Praha, 20. 5. (Petr Rožek) - Za prvé, zásilky jdoucí po železnici z pohledu českého dodavatele končí ve stanici určení. V Evropě většinou železniční stanice nejsou zároveň místem určení, zásilka se tam přeloží a dodává se na místo určení/skladování/spotřeby. V Rusku je bez ohledu na další dispozice místem určení železniční stanice a tam už si zákazník zásilku převezme.
Za druhé, ruské koleje mají jiný rozchod. Proto se do Ruska obvykle neuvažují z důvodu překládky na ukrajinské nebo běloruské hranici jiné než kontejnerizované zásilky.
Za třetí, přeprava po Rusku se řídí jinou mezinárodní úmluvou než po Evropě (CIM) a sice úmluvou SMGS, která má jiná pravidla pro dodání, ručení a podobně a vztahuje se k ní i jiný náložný list, tudíž na hranicích probíhá výměna celého režimu přepravy včetně základních dokumentů.
Je velmi důležité, aby se zákazník informoval u svého speditéra ohledně záruk za zboží, ohledně výše ručení a možnosti reklamace poškození a nedodání zboží, protože úmluva platná v Rusku je skutečně odlišná od mezinárodní dohody CIM, kterou většina exportérů zná.

Technologie přepravy
Nejobvyklejší využitelný způsob přepravy standardního zboží do Ruska po železnici je zásilku naložit do kontejneru. Používají se standardní celoocelové 20stopé a 40stopé ISO-kontejnery železničních dopravců, případně specializovaných spedičních firem z Ruska, které jsou obvykle využívány na zpětné cestě po exportu ruského nebo jiného zboží ze Střední Asie do západní Evropy.
V Evropě existuje několik dep kontejnerů, sehnat takový kontejner není problém. Výhodou těchto kontejnerů je, že se exportér nemusí starat o to, co s nimi po dodávce do některé stanic v Rusku bude. Výjimečně lze sehnat i kontejnery typu open top nebo reefer - pro přepravu v zimě nebo pro přepravy citlivého zboží.

Bezpečnost
Velkou výhodou železniční přepravy je oproti silniční přepravě vysoká míra ochrany nákladu během přepravy. Bohužel otázka bezpečnosti v Rusku je ještě stále zásadní a napadne pravděpodobně každého exportéra. Přeprava silničními tahači je z pohledu bezpečnosti více riskantní, neboť náklad je hlídán pouze řidičem. Jsou známy únosy soupravy i řidičem či vykradení za jízdy.
Oproti tomu ocelový kontejner sám svou fyzickou konstitucí poskytuje první míru ochrany před násilným vniknutím. Na uzavření kontejnerů se používají ocelové tvrdé plomby jako na moři, které představují dostatečný zámek dveří kontejneru, a především se kontejnery zásadně přepravují na vagonu ve dvojicích dveřmi k sobě. Do kontejneru se nelze dostat jinak, než násilně porušit stěny.
Toto opatření sice částečně může zpomalit přepravu, pokud je kontejner přepravován z naší republiky sólo, musí čekat na hranicích na přílož, ale řadí železnici z hlediska bezpečnosti přepravy do Ruska vysoko.
Zásilky do Ruska se pojišťují. Sazby jsou na trhu známé, jsou zhruba čtyři vyšší než do západních zemí, ale přesto jsou přijatelné a každý, kdo posílá zboží vyšší hodnoty, tuto možnost pojištění uvítá.
Kontejnery jsou vhodné i proto, že pro ně v Evropě existuje velká řada specializovaných systémů zabalení a ochrany zboží v kontejneru, která lze využít na export zboží do Ruska.

Komodity
Klasickou komoditou v importu je bavlna z Kazachstánu, Uzbekistánu a Kyrgystánu, případně další polotovary a suroviny.
Do Ruska naopak proudí především spotřební zboží, důležitou vývozní komoditou je pivo, to se však dodává především kvůli rychlosti a ochraně proti teplotám nejčastěji po silnici.
Dalšími častými exportními komoditami jsou cukrovinky či obecně potravinářské výrobky, oblečení, ale i strojní výrobky. Do budoucna se počítá, že by se mohly do Ruska přepravovat po železnici autodíly pro výrobu škodovek.
Přes Rusko, dál do Střední Asie se přepravují celé investiční celky rozložené do kontejnerů. Specialitou jsou obytné kontejnery přepravované do oblasti ropných polí okolo Kaspiku. Při přepravě po ruských železnicích jsou považovány za standardní kontejnery, které mají úchyty na klasické překládání.

