Ze světové studie "Reward and performance management challenges: linking people and results" společnosti Towers Perrin vyplývá, že prioritou firem se stává "být vnímán jako kvalitní zaměstnavatel, jako firma, která dokáže správně odměnit a udržet nejvýkonnější spolupracovníky". Podle aktuální studie PriceWaterhouseCoopers se oblast rozvoje vedoucích pracovníků také v ČR stala v posledních dvou letech nejdůležitější prioritou personálních oddělení. Fixní a variabilní plat tvoří obvykle cca 75 až 90 procent finanční hodnoty kompenzace manažerů v mnoha zemích světa (viz graf).

 

TM0105s53 ()

 

V České republice podniky stále ještě velmi často zařazují své manažery do programů zaměstnaneckých benefitů. Stravenky, příspěvky na životní nebo penzijní pojištění - to jsou benefity, které jsou možná z hlediska absolutní výše odměny zajímavé pro zaměstnance, ale pro manažery jsou naprosto nevýznamné. Za významnější motivaci považují služební automobil (i pro osobní účely), notebook, mobil, nadstandardní lékařskou péči a některé další typy benefitů. Ve světě se podle studie Towers Perrin využívají různé neplatové benefity zobrazené v tabulce. Jedním z nich jsou u nás zatím poměrně málo rozšířené finanční konzultace ("financial counselling").

FC jako motivace klíčových manažerů
Většina klíčových manažerů a zaměstnanců je plně vytížena prací. Na přemýšlení o svých osobních hodnotách a cílech a na svá vlastní finanční řešení většinou nemají čas. A právě proto využívají služeb privátních (placených) finančních konzultantů. Nebo jim tuto službu může zaplatit firma. Speciálně ve chvíli, kdy firma sama obdrží z výstupů konzultací materiál, který jí pomůže ještě lépe a přesněji nastavit individuální i skupinovou motivaci vzhledem ke klíčovým zaměstnancům. Financial counselling tak generuje zajímavý benefit nejen pro klíčové zaměstnance, ale i pro firmu samotnou.
Ze 60 až 80 lidí se často najde 15 až 20 osob, které chce firma postavená na "mozcích" skutečně dobře motivovat. U výrobních firem se potom jedná řádově o 10 až 15 klíčových osob z 250 až 300 zaměstnanců.
Tím, že firma svým manažerům zaplatí finanční konzultace, jim pomůže velmi konkrétně a hmatatelně dosáhnout jejich osobních hodnot a materiálních cílů. Firma tak získá nástroj, jehož důsledky lze velmi přesně kvantifikovat. Kolik desítek tisíc korun ročně manažeři ušetří na velmi často pro ně naprosto nevhodném kapitálovém životním pojištění, o kolik milionů korun se mohou manažeři přiblížit své finanční nezávislosti i při zachování strategie Wealth Protection při správě svých investic apod.
Dalším zajímavým benefitem pro firmu je informace o "odstředivosti" klíčových zaměstnanců od firmy. Každý pro naplnění svých osobních hodnot a materiálních cílů potřebuje určité zdroje - plat a odměnu. Ve chvíli, kdy jsou jasně definovány a konkretizovány cíle manažera i zdroje, které má podnik k dispozici, lze jasně doložit, jak dobře může být manažer spokojen se současnou úrovní odměňování.

Tabulka

 

Case study z IT byznysu
Středně velká firma, 180 zaměstnanců, potřebovala zvýšit motivaci klíčových osob. Dosavadní neplatová motivace (auto i pro osobní účely, mobil, notebook, stravenky, penzijní připojištění) se již stala na trhu standardem a firma potřebovala najít efektivnější a účinnější způsob motivace. Motivaci, jejíž hodnotu by příjemci mimo jiné jasně rozpoznali a dokázali uchopit její přidanou hodnotu. Za klíčové osoby byli považováni hlavní obchodníci firmy, projektoví manažeři a také celý management tým. Celkem se jednalo o 30 osob. Minimální čistý příjem osob zařazených do projektu činil 50 000 Kč.
Na první schůzce byly prezentovány základní potřeby firmy, byla identifikována cílová skupina možných příjemců konzultací. Zároveň byly prezentovány benefity a konkrétní výstupy, které mohou z celého projektu očekávat jednotlivci i firma. Byl domluven orientační čas trvání projektu (8 až 10 týdnů), související především s dostupností jednotlivých klíčových zaměstnanců. Také bylo jasně deklarováno, že jednotliví zaměstnanci budou muset investovat cca 1 hodinu svého času při rozhovoru o svých současných finančních řešeních, a následně 1,5 hodiny času při prezentaci optimálních individuálních doporučení. Po managementu bylo požadováno alokovat si další cca 2 až 3 hodiny na předání a objasnění firemních výstupů.
Byla také vyjasněna cena služby: 25 000 Kč na osobu zařazenou do motivačního programu.
V průběhu následujících tří týdnů se uskutečnily zhruba v polovině případů osobní a v polovině případů telefonické schůzky o klíčových parametrech individuální osobní finanční strategie.

 

pracuje v oblasti privátního finančního poradenství ve společnosti Fichtner & Hofrichter

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist