Ze světové studie "Reward and performance management challenges: linking people and results" společnosti Towers Perrin vyplývá, že prioritou firem se stává "být vnímán jako kvalitní zaměstnavatel, jako firma, která dokáže správně odměnit a udržet nejvýkonnější spolupracovníky". Podle aktuální studie PriceWaterhouseCoopers se oblast rozvoje vedoucích pracovníků také v ČR stala v posledních dvou letech nejdůležitější prioritou personálních oddělení. Fixní a variabilní plat tvoří obvykle cca 75 až 90 procent finanční hodnoty kompenzace manažerů v mnoha zemích světa (viz graf).

V České republice podniky stále ještě velmi často zařazují své manažery do programů zaměstnaneckých benefitů. Stravenky, příspěvky na životní nebo penzijní pojištění - to jsou benefity, které jsou možná z hlediska absolutní výše odměny zajímavé pro zaměstnance, ale pro manažery jsou naprosto nevýznamné. Za významnější motivaci považují služební automobil (i pro osobní účely), notebook, mobil, nadstandardní lékařskou péči a některé další typy benefitů. Ve světě se podle studie Towers Perrin využívají různé neplatové benefity zobrazené v tabulce. Jedním z nich jsou u nás zatím poměrně málo rozšířené finanční konzultace ("financial counselling").
FC jako motivace klíčových manažerů
Většina klíčových manažerů a zaměstnanců je plně vytížena prací. Na přemýšlení o svých osobních hodnotách a cílech a na svá vlastní finanční řešení většinou nemají čas. A právě proto využívají služeb privátních (placených) finančních konzultantů. Nebo jim tuto službu může zaplatit firma. Speciálně ve chvíli, kdy firma sama obdrží z výstupů konzultací materiál, který jí pomůže ještě lépe a přesněji nastavit individuální i skupinovou motivaci vzhledem ke klíčovým zaměstnancům. Financial counselling tak generuje zajímavý benefit nejen pro klíčové zaměstnance, ale i pro firmu samotnou.
Ze 60 až 80 lidí se často najde 15 až 20 osob, které chce firma postavená na "mozcích" skutečně dobře motivovat. U výrobních firem se potom jedná řádově o 10 až 15 klíčových osob z 250 až 300 zaměstnanců.
Tím, že firma svým manažerům zaplatí finanční konzultace, jim pomůže velmi konkrétně a hmatatelně dosáhnout jejich osobních hodnot a materiálních cílů. Firma tak získá nástroj, jehož důsledky lze velmi přesně kvantifikovat. Kolik desítek tisíc korun ročně manažeři ušetří na velmi často pro ně naprosto nevhodném kapitálovém životním pojištění, o kolik milionů korun se mohou manažeři přiblížit své finanční nezávislosti i při zachování strategie Wealth Protection při správě svých investic apod.
Dalším zajímavým benefitem pro firmu je informace o "odstředivosti" klíčových zaměstnanců od firmy. Každý pro naplnění svých osobních hodnot a materiálních cílů potřebuje určité zdroje - plat a odměnu. Ve chvíli, kdy jsou jasně definovány a konkretizovány cíle manažera i zdroje, které má podnik k dispozici, lze jasně doložit, jak dobře může být manažer spokojen se současnou úrovní odměňování.
Case study z IT byznysu
Středně velká firma, 180 zaměstnanců, potřebovala zvýšit motivaci klíčových osob. Dosavadní neplatová motivace (auto i pro osobní účely, mobil, notebook, stravenky, penzijní připojištění) se již stala na trhu standardem a firma potřebovala najít efektivnější a účinnější způsob motivace. Motivaci, jejíž hodnotu by příjemci mimo jiné jasně rozpoznali a dokázali uchopit její přidanou hodnotu. Za klíčové osoby byli považováni hlavní obchodníci firmy, projektoví manažeři a také celý management tým. Celkem se jednalo o 30 osob. Minimální čistý příjem osob zařazených do projektu činil 50 000 Kč.
Na první schůzce byly prezentovány základní potřeby firmy, byla identifikována cílová skupina možných příjemců konzultací. Zároveň byly prezentovány benefity a konkrétní výstupy, které mohou z celého projektu očekávat jednotlivci i firma. Byl domluven orientační čas trvání projektu (8 až 10 týdnů), související především s dostupností jednotlivých klíčových zaměstnanců. Také bylo jasně deklarováno, že jednotliví zaměstnanci budou muset investovat cca 1 hodinu svého času při rozhovoru o svých současných finančních řešeních, a následně 1,5 hodiny času při prezentaci optimálních individuálních doporučení. Po managementu bylo požadováno alokovat si další cca 2 až 3 hodiny na předání a objasnění firemních výstupů.
Byla také vyjasněna cena služby: 25 000 Kč na osobu zařazenou do motivačního programu.
V průběhu následujících tří týdnů se uskutečnily zhruba v polovině případů osobní a v polovině případů telefonické schůzky o klíčových parametrech individuální osobní finanční strategie.
pracuje v oblasti privátního finančního poradenství ve společnosti Fichtner & Hofrichter
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