Rychlost přepravy
Bohužel stále trvá zažitá představa železniční přepravy jako pomalého a nespolehlivého dopravního prostředku. To už ani v případě Ruska neplatí. Zásilky jsou přepravovány z ČR v ucelených vlacích či ve skupině vozů. Od české hranice v Bohumíně po Maleszewice-Brest netrvá cesta déle než 48 hodin. Zde zásilka čeká na kontejner do páru, pokud je lichá.
Pokud je kontejnerů sudý počet, jsou v řádu hodin přeloženy a pokračují na Moskvu, nebo přes Moskvu dál, každodenním kyvadlem. Denně je vypravováno několik vlakových spojů, které mají pevný jízdní řád. Z Maleszewic-Brestu do Moskvy se zásilka dostane během tří až pěti dnů.
V průběhu celé cesty je možno dotazem zjistit, kde se zásilka nachází podle čísla kontejneru.
Ruská železnice kontejnery sleduje a prostřednictvím speditérů, kteří mají přístup do systému, jsou schopni sdělit, kde se zásilka okamžitě nachází.
Při odesílání zásilek přes Moskvu je důležité znát stanici určení. Moskva přijímá kontejnery do sedmi stanic, každá má jinou polohu a odlišnou technologii obsluhy a rozřazování vlaků. Pokud není zásilka přesně směrována, může pak docházet k nežádoucím zdržením.
Při zasílání zásilek od Moskvy dál se již nedají tranzitní doby přesněji zaručit. Doba se úměrně prodlužuje vzdáleností a "výjimečností" stanice. Do některých míst ale jiná komunikace než železnice nevede.
Možnost sledovat pohyb zásilky platí až k hranicím Kazachstánu.
Přijímají se kontejnery 20, 40stopé, do oblasti velké Moskvy bývá k lichým kontejnerům vždy přílož, takže kontejner nečeká déle než jeden den. V některých dnech v sezóně může nastat přeplnění terminálu, ale o této situaci speditéři dopředu vědí a hlásí to svým zákazníkům s dostatečným předstihem.

Letecká a námořní doprava
Ruská železnice prochází celým kontinentem a tudíž jejím prostřednictvím lze poslat zásilku na Dálný Východ - na tichomořské pobřeží Ruska do přístavů Vostočnyj nebo Nachodka, Vladivostok.
Východní oblasti Ruska se dají též náhradně obsluhovat po moři. Toto spojení není pravidelné, ale lze pro dopravu na Dálný Východ využít kontejnerový přepravní kanál přes Koreu nebo Japonsko.
Pro železniční přepravu je nejmenší standardní přepravní jednotkou 20stopý kontejner v ISO-rozměru 6x2,5x2,5m. Pokud má zákazník potřebu přepravit menší zásilku, je nutno využít buď neplný kontejner nebo leteckou přepravu.
Do Ruska především do oblastí velkých aglomerací jako je Moskva nebo Sankt Peterburg, nebo dál Jekatěrinburg existují pravidelné letecké spoje i z Prahy. Do dalších míst, kam pravidelné spoje nelétají, se zásilky překládají buď přes Moskvu nebo přes Jekatěrinburg. Je možné pro zvláštní zásilky letadlo i soukromě najmout (na jednu cestu).
U zvláštních zásilek je běžné najímání soukromých společností, které v Rusku fungují často na bázi jednoho, dvou letadel a které jsou ochotné dodat zásilku kamkoliv. Je zde možné sehnat i dodání zásilky vrtulníkem. Takové postupy se používají v nejméně dostupných oblastech severní Sibiře nebo dál na východ.

Autor je ředitel úseku námořních a leteckých přeprav společnosti Schenker