Auto z druhé ruky

Také v případě nákupu ojetého automobilu má kupující nárok na poskytnutí záruční doby. Ta je podle občanského zákoníku, konkrétně paragrafu 626, dlouhá stejně jako u nových výrobků - 24 měsíců od převzetí vozu kupujícím. Po vzájemné dohodě sice může být zkrácena, v každém případě ale musí trvat minimálně rok.

Na druhou stranu se záruka u použitého auta (stejně jako u dalších použitých výrobků) nevztahuje na vady - jak praví zákon - "odpovídající míře používání nebo opotřebení", které mělo už v době nákupu. Jestliže ale stav vozu při převzetí neodpovídá jeho popisu v kupní smlouvě a kupující o tom nevěděl, může žádat o nápravu, slevu nebo od smlouvy odstoupit. "Na základě informací, které od klientů v poradnách získáváme, se skutečně zdá, že někteří prodávající neplní vůči spotřebitelům dostatečně svou informační povinnost," upozorňuje předseda Sdružení obrany spotřebitelů František Lobovský. "Spotřebitel často není dostatečně informován o skutečných vlastnostech použitého zboží, které hodlá koupit. Někdy bývá informován jakýmsi všezahrnujícím způsobem, kdy mu prodávající dá podepsat prohlášení, že byl seznámen se stavem a vlastnostmi vozidla. Někdy se přitom vada projeví bezprostředně po převzetí ojetého automobilu, i v těchto případech se spotřebitelé obtížně domáhají svého práva.

Velmi obtížně řešitelným problémem spotřebitelů je situace, kdy ojeté vozidlo koupí na leasingovou smlouvu, ve které není žádným způsobem - a nebo jen zcela mlhavě a nedůsledně - řešen postup při uplatnění reklamace. Spotřebitel při nákupu ojetého vozu na leasing často zcela ztratí možnost zbavit se poruchového vozidla odstoupením od kupní smlouvy," vysvětluje František Lobovský.

U ojetých (ale i nových) vozů se mohou projevit i často se opakující vady, které jsou stále znovu reklamovány i po několikeré opravě. Může jít také o vady obtížněji průkazné - například špatné startování za mrazu. Charakter vady může posoudit specializovaná zkušebna nebo soudní znalec.

"Pokud se spotřebitel cítí poškozen nevstřícným postojem prodávajícího, má právo obrátit se na soud a soudní cestou se práva domoci," připomíná Lobovský.

V době rostoucích krádeží vozů a neutuchající zločinnosti je navíc velmi důležité zdůraznit ve smlouvě garance na takzvané právní vady. V praxi jde o záruku, že auto není kradené (stejně jako jeho důležité součásti, například motor či karosérie), nebyly u něj neoprávněně změněna čísla motoru či karosérie, není předmětem leasingu ani součástí jiného věcného břemene, neúčastnilo se trestné činnosti, má garantovanou historii a podobně. Tato záruka by měla platit po celou životnost vozu a v případě zjištění problémů v této části smlouvy by se měl prodávající zaručit za vrácení celé částky (a to v každém případě, tedy i když je vám například auto úředně zabaveno) plus možných dalších nákladů vycházejících z nedodržení smlouvy v tomto bodě. Na případné nesrovnalosti totiž obvykle nemusíte přijít sami, ale můžete je zjistit, až když vám třeba policie v některé cizí zemi zabaví vůz jako kradený. V takovém případě byste přišli o auto bez náhrady, nějak se musíte dostat i se zavazadly domů a navíc často v této situaci potřebujete i hotel nebo dokonce službu právníka, protože můžete figurovat jako podezřelí.

Jestliže se prodávající zdráhá poskytnout záruku na právní vady, platí jediná rada - nechat vyhlídnuté auto být a rychle jít jinam. Riziko je totiž příliš velké.

Při nákupu ojetin pamatujte: různé značky mají různé ceny oprav

Při nákupu auta, a hlavně pak ojetého, byste měli počítat s tím, že dříve či později bude potřebovat nějaké opravy, na něž se záruky nevztahují. Ceny servisních prací v autorizovaných servisech přitom nejsou zrovna nejlevnější, takže je dobré věnovat i tomuto problému velkou pozornost. Různé značky totiž mají u svých autorizovaných servisů různé tarify. Ty se navíc mohou lišit i v závislosti na druhu prováděné opravy či dokonce regionu, ve kterém oprava probíhá. Rozdíl přitom může dosahovat i několika stovek korun za hodinu.

info
Značka - Rozsah cen servisních prací za jednu hodinu *
Audi - Nejnižší sazba činí 647 Kč, nejvyšší sazba pak 1331 Kč.
Hyundai - Cena se liší podle místa a druhu práce. Pohybuje se od 300 do 600 Kč
Renault - Motorové práce 305 - 732 Kč, karosářské práce 366 - 854 Kč
Land Rover - Jednotná cena na vše je 893 Kč
Kia - Rozmezí cen mezi 250 - 480 Kč
Peugeot - Mechanické práce: 366 - 671 Kč, karosářské práce: 523 - 787 Kč, lakýrnické práce: 517 - 908 Kč
Ford - Mechanické práce: 464 - 670, průměr: 570 Kč. Karosářské práce: 543 - 927, průměr: 704 Kč. Elektrikářské práce: 480 - 800, průměr: 660 Kč. Diagnostické práce: 550 - 1000, průměr: 780 Kč.
Fiat - Mechanické a elektrikářské práce: 451 Kč, karosářská práce 500 Kč
Saab - Cenová sazba u autorizovaného zástupce je 880 Kč
Volvo - Mechanické práce 730 - 1000 Kč. Elektrické práce 730 - 1100 Kč. Klempířské / lakýrnické práce 610 1300 Kč.
Nissan - Cena se liší v závislosti na lokalitě dealera a pohybuje se od 350 do 500 Kč.
Chrysler a Jeep - Cena karosářské práce je 1098 korun, práce na laku za 1464 korun
Mercedes - Průměr v celé ČR je 1255 Kč pro osobní automobily.
Volkswagen - Rozmezí cen mezi 427 - 1006 Kč
Seat - Rozmezí cen mezi 366 - 719 Kč
Opel - Informativní rozpětí činí od 390 Kč do 700 Kč podle regionu.
Citro¨en - Rozsah cen se liší dle regionu. Základní sazba 250 - 540 Kč, vysoce kvalifikovaná práce 270 - 560 Kč, karosářská cca 450 Kč
Škoda - U modelu Fabia jsou sazby v autorizovaných servisech Škoda Auto v ČR v průměru zhruba 440 Kč u mechanických prací, 490 Kč u klempířských prací a 510 Kč u lakýrnických prací.
* Všechny ceny jsou uvedeny včetně DPH. Jde o částky orientační, které se v servisech mohou mírně lišit.

info
Co je dobré vědět před koupí ojetého vozu o záruce:

- Záruka na ojetý automobil je stejně dlouhá jako na nový, 24 měsíců. Zkrátit ji lze jen se souhlasem obou stran, ne však na méně než jeden rok.

- Záruka se nevztahuje na vady "odpovídající míře používání nebo opotřebení", jaké vykazoval vůz v době nákupu.

- Jestliže stav automobilu po převzetí kupujícím neodpovídá jeho popisu v kupní smlouvě, může kupující (pakliže o tom předem nevěděl) žádat prodávajícího o nápravu, případně od smlouvy odstoupit.

- Problémy se skrytými či často se opakujícími vadami může posoudit specializovaná zkušebna nebo soudní znalec.

- Pokud se spotřebitel cítí poškozen nevstřícným postojem prodávajícího, může se obrátit na soud.

- Při nákupu auta na leasing je dobré zajistit možnost reklamace i v leasingové smlouvě.

- V kupní smlouvě by měla být ošetřena i záruka na takzvané právní vady. Jde o záruku prodávajícího, že auto není kradené, stejně jako jeho důležité části (motor, karosérie a podobně), že není předmětem leasingu nebo součástí jiného věcného břemene, neúčastnilo se trestné činnosti, má garantovanou historii a tak dále. Tato záruka by měla platit po celou životnost vozu a prodávající by se v ní měl zaručit vrácením celé zaplacené částky, případně i dalších nákladů vzniklých v důsledku právních vad auta.

- Odmítá-li prodávající poskytnout záruku na právní vady, v žádném případě auto nekupujte, je to příliš velké riziko!