Auto z druhé ruky
Také v případě nákupu ojetého automobilu má kupující nárok na poskytnutí záruční doby. Ta je podle občanského zákoníku, konkrétně paragrafu 626, dlouhá stejně jako u nových výrobků - 24 měsíců od převzetí vozu kupujícím. Po vzájemné dohodě sice může být zkrácena, v každém případě ale musí trvat minimálně rok.
Na druhou stranu se záruka u použitého auta (stejně jako u dalších použitých výrobků) nevztahuje na vady - jak praví zákon - "odpovídající míře používání nebo opotřebení", které mělo už v době nákupu. Jestliže ale stav vozu při převzetí neodpovídá jeho popisu v kupní smlouvě a kupující o tom nevěděl, může žádat o nápravu, slevu nebo od smlouvy odstoupit. "Na základě informací, které od klientů v poradnách získáváme, se skutečně zdá, že někteří prodávající neplní vůči spotřebitelům dostatečně svou informační povinnost," upozorňuje předseda Sdružení obrany spotřebitelů František Lobovský. "Spotřebitel často není dostatečně informován o skutečných vlastnostech použitého zboží, které hodlá koupit. Někdy bývá informován jakýmsi všezahrnujícím způsobem, kdy mu prodávající dá podepsat prohlášení, že byl seznámen se stavem a vlastnostmi vozidla. Někdy se přitom vada projeví bezprostředně po převzetí ojetého automobilu, i v těchto případech se spotřebitelé obtížně domáhají svého práva.
Velmi obtížně řešitelným problémem spotřebitelů je situace, kdy ojeté vozidlo koupí na leasingovou smlouvu, ve které není žádným způsobem - a nebo jen zcela mlhavě a nedůsledně - řešen postup při uplatnění reklamace. Spotřebitel při nákupu ojetého vozu na leasing často zcela ztratí možnost zbavit se poruchového vozidla odstoupením od kupní smlouvy," vysvětluje František Lobovský.
U ojetých (ale i nových) vozů se mohou projevit i často se opakující vady, které jsou stále znovu reklamovány i po několikeré opravě. Může jít také o vady obtížněji průkazné - například špatné startování za mrazu. Charakter vady může posoudit specializovaná zkušebna nebo soudní znalec.
"Pokud se spotřebitel cítí poškozen nevstřícným postojem prodávajícího, má právo obrátit se na soud a soudní cestou se práva domoci," připomíná Lobovský.
V době rostoucích krádeží vozů a neutuchající zločinnosti je navíc velmi důležité zdůraznit ve smlouvě garance na takzvané právní vady. V praxi jde o záruku, že auto není kradené (stejně jako jeho důležité součásti, například motor či karosérie), nebyly u něj neoprávněně změněna čísla motoru či karosérie, není předmětem leasingu ani součástí jiného věcného břemene, neúčastnilo se trestné činnosti, má garantovanou historii a podobně. Tato záruka by měla platit po celou životnost vozu a v případě zjištění problémů v této části smlouvy by se měl prodávající zaručit za vrácení celé částky (a to v každém případě, tedy i když je vám například auto úředně zabaveno) plus možných dalších nákladů vycházejících z nedodržení smlouvy v tomto bodě. Na případné nesrovnalosti totiž obvykle nemusíte přijít sami, ale můžete je zjistit, až když vám třeba policie v některé cizí zemi zabaví vůz jako kradený. V takovém případě byste přišli o auto bez náhrady, nějak se musíte dostat i se zavazadly domů a navíc často v této situaci potřebujete i hotel nebo dokonce službu právníka, protože můžete figurovat jako podezřelí.
Jestliže se prodávající zdráhá poskytnout záruku na právní vady, platí jediná rada - nechat vyhlídnuté auto být a rychle jít jinam. Riziko je totiž příliš velké.
Při nákupu ojetin pamatujte: různé značky mají různé ceny oprav
Při nákupu auta, a hlavně pak ojetého, byste měli počítat s tím, že dříve či později bude potřebovat nějaké opravy, na něž se záruky nevztahují. Ceny servisních prací v autorizovaných servisech přitom nejsou zrovna nejlevnější, takže je dobré věnovat i tomuto problému velkou pozornost. Různé značky totiž mají u svých autorizovaných servisů různé tarify. Ty se navíc mohou lišit i v závislosti na druhu prováděné opravy či dokonce regionu, ve kterém oprava probíhá. Rozdíl přitom může dosahovat i několika stovek korun za hodinu.
info
Značka - Rozsah cen servisních prací za jednu hodinu *
Audi - Nejnižší sazba činí 647 Kč, nejvyšší sazba pak 1331 Kč.
Hyundai - Cena se liší podle místa a druhu práce. Pohybuje se od 300 do 600 Kč
Renault - Motorové práce 305 - 732 Kč, karosářské práce 366 - 854 Kč
Land Rover - Jednotná cena na vše je 893 Kč
Kia - Rozmezí cen mezi 250 - 480 Kč
Peugeot - Mechanické práce: 366 - 671 Kč, karosářské práce: 523 - 787 Kč, lakýrnické práce: 517 - 908 Kč
Ford - Mechanické práce: 464 - 670, průměr: 570 Kč. Karosářské práce: 543 - 927, průměr: 704 Kč. Elektrikářské práce: 480 - 800, průměr: 660 Kč. Diagnostické práce: 550 - 1000, průměr: 780 Kč.
Fiat - Mechanické a elektrikářské práce: 451 Kč, karosářská práce 500 Kč
Saab - Cenová sazba u autorizovaného zástupce je 880 Kč
Volvo - Mechanické práce 730 - 1000 Kč. Elektrické práce 730 - 1100 Kč. Klempířské / lakýrnické práce 610 1300 Kč.
Nissan - Cena se liší v závislosti na lokalitě dealera a pohybuje se od 350 do 500 Kč.
Chrysler a Jeep - Cena karosářské práce je 1098 korun, práce na laku za 1464 korun
Mercedes - Průměr v celé ČR je 1255 Kč pro osobní automobily.
Volkswagen - Rozmezí cen mezi 427 - 1006 Kč
Seat - Rozmezí cen mezi 366 - 719 Kč
Opel - Informativní rozpětí činí od 390 Kč do 700 Kč podle regionu.
Citro¨en - Rozsah cen se liší dle regionu. Základní sazba 250 - 540 Kč, vysoce kvalifikovaná práce 270 - 560 Kč, karosářská cca 450 Kč
Škoda - U modelu Fabia jsou sazby v autorizovaných servisech Škoda Auto v ČR v průměru zhruba 440 Kč u mechanických prací, 490 Kč u klempířských prací a 510 Kč u lakýrnických prací.
* Všechny ceny jsou uvedeny včetně DPH. Jde o částky orientační, které se v servisech mohou mírně lišit.
info
Co je dobré vědět před koupí ojetého vozu o záruce:
- Záruka na ojetý automobil je stejně dlouhá jako na nový, 24 měsíců. Zkrátit ji lze jen se souhlasem obou stran, ne však na méně než jeden rok.
- Záruka se nevztahuje na vady "odpovídající míře používání nebo opotřebení", jaké vykazoval vůz v době nákupu.
- Jestliže stav automobilu po převzetí kupujícím neodpovídá jeho popisu v kupní smlouvě, může kupující (pakliže o tom předem nevěděl) žádat prodávajícího o nápravu, případně od smlouvy odstoupit.
- Problémy se skrytými či často se opakujícími vadami může posoudit specializovaná zkušebna nebo soudní znalec.
- Pokud se spotřebitel cítí poškozen nevstřícným postojem prodávajícího, může se obrátit na soud.
- Při nákupu auta na leasing je dobré zajistit možnost reklamace i v leasingové smlouvě.
- V kupní smlouvě by měla být ošetřena i záruka na takzvané právní vady. Jde o záruku prodávajícího, že auto není kradené, stejně jako jeho důležité části (motor, karosérie a podobně), že není předmětem leasingu nebo součástí jiného věcného břemene, neúčastnilo se trestné činnosti, má garantovanou historii a tak dále. Tato záruka by měla platit po celou životnost vozu a prodávající by se v ní měl zaručit vrácením celé zaplacené částky, případně i dalších nákladů vzniklých v důsledku právních vad auta.
- Odmítá-li prodávající poskytnout záruku na právní vady, v žádném případě auto nekupujte, je to příliš velké riziko!
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



