Jakou roli budou hrát nové členské země EU?
Role Číny a možnosti nových členských zemí EU
K tomuto se dá jen dodat, že hospodářskou expanzi ČLR, jejíž součástí je rozvoj tamního ocelářství a rozsáhlé čínské nákupy ocelového šrotu všude, kde se dá, neregistrují jenom v Německu. Je nutno vidět, že česká ekonomika je s německou úzce spojena, a že výkyvy směrem nahoru a dolů v SRN se rychle a citelně přenášejí i k nám. A čínský ocelářský boom se u nás kromě toho projevuje i přímo.
Loňská světová výroba surové oceli podle údajů z února 2004 představovala 964 mil. tun, z toho v Číně 220 mil. tun. Přestože se letos očekává překonání rekordní hranice 1 mld. tun ve světové výrobě surové oceli, oceli je málo a je drahá. Na zvýšení výroby se bude podílet zvláště Asie a především Čína, kde se prognózuje výroba 260 mil. tun na rok 2004 (a spotřeba 293 mil. tun) a 290 mil. tun v roce 2005. Pokud se čínská ekonomika nepřehřeje, očekává se, že v roce 2007 vyrobí 320 mil. tun, při světové výrobě 1,14 mld. tun. Zatímco v letech 1996 - 2000 stoupala čínská výroba oceli tempem 6,8 mil. tun ročně, od roku 2000 stoupá tempem ca. 33 mil. tun ročně! Předpoklady k tomu vytváří čínská spotřeba oceli na obyvatele a rok pouze 210 kg proti průmyslovým zemím 400 až 860 kg, když Čína se stává "dílnou světa". Přitom spotřeba na obyvatele v ostatní Asii je 80 kg a v Indii pouze 36 kg. Čínský hlad po oceli neuspokojí ani předpokládaný dovoz asi 40 mil. tun oceli a mnoha milionů tun železného šrotu v letošním roce.
Příznivým dopadem tohoto vývoje a realizace inovací byla konsolidace světového a především evropského ocelářství. Koncem roku 2003 se v Top Twelve, dvanáctce největších světových výrobců oceli, nacházelo 5 evropských v čele se skupinou Arcelor s produkcí 42,8 mil. tun (z toho 39,5 mil. tun v Evropě), dále LNM s 41,4 mil. tun (z toho 15,2 mil. tun v Evropě), 7. je Corus, 9. je ThyssenKrupp a 11. je Riva. Podnik Baoshan (největší ocelárna v ČLR) je s 19,9 mil. tun na šestém místě.
Stíny čínského boomu
Velká potřeba oceli v Číně nicméně také zostřila situaci na mezinárodních trzích surovin - najmě nedostatek železné rudy, uhlí, koksu a šrotu - ale vyvolala i nedostatek lodního prostoru a ceny vyšší až o 400 %. Cena rudy, např. Carajas Fine z Brazílie, se od roku 1999 zvedla téměř o 40 %. Světové ceny uhlí se od roku 2002 zvýšily o 100 % a vůbec nejvýše se zvedly ceny čínského koksu, které se od ledna 2000 zvýšily na osminásobek a činí dnes 400 až 500 USD za tunu. Protože zhruba 42 % světové produkce oceli se vyrábí ze šrotu, vyvolala čínská poptávka od července minulého roku zvýšení ceny šrotu o 100 %, až na téměř 230 EUR/t. V březnu 2004 však došlo ke zklidnění cenového vývoje. Mírnější vývoj měl trh slitinových kovů pro nerezavějící oceli, kde se ceny chromu, niklu a molybdenu zvýšily od roku 2000 zhruba o 20 %.
I se započtením příznivého směnného kurzu eura k dolaru je výsledkem zvýšení cen surové oceli proti lednu roku 1997 (1/1997 = 100) až o 45 % (2/2004 = 145), proti prosinci roku 2001 (12/2001 = 67) dokonce o 120 %, které zahrnuje i vyšší cenu energie, podílející na ceně celou čtvrtinou.
Vývoj a výhledy ocelářství v Německu
Co znamená tento vývoj pro oceláře s přihlédnutím k okruhům nejvýznamnějších spotřebitelů v Německu?
V automobilovém průmyslu, u největšího obchodního partnera oceláren, jenž spotřebovává zhruba 30 % jejich produkce německé oceli, budou dopady po změně modelů koncem roku 2003 známy až v nejbližších dnech. Protože prodej oceli výrobcům automobilů se odehrává na základě dlouhodobých smluv, půjde zvýšení ceny zpravidla na úkor nižšího zisku oceláren, avšak s očekáváním vyššího odbytu užitkových vozidel asi o 4 %. U osobních vozidel, kde neustále klesá hmotnost vozidel, se přitom vychází z průměrné netto spotřeby oceli 670 kg na vůz s průměrnou cenou 100 EUR/t v EU.
Ve stavebnictví s podílem odbytu asi 15 % se očekává v nejlepším případě stagnace; u ocelových konstrukcí slabé oživení. Ve strojírenství s podílem 14 % se navzdory nižším cenám exportu vlivem slabého dolaru očekává větší prodej a vyšší export asi o 5 %. Subdodavatelské obory počítají u oceli na povrchové úpravy, výkovky, lisované a stříhané díly se zlepšením odbytu. Trh trubek a rour s 10 % podílem oceli profituje z vyšších cen ropy a plynu, ze staveb linií a z historicky nejvyššího počtu vrtů. Očekává se zvýšení prodeje o 6 %.
Prognóza výroby surové oceli předpokládá zvýšení o 3,3 % proti roku 2003 na 46 mil. tun, tedy na úroveň, které nebylo již 4 roky dosaženo. V prvním čtvrtletí 2004 získaly ocelárny o 18,6 % více objednávek a oceli se zpracovalo o 2,5 % více proti stejnému období roku 2003. Nebýt slabé konjunktury ve stavebnictví překročil by růst 3 %.
Tabulka - Výroba oceli v milionech tun Německo, EU 15, Svět
Vliv rozšíření EU
Po 1. květnu 2004 se EU rozšířila. Co to bude znamenat pro ocelářství? Trh bývalé unijní "patnáctky"( zde dále: EU 15) se 379,4 mil. obyvateli a výrobou 160,3 mil. t surové oceli se rozroste o EU 10 se 75,2 mil. obyvateli a 23,6 mil. t oceli na EU 25 se 454,6 mil. obyvatel a výrobou 183,9 mil. t oceli. Vzroste i relativní váha ocelářství v hospodářství EU. Zatímco v Německu se výroba oceli podílí na průmyslové výrobě pouhými 2 %, v ČR a Polsku je to kolem 5 %. Významné ocelářské země Polsko, ČR, Slovensko a Maďarsko budou mít v EU 25 20 % hlasů; z toho dovozují němečtí oceláři, že pomohou při rozhodování o udržení konkurenceschopnosti evropského těžkého průmyslu.
Do EU vstoupily nové země (zde dále: EU 10) s výrobní kapacitou kolem 28 mil. tun surové oceli, z níž 90 % představuje Polsko, ČR, Slovensko a Maďarsko, a která od roku 1989 klesla o 20 mil. tun. Výroba surové oceli dosáhla v roce 2003 cca 15 % výroby v EU 15. Využití kapacit se v EU 10 pohybuje kolem 85 % oproti 90 % v Německu; s ostatními zeměmi EU je srovnatelné. Produktivita na zaměstnance je v Německu ca. 600 t/r, zatímco v EU 10 jen cca 250 t/r. To naznačuje výraznou potřebu modernizace a racionalizace. Naproti tomu mají nové země nízký podíl mzdových nákladů na tunu oceli, mezi 16 EUR/t (Slovensko) a 50 EUR/t (Polsko), zatímco v Německu je to 84 EUR/t.
Co lze očekávat?
Někteří výrobci oceli v Německu a v dalších zemích EU 15 se obávají, že nízkou spotřebu oceli na obyvatele v zemích EU 10 budou nové země vyrovnávat bez nich. V nových zemích byla loni spotřeba oceli na obyvatele cca. 290 kg (v Polsku jen cca 210 kg) proti EU se 410 kg a Německu se 460 kg. Německý automobilový průmysl a strojírenství jako příjemci subdodávek naproti tomu přijímají rozšíření kladně. Poroste totiž poptávka nových zemí po vysoce jakostních ocelích protože se zvyšují nároky zpracovatelů na materiál a německé ocelárny zůstanou nejvýznamnějším dodavatelem plochých výrobků ze špičkových ocelí, pro jejichž výrobu zde chybí technické vybavení, inovace a zkušenosti.
Nové země jsou pro bývalou EU 15 i významným vývozcem šrotu. Navíc díky tradičním kontaktům na Rusko a Ukrajinu představují dobrou možnost zprostředkování a reexportu surovin jako je železná ruda, feroslitiny, uhlí a surové oceli pro další zpracování.
I když existují kritické hlasy vůči omezení v obchodě přechodným obdobím a míře subvencí, nabízí rozšíření EU více možností než rizik. Za větší problém německého ocelářství označil profesor Ameling vlastní německou energetickou politiku, nové zdražení energie a dopady nového zákona o obnovitelných energiích. Jeho existenci považují nejen oceláři ale i rada odborníků z německých univerzit, ustavená německou vládou, za nadbytečnou v případě dobře fungujícího obchodu s emisními kvótami.
Graf výroby oceli
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



