Úkolem a náplní práce manažera je řízení, kontrola, rozvoj a odměňování zaměstnanců. Naplňovat tyto body dané zákoníkem práce nelze rozhodně bez komunikace všemi směry - k podřízeným, kolegům manažerům i nadřízeným.
Komunikace se řadí mezi nejvýznamnější motivační faktory všech zaměstnaných, naopak její nedostatek přispívá k postupnému nárůstu demotivace zaměstnanců - neví, proč by měli vkládat do plnění úkolu více energie, proč řešit úkol jinak, inovačně. Také následek nedostatečné komunikace o budoucnosti týmu nebo společnosti přináší nesnáze - rozvoj spirály pomluv, nepravd a spekulací všeho druhu.

Plat až na třetím místě
Jako příklad pro zlepšení vztahů v týmu přikládáme výstup z letošní ankety mezi uchazeči o zaměstnání, ve které odpovídali na otázky související s jejich hodnocením posledního zaměstnání. Na otázky týkající se spokojenosti zaměstnanců s jejich manažery v oblasti vzájemné komunikace a dovednosti hodnocení odvedené práce zaměstnanců odpovídalo celkem 145 respondentů hledajících práci. 72 z nich bylo stále zaměstnáno a 73 již práci hledalo. Ankety se účastnilo 83 žen a 62 mužů.
Cílem ankety nebylo jen zjistit určité údaje, ale především dát zpětnou vazbu manažerům a také poradit zaměstnancům, kteří se nacházejí v podobné situaci a nevědí, jak ji propříště řešit.
Na otázku, zda jsou zaměstnanci spokojeni s množstvím času, který jim nadřízený věnuje, odpovědělo 28,8 % účastníků, že jsou velmi či spíše spokojeni se zájmem svých nadřízených. Opačný názor mělo však téměř 43,7 % respondentů, kteří jsou či byli v posledním zaměstnání s časem od svého nadřízeného spíše či velmi nespokojeni. Mnohem nespokojenější jsou v této oblasti ženy, které pro vlastní práci i spokojenost v ní potřebují výraznější a pravidelnější komunikaci nejen ze strany svého nadřízeného, ale i od kolegů obecně.
S formou a množstvím hodnocení výkonu a pravidelností hodnotících schůzek od nadřízeného bylo spokojeno 27 % respondentů, spíše či velmi nespokojeno bylo 41,1 % uchazečů. S tím souvisel i dotaz týkající se toho, zda respondenti vůbec vědí, jak jejich nadřízený hodnotí jejich práci. Poměrně alarmujícím výsledkem je v téměř 30 % záporná odpověď.
Nejčastějším nástrojem, kterého nadřízený využívá k poděkování svým kolegům, je z 82,7 % osobní pochvala, na dalším místě se objevila s téměř 29 % odměna a třetí příčku obsadilo zvýšení platu (18,3 %). Za zmínku také stojí dárky, dny dovolené navíc a jiné odměny.

Proč to nefunguje?
Většina manažerů má obvykle pocit, že času, který svým lidem i celému svému týmu věnují, je dostatek. Zaměstnanci však takový pocit mnohdy nemají. Když se manažeři hlouběji zamyslí nad špatnou komunikací v týmu, nacházejí obvykle tyto důvody: Nedostatek času na vedení a rozvoj lidí, pracovníci k nim nejsou v komunikaci otevření, nevědí, jak si najít cestu k některým kolegům a o čem s nimi mluvit. Pracovat na zlepšení tak manažeři mohou především v následujících oblastech: Komunikovat pravidelně, i neformálně, se svými kolegy, jedině tak se o nich dozví více a bude se jim společně lépe pracovat. Posílat e-maily, kdykoli mají pro kolegy něco důležitého. Manažer by neměl chtít však pomocí e-mailu vyřešit: tento typ komunikace není sám o sobě dostačující a je potřeba jej kombinovat s jinými možnostmi. Pravidelně aktualizovat webové stránky. Také intranet je ideálním místem, kde se ukládají všechny důležité informace a kde se vše potřebné může sdílet; i zde platí podmínka pravidelné aktualizace.
Mezi základní komunikační kanál, který by měl fungovat v každé společnosti a v každém týmu, se řadí systém existujících funkčních porad, které by měly být pro firmu přínosem a neokrádat zaměstnance o čas.
Mezi českými manažery a zaměstnanci nejsou však porady příliš oblíbené. Často se hovoří o poradě jako o ztrátě času, během kterého se mohlo udělat hodně práce. V českých firmách je největším problémem nepřipravenost účastníků porady na společné setkání, nedodržování agendy, nejasný či neznámý cíl porady.

Aktivita z vaší strany
Každý z nás potřebuje čas od času od svých nadřízených i kolegů slyšet, že práce, kterou odvádíme, je profesionální, že se nám daří, že jsme posilou týmu i společnosti. Na druhou stranu každý z nás má určitou míru sebereflexe a ví, že věci, které vykonáváme v rámci své práce, bychom mohli odvádět v lepší kvalitě, rychleji nebo prostě jinak. V tomto případě všem pomůže rozhovor s manažerem. Co ale dělat, když manažer do rozhovoru příliš nepospíchá?
Určitě se nebojme nadřízeným ukázat svůj zájem a říci jim, že o komunikaci a jejich názor opravdu stojíme. Možná že vám napoprvé bude připadat nemístné jít za nadřízeným a požádat ho o rozhovor, ale brzy jistě uvidíte, že jste udělali dobře a že vaše komunikace má další pozitivní vliv na vaše pracovní výsledky.

Blanka Chladová
je HR specialistkou z personálně-vzdělávací společnosti Openn.


Jak požádat nadřízeného o to, Aby s vámi častěji mluvil
1. Připravte a předem si promyslete, co mu/jí chcete říct.
2. Najděte odvahu a požádejte ji/ho o čas na osobní schůzku.
3. Nevyplatí se přijít se svým problémem neohlášen. Tím, že rušíte, byste mohli jedině ztratit, nikoli získat.
4. Na schůzku přijďte včas, připraveni a v dobré náladě.
5. Na úvod řekněte, co chcete řešit a proč: neobviňujte, neurážejte, buďte pozitivní.
6. Snažte se společně s vaším manažerem najít řešení vašeho problému - nedostatečnou komunikaci.
7. Společně si dejte reálné cíle a pravidelně je vyhodnocujte.
8. Mluvte o úspěších, které se vám podařilo dosáhnout díky lepší komunikaci.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist