španělsku, Singapuru, Libanonu a v dalších zemích. Z tohoto důvodu je také pro zájemce z ČR stále důležitější, která škola diplom vystavuje a jestli je mezinárodně uznávaný.

Výrazným trendem je také změna financování studia MBA, resp. posun od financování firmami v part-time programech. Ještě před čtyřmi lety bylo cca 90 % studentů ve víkendových programem podporováno firmami. V současné době téměř 50 % studentů si hradí víkendové studium sami. Oproti tomu, exekutivní MBA zůstává nadále z asi 90% financováno zaměstnavateli. Jedním z vysvětlení, které se nabízí je, že MBA je na úrovni těchto vrcholových manažerů formou benefitu. U víkendového studia a samoplátců se také daří nacházet partnery, kteří si jsou vědomi hodnoty studia MBA pro mladé lidi a kteří jsou schopni a ochotni je ve studiu podpořit formou částečných stipendií nabízených prostřednictvím některých škol.

Do budoucna lze předpokládat, že poptávka po tomto typu vzdělávání v ČR poroste, neboť titul MBA bude pro některé pozice nezbytným předpokladem kariérního růstu v rozšířené Evropě i ve světě. Příštích pět až deset let proto bude obdobím růstu a zdokonalování MBA programů a škol,které je nabízejí.Dojde též k užšímu propojování škol z různých zemí a bude se dál rozvíjet nastupující trend: absolvovat část studia či některé moduly v zahraničí.

Director of Weekend MBA, CMC Graduate School of Business, Čelákovice

Zdroj: Moderní řízení 2/2004

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist