Společnosti v České republice odměňují své zaměstnance stále častěji podle výkonu. Na základě výzkumu, kterého se zůčastnilo 112 firem z různých oborů, je pro více než polovinu dotazovaných u odměňování prioritní zachování či posílení konkurenceschopnosti nebo zavedení odměňování podle výkonu. Tyto skutečnosti zjistila studie PayWell společnosti PricewaterhouseCoopers.

Potěšující je, že těmto prioritám do značné míry odpovídá i realita. Podle studie používá stále více společností výkonnostní složku mzdy a vzrostl také počet respondentů, kteří vyplácejí jednorázové odměny za nadstandardní výkon – ze 47 % v roce 2003 na letošních 64 %. Pozitivní zprávou je také to, že roste snaha finančně podporovat nové nápady, a naopak klesá obliba tzv. třináctých platů vyplácených bez ohledu na výkon,“ dodal Milan Barták, Poradenství pro lidské zdroje PricewaterhouseCoopers.

Tabulka: Společnosti využívající výkonnostní bonusy

Kategorie zaměstnanců % společností (2003) % společností (2004)
Vrcholový management 82 % 86 %
Střední management 79 % 86 %
Odborníci 66 % 73 %
Obchodníci 85 % 89 %
Administrativní zaměstnanci 61 % 65 %
Dělníci 72 % 80 %

Růst mezd klesá

Z výzkumu vyplývá, že v posledních čtyřech letech neustále klesá průměrný plánovaný i skutečný nárůst mezd.

Nejvyšší nárůst mezd byl u těchto oborů:

  • banky
  • finanční služby
  • média
  • stavebnictví

Naopak k zastavení růstu mezd došlo u těchto oborů:

  • nástupní mzdy absolventů středních škol (2,2 %)
  • nástupní mzda absolventů vysokých škol (1 %)

Zatímco v několika minulých letech rostly mzdy čerstvých vysokoškoláků více než u středoškoláků, v letošním roce tomu bylo naopak.

Tabulka: Plánovaný a skutečný nárůst mezd v ČR

Období Původně plánovaný nárůst Skutečný nárůst
červenec/2001 - červen/2002 7,1 % 6,9 %
červenec/2002 - červen/2003 6,5 % 6,3 %
červenec/2003 - červen/2004 5,9 % 5,6 %
červenec/2004 - červen/2005 5,2 % -

Zaměstnanecké výhody

Čeští zaměstnavatelé začínají stále více využívat zaměstnanecké výhody. Důvodem zájmu je nutnost pořízení pracovních nástrojů, jako např. mobilních telefonů nebo notebooků a daňová výhodnost. Nejvíce je podle studie využíváno penzijní připojištění. Tento produkt v roce 1999 svým zaměstnancům nabízela jen desetina českých firem a nyní jsou to více než dvě třetiny.

Nejčastěji nabízí české firmy svým zaměstnancům tyto benefity:

  • služební notebooky
  • mobilní telefony
  • podpora stravování
  • služební automobily
  • přístup k internetu
  • jazykové kurzy atd.

Vladimír Šindelka, Finance.cz

Zdroj: PricewaterhouseCoopers; PayWell 2004: Studie odměňování a zaměstnaneckých výhod

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist